نمایش نوار ابزار

سیر صادرات فولاد ایران صعودی است

یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶

در کنفرانس سنگ آهن ۲۰۱۸ چین عنوان شد:

سیر صادرات فولاد ایران صعودی است

متال‌بولتن کنفرانس سنگ آهن ۲۰۱۸ چین (China Iron Ore۲۰۱۸ ) را برگزار کرد. این رویداد در ۳۰ ژانویه تا ۱ فوریه (۱۰ تا ۱۲ بهمن) و در پکن برگزار شد.

کیوان جعفری‌طهرانی، تحلیلگر بازارهای بین‌المللی فولاد و سنگ آهن، تنها سخنران ایرانی این کنفرانس بود و با موضوع «به‌روزرسانی مسائل مهم در زمینه زنجیره ارزش سنگ آهن ایران» سخنرانی کرد. کلیت سخنان او درباره ۳ زمینه اصلی بود. نخست تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش فولاد ایران، دوم پیش‌بینی آینده زنجیره ارزش فولاد و سنگ آهن ایران و سوم مسائل مهم در زنجیره ارزش سنگ آهن ایران. صمت در گزارش‌های مجزا مشروح سخنرانی کیوان‌جعفری‌طهرانی را ارائه می‌دهد. در این شماره به آنچه او در زمینه زنجیره ارزش سنگ آهن ایران تحلیل کرد، پرداخته می‌شود.

زنجیره ارزش فولاد

به گزارش صمت جعفری‌طهرانی در متن سخنرانی خود در کنفرانس سنگ آهن ۲۰۱۸ چین و در بررسی و تحلیل زنجیره ارزش فولاد ایران گفت: بنا بر داده‌های منتشر شده از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و گزارش انجمن جهانی فولاد در امسال میلادی، جریان زنجیره ارزش فولاد در سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۴، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ خورشیدی) به این شرح بوده است: ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۴۰ میلیون تن، در سال ۲۰۱۶، ۳۸/۲ میلیون تن و در سال ۲۰۱۷، ۳۲/۹ میلیون تن سنگ آهن تولید کرد. در نتیجه، تولید سنگ آهن در این سال‌ها کاهش ۱۳/۹ درصدی را تجربه کرد. در زمینه کنسانتره در این ۳ سال حجم تولید صعودی بود و رشد ۱۸/۶ درصدی داشت. این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۲۴/۷۴میلیون تن، در سال ۲۰۱۶، ۲۸/۵ میلیون تن و در سال ۲۰۱۷، ۳۳/۸ میلیون تن از این محصول تولید کرد.

درباره گندله، حجم تولید در این سال‌ها رشد ۲۱ درصدی داشت. در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۸/۱۷ میلیون تن بود و ۲ سال پس از آن به ۲۳/۳ و ۲۸/۲میلیون تن رشد کرد. رشد تولید آهن اسفنجی هم در این سال‌ها مثبت بود و ۲۸/۴ درصد افزایش داشت و از ۱۴/۵۵ میلیون تن در ۲۰۱۵ میلادی به ۱۶ و پس از آن به ۲۰/۵۴ میلیون تن رشد کرد.

تولید فولاد خام ایران نیز در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ میلادی ۲۱/۲ درصد افزایش داشت و از ۱۶/۳۳ میلیون تن به ۱۷/۹ و پس از آن به ۲۱/۷ میلیون تن رشد کرد. در این بین تولید محصولات فولادی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ میلادی کاهش ۱۳/۶ درصدی را تجربه کرد، به این شرح که در ۲۰۱۵ میلادی حجم آن برابر با ۱۱/۰۷ میلیون تن شد که در سال ۲۰۱۶ به ۱۳/۲ میلیون تن افزایش یافت و در سال ۲۰۱۷ به ۱۱/۴میلیون تن افت کرد.

مصرف فولاد ایران

این تحلیلگر در ادامه سخنان خود به مصرف فولاد ایران اشاره کرد و بنا بر داده‌های ایمیدرو و آنچه در گزارش انجمن جهانی فولاد در سال گذشته میلادی منتشر شد، به تشریح سرانه مصرف ظاهری فولاد و سرانه مصرف واقعی فولاد در دهه ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ خورشیدی) پرداخت. او در این باره توضیح داد: سرانه مصرف ظاهری فولاد ایران در ابتدای دهه و سال ۲۰۰۶ میلادی ۱۹۳ کیلوگرم بود. این رقم ۵ سال بعد و در ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰ خورشیدی) به ۲۸۰ کیلوگرم رشد کرد و در ۲۰۱۶ میلادی به ۲۳۸ کیلوگرم رسید. در همین حال در سال ۲۰۰۶ میلادی، سرانه مصرف واقعی فولاد ایران ۲۱۰ کیلوگرم، در سال ۲۰۱۱، ۳۰۷ کیلوگرم و در ۲۰۱۶ میلادی ۲۵۹ کیلوگرم بود.

تجارت فولاد ایران

کیوان جعفری‌طهرانی در ادامه سخنان خود به تجارت فولاد ایران پرداخت و توضیح داد: صادرات مستقیم فولاد ایران در سال ۲۰۰۶ میلادی (۱۳۸۵ خورشیدی) حدود ۲ میلیون تن بود. این رقم در سال ۲۰۰۷ میلادی به ۵۸۲ هزار تن رسید و تا ۲۰۱۳ میلادی بر همین سیر نزولی ماند تا اینکه در ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ خورشیدی) به بیش از ۲ میلیون تن رشد کرد و در سیری صعودی در ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶ خورشیدی) به ۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تن رسید.
وی در ادامه به واردات مستقیم فولاد ایران اشاره کرد و افزود: در سال ۲۰۰۶ میلادی واردات مستقیم فولاد ایران ۷ میلیون و ۵۶۶ هزار تن بود. این رقم در ۲۰۰۷ میلادی به ۱۲ میلیون و ۲۴۶ هزار تن صعود کرد، اما پس از آن در سال ۲۰۰۸ میلادی به حدود ۸ میلیون تن افت داشت و با تجربه افت و خیزهای بسیار در سال‌های بعد به ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال گذشته میلادی رسید.

صادرات فولاد ایران

جعفری‌طهرانی در ادامه سخنان خود در کنفرانس سنگ آهن ۲۰۱۸ چین به صادرات فولاد ایران اشاره کرد و در این باره بر مبنای داده‌های منابع یادشده گفت: در سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۹ خورشیدی) ایران ۱/۱۲ میلیون تن فولاد صادر کرد. این حجم در ۲۰۱۱میلادی، ۱/۶۵ میلیون تن، در ۲۰۱۲میلادی ۲/۰۸ میلیون تن، در ۲۰۱۳ میلادی ۲/۷۹ میلیون تن، در ۲۰۱۴ میلادی ۳/۷۹ میلیون تن، در ۲۰۱۵ میلادی ۴/۵ میلیون تن، در ۲۰۱۶ میلادی ۵/۷ میلیون تن و در نهایت در سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) ۷/۳۵ میلیون تن بود. این ارقام گویای سیر صعودی صادرات فولاد ایران در این سال‌هاست.

منبع: روزنامه گسترش صمت

مطالب مشابه
دیدگاه ها