نمایش نوار ابزار

تحلیل‌گر ارشد بازار بین المللی فولاد و صنایع معدنی در گفت‌وگوی اختصاصی با ایراسین مطرح کرد؛ تحمیل زیان به شرکت‌های بورسی و غیربورسی بخش خصوصی با اخذ عوارض صادراتی مواد خام و نیمه خام

دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲

کیوان جعفری طهرانی، تحلیل‌گر ارشد بازار بین المللی فولاد و صنایع معدنی گفت: مصوبه اخذ عوارض صادراتی بر ۲۳۸ ماده خام و نیمه خام، زیان بسیاری را به شرکت‌های بورسی و غیربورسی در هر دو بخش دولتی و خصوصی تحمیل می‌کند. در رابطه با شرکت‌های بورسی به علت کاهش قابل ملاحظه صادرات، در نهایت باعث کاهش ارزش سهام آنها در میان مدت خواهد شد.

کیوان جعفری طهرانی، تحلیل‌گر ارشد بازار بین المللی فولاد و صنایع معدنی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایراسین اظهار داشت: مصوبه اخذ عوارض صادراتی بر ۲۳۸ ماده خام و نیمه خام نه تنها بر صادرات کل محصولات زنجیره فولاد، مواد معدنی و… بلکه بر معدنکاری نیز اثر سوء گذاشته و فعالیت‌های این حوزه را محدود خواهد کرد و باعث کاهش ورود نقدینگی از محل صادرات و منابع خارجی می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون در کشور با مشکل نقدینگی بویژه در شرایط تحریم مواجه هستیم. وقتی هیچ سرمایه‌گذار خارجی حاضر به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تولیدی کشور نیست، نباید با وضع این عوارض تنها منبع ورود ارز به کشور را محدود کرده و با خودتحریمی باعث خوشنودی کشورهای رقیب خارجی شویم.

طهرانی گفت: هر قانون جدیدی که ضربه‌ای شدید به این حوزه وارد کند، باعث انقباض فعالیت‌های تولیدی و معدنی می‌شود. بسیاری از مواد خام و نیمه خام عنوان شده در این مصوبه در کشور مازاد بر نیاز هستند؛ برای مثال این تصویب‌نامه می‌تواند سبب شود سنگ آهن هماتیت، زغال سنگ و همچنین مازاد گندله در انبارها باقی مانده و زیان بسیار را به شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی تحمیل کند.

منبع: ایراسین

مطالب مشابه
دیدگاه ها