نمایش نوار ابزار

مدیریت وثیقه Collateral Management راهکار بیمه ایی جهت تضمین کیفیت مواد معدنی صادراتی

شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶

یک کارشناس ارشد بازار چرخه سنگ آهن و فولاد گفت: تحریم‌ها مانع بزرگ اعتبار اسنادی هستند و صنعت بیمه به دلیل عدم ارتباط بانک‌های کشور به شبکه سوئیفت، نمی‌توانند وظیفه خود کامل انجام دهند.

کیوان جعفری طهرانی در گفت و گو با دنیای اقتصاد با اشاره به انتظارات صنعت بیمه، گفت: اگر ما می‌توانستیم معضل اعتبار اسنادی یا LC را حل کنیم،بسیاری از مشکلات تاجران و بازرگانی مرتفع می شد.

وی افزود: حل این معضل در گرو حل مسئله‌ی جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی یا همان برقراری ارتباط سوئیفت با بانک‌های کشور است. تلاش‌های بسیاری در جریان برجام صورت گرفت؛ اما ظهور ترامپ در آمریکا، باعث شد مشکلات موجود در حوزه بانکی و صنعت بیمه، همواره به قوت خود باقی بمانند.

طهرانی خاطر نشان کرد: یک صادر کننده می‌تواند اعتبار اسنادی که از بانک خارجی نزد بانک داخلی برای او باز می‌شود را در بانک داخلی نقد کند. این روال در کشورهای مختلف بسته به اعتبار (گردش حساب) آن شخص یا شرکت، متفاوت است. در برخی از کشورها، شخص یا شرکت می‌تواند بسته به اعتبار خود (گردش حساب) تا 90 درصد، از اعتبار اسنادی با بهره‌های معقول بانکی استفاده کند.

جعفری طهرانی تصریح کرد: از یک نگاه کاری که صنعت بیمه انجام می‌دهد، بیمه سرمایه است. به همین دلیل تا زمان مرتفع نشدن تحریم و مشکلات، صنعت بیمه نمی‌تواند وظیفه خود را به طور کامل و مطلوب انجام دهد. به عنوان مثال در خارج صنعت بیمه فعال و به شبکه بیمه جهانی متصل است. به همین خاطر هنگامی که شما یک کالا مانند سنگ آهن را از یک معدن داخلی خریداری می‌کنید، می‌توانید از بیمه گذار بخواهید تا کالا را از محل معدن به صورت وثیقه قبول و در قبال آن مانند همان کالا را در بندر بارگیری، از نظر کیفیتی تضمین کند.

وی با اشاره به اینکه کیفیت کالاهای معدنی بر خلاف کالاهای کارخانه‌ای همیشه ثابت نیست، افزود: بارها شاهد بودیم زمانی که کالایی را در معدن خریداری می‌کنیم، هنگام بارگیری کیفیت آن تغییر می‌کند. این موضوع در چهارچوب همان قرارداد Collateral Management تعریف می‌شود. حدود 15 سال پیش، شرکت بازرسی بین المللی SGS با وجود اینکه یک شرکت بیمه‌ای نیست، این اقدام را انجام می‌داد. در واقع این قرارداد، کیفیت یک کالای معدنی را از مبدا تا محل بارگیری، با درصد خطای قابل قبولی تضمین می‌کرد.

این فعال بخش معدن گفت: این قرارداد باعث می‌شد صادر کنندگان خطر رد (Reject) شدن یا افت عیار کالا را احساس نکنند. متاسفانه این قرارداد از زمانی که تحریم‌ها شروع شد، موجودیت ندارد. تحریم‌ها همچنین باعث شد که صنعت بیمه و اقتصاد بانکی که رابطه تنگاتنگی با صنعت بیمه دارد، از ایفای نقش فعال خود در توسعه صادرات کشور باز بماند.

جعفری طهرانی با تاکید بر اینکه در ایران هیچ گاه ارزش اعتبار اسنادی تا سقف 90 درصد وجود نداشته، افزود: تنها حدود 15 سال پیش که بانک توسعه صادرات، در زمینه اعتبار اسنادی فعالیت می‌کرد؛ افراد می‌توانستند حداکثر از 60 تا 70 درصد از اعتبار اسنادی بهره‌مند شوند. اگر این اعتبار اسنادی وجود داشت، به طور طبیعی صنعت بیمه نیز فعالانه‌تر عمل می‌کرد و قرارداد Collateral Management (مدیریت وثیقه) می‌توانست اتفاق بیوفتد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه
دیدگاه ها