نمایش نوار ابزار

حجم زیادی از دانسته‌های خود را از ارتباط با رسانه‌ها دارم

چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶

کیوان جعفری‌طهرانی در گفت‌وگو با صمت:

حجم زیادی از دانسته‌های خود را از ارتباط با رسانه‌ها دارم

کیوان جعفری‌طهرانی تحلیلگر بین‌الملل بازارهای فولاد و سنگ آهن در نخستین حضور خود در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات به غرفه صمت آمد و در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار این روزنامه از نگاه خود به رسانه‌ها گفت و انتقادات و پیشنهادات خود را در این زمینه توضیح کرد.

جعفری‌طهرانی در ابتدای سخن به بیان دیدگاه خود از همکاری با رسانه‌ها پرداخت و توضیح داد: در واقع همکاری با رسانه کاری بسیار وقت‌گیر است در نتیجه گاهی برخی از کارشناسان چندان راغب نیستند که ارتباط خود را با رسانه‌ها حفظ کنند، از طرفی دیگر رسانه پرهیاهوست و فرد را می‌شناساند و در نتیجه در معرض انتقاد قرار می‌دهد اتفاقی که برای برخی‌ها خوشایند نیست چون آنها را درگیر مسائلی همچون پاسخگویی‌ نسبت به آنچه خود گفته و یا دیگران می‌گویند، می‌کند.

وی ادامه داد: البته من به شخصه در مورد مسائلی حرف می‌زنم که نسبت به آنها اطلاعات کافی داشته باشم ولی در هر حال وقتی شما به عنوان یک فرد انسانی دارای اطلاعات، حرفی بزنید که اشکالی در آن وجود داشته باشد، مخاطبین به سخنان شما واکنش نشان می‌دهند. من نیز به نوعی درگیر فعالیت‌های مطبوعاتی هستم و در نشریات تحقیقاتی ریسِرچ پلاس (Research Plus) نگارنده مقالات دارنده ISSN مخفف standard serial number (شماره سریال استاندارد بین‌المللی یا بارکد) هستم. شمار افرادی که دارای این مقالات در حوزه معدن و صنایع معدنی هستند انگشت‌شمار است که آقای دکتر بهرام شکوری هم از جمله آنها هستند. این مقاله توسط موسسه رویترز در سطح بین‌الملل ارزشگذاری می‌شود و دارای یک بارکد است.

جعفری‌طهرانی درباره نقش رسانه در ارتقای سطح دانش کارشناسان گفت: در نهایت به اعتقاد من رسانه نقش موثری در به‌روزرسانی اطلاعات من در جایگاه یک تحلیلگر دارد، در واقع وقتی من به عنوان یک فرد آگاه با رسانه ارتباط داشته باشم از آنجا که می‌دانم خبرنگاران از من انتظار اطلاعات دارند، مجبورم داده‌های خود را به روز نگه دارم و همواره به دنبال دستیابی به آخرین اطلاعات مربوط به حوزه فعالیت خود باشم. همچنین از نظر من وقتی شما می‌خواهید موضوعی را درک کنید و یاد بگیرید باید در مورد آن صحبت کنید. من حجم زیادی از دانش خود را در گروی ارتباط با رسانه‌ها و حضور در کنفرانس‌ها می‌دانم و در کنفرانس‌های داخلی و خارجی بیش از آن که به عنوان سخنران و ارائه‌دهنده اطلاعات حضور داشته باشم، یاد می‌گیرم و داده‌های نو دریافت می‌کنم.

او افزود: من به عنوان یک تاجر با تجربه ۳ دهه فعالیت در داخل و خارج از کشور فکر می‌کنم اگر به جای همکاری با رسانه‌ها و به اشتراک‌گذاری داده با دیگران آن را برای خود حفظ می‌کردم موفق‌تر بودم، اما معتقدم هر چه به کائنات بدهی به تو برمی‌گردد.

