نمایش نوار ابزار

تحلیلگر بازار آهن و فولاد در گفت و گو با ایراسین مطرح کرد: زنجیره فولاد در انتظار ۵ ماه سرنوشت‌ساز

یکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲

ریزش قیمت‌ محصولات فولادی در ماه هفتم میلادی نیز ادامه داشت، کیوان جعفری طهرانی کارشناس ارشد زنجیره فولاد در این‌باره گفت: دو متغیر اقتصاد چین و جنگ روسیه و اوکراین در طول ۵ ماه پایانی سال میلادی بازار محصولات فولادی را پیچیده‌ کرده است، پیش‌بینی غیرممکن است، اگر چین موفق به ترمیم شرایط اقتصادی شود، باز هم باید نیم‌نگاهی به جنگ روسیه و اوکراین داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایراسین، کابوس ریزش قیمت‌ها در بازار جهانی محصولات فولادی همچنان ادامه‌دار است.  ۴ ماه قبل در ششم مارس همزمان با نشست سالانه کنگره (دوقلو)، چینی‌ها مدعی رشد اقتصادی ۵ درصدی در پایان سال ۲۰۲۳ شدند، چشم‌انداز قیمت‌ها در بازارهای جهانی مثبت شد ولی با آغاز ماه چهارم میلادی داده‌های اقتصادی چین ضعیف‌تر از حد انتظار ظاهر شد تا قیمت‌ها ریزشی شوند. کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد حوزه فلزات در این‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: پس از آنکه چین نتوانست به رشد اقتصادی مورد نظرش دست‌ پیدا کند؛ قیمت کامودیتی‌ها به ویژه قیمت‌ها در زنجیره فولاد از ماه چهارم و پنجم میلادی به شدت ریزشی شد.

قیمت محصولات فولادی در ماه ششم به تعادل نسبی رسید ولی فعالان بازار چشم‌انداز مثبتی نداشتند. جعفری طهرانی گفت: قیمت‌ها در زنجیره فولاد طی ماه ششم میلادی افزایش جزئی داشت ولی مطلوب نبود و همین مسئله باعث شده تا تولیدکنندگان از قیمت‌ها رضایت نداشته‌ باشند. گزارش مالی تولیدکنندگان این حوزه به‌خصوص در کشور چین از کاهش سودآوری آنها خبر می‌دهد؛ ضمن اینکه فروش کالایی مانند میلگرد با ضرر همراه بوده‌ است. بعضی از تولیدکنندگان میلگرد در ازای هر تن میلگرد تا ۱۸ دلار ضرر متحمل شده‌اند. جعفری طهرانی در این‌باره گفت: نمی‌گوییم اکثر تولیدکنندگان دنیا ضرر می‌دهند ولی سود آنچنانی هم ندارند و از این قضیه خوشحال نیستند.

اقتصاد بیمار چین و زنجیره فولاد

دولت چین پس از انتشار داده‌های ضعیف وعده داد؛ با بسته‌های حمایتی به کمک اقتصاد می‌آید ولی این خبر تنها به صورت کوتاه‌مدت اثر مثبت داشت. جعفری طهرانی در این‌باره توضیح داد: قرار بود چین با هدف حمایت به بدنه اقتصاد نقدینگی تزریق کند ولی شاهدیم که یا حمایت در بسیاری از بخش‌ها انجام نشد و یا مبلغ تزریق شده بسیار کمتر از حد اعلامی بود.

شرایط اقتصاد چین باعث شد تا تقاضا برای فلزات کاهش پیدا کند. این کارشناس ارشد زنجیره فولاد گفت: وقتی اقتصاد چین بیمار باشد؛ سطح تقاضا پایین می‌آید زیرا چین بزرگترین مصرف‌کننده در زنجیره فولاد است.

زنجیره فولاد در انتظار ۵ ماه سخت

جعفری طهرانی عقیده دارد شرایط زنجیره فولاد در ۵ ماه پایانی سال ۲۰۲۳ سخت و غیرقابل پیش‌بینی است زیرا دو متغیر جنگ روسیه و اوکراین در کنار اقتصاد چین نقش مهمی ایفا می‌کند. این کارشناس ارشد زنجیره فولاد در مورد تاثیر اقتصاد چین بر قیمت محصولات فولادی گفت: چین اگر بتواند در ۵ ماه باقی‌مانده از سال ۲۰۲۳ اقتصادش را ترمیم کند؛ قیمت‌ها در بازارهای جهانی بهبود می‌یابد.

آیا ترمیم اقتصاد چین در ۵ ماه ممکن است؟ جعفری طهرانی پاسخ داد: پیش از پاندمی کرونا شاهد بودیم چین حتی در ۳ ماه پایانی سال نیز به اهداف اقتصادی اش رسید پس انجام این کار غیرممکن نیست ولی در آن سو تداوم جنگ روسیه و اوکراین بازار جهانی را پیچیده می‌کند.

با آغاز جنگ روسیه و اوکراین، زیرفروشی محصولات فولادی به خصوص اسلب توسط روسیه آغاز شد جعفری طهرانی عقیده دارد در صورت ادامه جنگ این زیرفروشی‌ها دردسرساز است و در صورت پایان جنگ نیز بازارهای جهانی تحت فشار قرار می‌گیرند: روسیه بدون از بین بردن تحریم‌ها جنگ را به پایان نمی‌رساند و در این صورت سیل محصولات فولادی‌ اش با قیمت پایین راهی بازارهای جهانی می‌شوند. این مسائل باعث شده تا شرایط بازارهای جهانی در ۵ ماه پیش‌رو غیرقابل پیش‌بینی و تا حدی نگران ‌کننده باشد.

منبع: ایراسین

مطالب مشابه
دیدگاه ها