این تحلیلگر در انتقاد خود به فضای رسانه‌ای کشور گفت: ۵ سال پیش که به تازگی فعالیت خود را با رسانه‌ها شروع کرده بودم و هنوز سمت مشخصی نداشتم، خبرنگاران قبول نمی‌کردند اطلاعات را بدون سمت کار کنند، من مایلم به اهالی رسانه بگویم که افراد توانمند بسیاری در جامعه وجود دارند که سمت ندارند، اما این نبود سمت باعث شده با وجود آگاهی دیده نشوند.

وی ادامه داد: به نظر من مردم خسته هستند از اینکه یک سری اطلاعات را در قالب اخبار با بیان و انشای تکراری دریافت کنند، به همین دلیل شخصا در کنفرانس‌های گوناگون تلاش می‌کنم که بیش از ۸۰ درصد گفته‌هایم جدید باشد.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها از جمله صمت باید دامنه مصاحبه‌شوندگان خود را به افرادی که چندان شناخته‌شده نیستند اما مطلع و آگاه هستند گسترش دهد، برای ارتقای حرفه‌ای خبرنگاران بین‌الملل پیشنهاد داد: ما در پوشش اخبار بین‌الملل تنها به ترجمه اطلاعات نیاز نداریم بیش از ترجمه به تحلیل نیاز داریم. فضای رسانه‌ای کشور در حوزه معدن و صنایع معدنی نیاز به تحلیلگری دارد که این اخبار را بومی‌سازی کند. به نظر من گسترش صمت نیز باید دامنه تحلیلگران خود را گسترش دهد. یک تحلیلگر حتی می‌تواند یک دانشجو باشد در واقع یک استاد دانشگاه صرف تدریس نمی‌تواند از یک دانشجو باسوادتر باشد حتی دانشجو می‌تواند ایده‌های به‌روزتری داشته باشد چرا که استادان دانشگاه گاه یک ایده را چند سال متمادی تکرار می‌کنند بدون توجه به اینکه ایده هایشان تازگی خود را از دست داده است.

او در توضیح درک خود از معضلات موجود در مورد فضای رسانه‌ای توضیح داد: یک خبرنگار غیرحرفه‌ای به غیر از اینکه وقت کارشناس را می‌گیرد در انتقال محتوا نیز می‌تواند اشتباه داشته باشد، بنابراین به نظر من یک مجموعه خبری به جای اینکه شمار خبرنگاران خود را زیاد کند باید کیفیت کار آنها را بالا ببرد من اگر روزی خود صاحب یک رسانه باشم به جای اینکه به عنوان مثال ۳۰ خبرنگار با حقوق متوسط استخدام کنم، تعداد آنها را به نصف می‌رسانم، اما توانمندی، بیان و دانش آنها بالا می‌برم، خبرنگاری که فاقد دانش لازم باشد هم مخاطب را به رسانه بی‌میل می‌کند و هم کارشناس را نسبت به ادامه همکاری دلسرد می‌کند.

وی ادامه داد: برای رشد باید کاری کرد که دیگران انجام نمی‌دهند، به قول انگلیسی‌ها «توده را ببین و برعکس آن عمل کن»، مردم دیگر از اینکه تصویر و سخن عده خاصی را ببیند، بشوند و بخوانند خسته شدند باید تریبون را به افراد جدید داد و چهارچوب روزنامه‌نگاری را از حالت کلیشه‌ای امروز خارج کرد. لزومی ندارد که کلمه تحلیلگر همراه با رسانه باشد و رسانه در لوگوی خود آن واژه «تحلیلی» را یدک بکشد، کاری که بسیاری از رسانه‌های کنونی انجام می‌دهند و عنوان تحلیلی را در کنار خبری یدک می‌کشند، بار تحلیلی باید در واقعیت به محتوای رسانه‌ای اضافه کرد.

منبع: روزنامه صمت

مطالب مشابه
دیدگاه ها