نمایش نوار ابزار

واکسن کشنده وزارت صمت

پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵

کیوان جعفری طهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز درباره وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن اظهار کرد: بنده با وضع عوارض مخالف هستم زیرا تاثیرگذاری این موضوع بر موضوعات اقتصادی بدیهی‌ است. این موضوع می‌تواند بر شرایط تجاری موجود در حال حاضر نیز اثرگذار باشد. هرچند که به ظاهر در آینده منجر به اتفاقات مثبت می‌شود زیرا بیشتر شرکت‌ها به سمت تولید محصولات بالادستی میروند اما من با این موضوع مخالف هستم.

وی ادامه داد: کشوری همچون کشور هندوستان در سال 2010 میلادی عوارض بر صادرات سنگ‌آهن را برای حمایت از تولید داخل خود وضع کرد. این کشور در سال 2009 چهارمین صادرکننده و تولیدکننده سنگ‌آهن جهان بود اما به یکباره با وضع عوارض بر صادرات سنگ آهن در سال 2010 صادرات خود را در چند سال گذشته محدود به 5 تا 15 میلیون تن کرد و حتی مجبور به کاهش عوارض صادراتی تا 15 درصد شد و در سپتامبر 2016 عوارض صادراتی را به کل برداشت زیرا پس از 7 سال به این نتیجه دست یافت که این عوارض به جای آنکه منجر به افزایش تولید محصولات بالادستی داخلی شود، انگیزه را در سرمایه‌گذاران و معدنکاران برای سرمایه‌گذاری در حوزه سنگ‌آهن از بین می برد.
این موضوع باعث شد هندوستان در چند سال گذشته به واردکننده سنگ‌آهن تبدیل شود. البته صادرات 5 تا 15 درصدی، آن صادرات سنگ‌آهنی بود که در فولادسازی هندوستان به مصرف نمی‌رسید. هندوستان نمونه‌ای از اجرای وضع عوارض است که این کار چندان موفقیت آمیز نبود زیرا برخی محصولات میانی تولیدشان اضافه و برخی دیگر کم شد. این موضوع در پروسه تولید سنگ‌آهن نیز قابل مشاهده است. تولید برخی محصولات میانی بیشتر از تولید محصول نهایی است و این توازن در زنجیره تولید دیده نمی‌شود.

جعفری طهرانی بیان کرد: شاید بهتر بود به جای وضع عوارض از سیاست‌های تشویقی استفاده می‌شد زیرا رقم 10 درصدی وضع عوارض نیز می‌تواند شوک بزرگی برای بازار سنگ‌آهن باشد.

واکسیناسیون یکی از راهکاری است که برای مقابله با بیماری‌ها استفاده می‌شود. طهرانی که خود در حوزه پزشکی تحصیل کرده است با بیان این موضوع افزود: بنده از واژه واکسیناسیون استفاده می‌کنم زیرا احساس می‌کنم معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند با واکسیناسیون جلوی بیماری حاد را بگیرد اما نباید فراموش کرد، واکسن از میکروب‌های ضعیف شده بیماری‌ها تشکیل می‌شود. اگر دوز واکسن‌ها بالا باشد ممکن است بدن تحمل ورود میکروب را نداشته و از بین برود. در نتیجه دوز 10 درصدی عوارض برای سال آینده که از سوی معاونت معدنی تعیین شده دوز بالایی است.

به گفته وی، این عدد در حالی می‌تواند اقدام مثبتی در آینده باشد که باید ارقامی کمتر از 10 درصد باشد یعنی باید دوز مناسب‌تری برای این موضوع انتخاب شود.

رئیس امور بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران افزود: نزدیک به 8 ماه است که بازار سنگ‌آهن به بازار نسبتا قابل قبولی تبدیل شده است. حال تا فعالان بخواهند به سراغ فعال‌سازی معادن بروند داستان جدیدی تحت عنوان عوارض بر صادرات سنگ‌آهن مطرح می‌شود. این موضوع می‌تواند معدنکاران را نسبت به ادامه راه دلسرد کند.

طهرانی با اشاره به این موضوع که خیلی از معدنکاران علاقه‌مند به تولید محصولات بالادستی همچون کنسانتره و گندله بودند، افزود: شاید کم لطفی باشد که این افراد نیز با چوب دیگران تنبیه شوند. به اعتقاد من وزارتخانه باید ارزیابی دقیقی انجام دهد و افرادی که حتی سرمایه‌گذاری کمی در بحث تولید کنسانتره داشته‌اند از دیگر افرادی که اقدامی انجام نداده‌اند مستثنا باشند.

وی گفت: در برخی موارد بنیه مالی بخش خصوصی به اندازه‌ای نیست که بتواند تمامی اقدامات برای فرآوری را به یکباره انجام دهد بلکه باید از محل فروش محصولات ابتدایی‌تر همچون سنگ‌آهن دانه‌بندی شده سرمایه ایجاد واحدهای فرآوری را تامین کند.

همچنین رئیس امور بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در پاسخ به این سوال که چه نمره‌ای به عملکرد معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در قبال معدنکاران بخش خصوصی می‌دهید؟ تصریح کرد: نظر من در این باره آن است که این نمره را باید سال 1404 که هدف تولید 55 میلیون تن فولاد برای آن در نظر گرفته شده به معاونت معدنی داده شود. باید دید با این حرکت تنبیهی مجموعه روند تولید سنگ‌آهن را می‌تواند در جهتی سوق دهد که میزان ماده اولیه موردنیاز برای تولید 55 میلیون تن فولاد را تامین کند. بنده معتقد هستم با این حرکت و درصد عوارض تعیین شده باعث می‌شود کمی از برنامه تعیین شده فاصله بگیریم.

جعفری طهرانی درباره عرضه سنگ‌آهن از طریق بورس کالا نیز تصریح کرد: این حرکت بسیار مثبت است زیرا منجر به کشف قیمت می‌شود اما موضوع مطرح شده  عرضه پی‌در‌پی است. یعنی در صورت آنکه سنگ‌آهن 3 بار در بورس عرضه شد اما مشتری نداشت تولیدکننده می‌تواند محصول خود را صادر کند. البته این عرضه 3 بار با فاصله زمانی حتی یک روز می‌تواند صادرات را نیز مشکل کند زیرا قیمت‌ سنگ‌آهن در بازار جهانی نیز نوسانات شدیدی به صورت روزانه دارد.

همچنین تعطیلات در بازار چین با بازار ایران متفاوت بوده و ممکن است صادرات را یک هفته به تعویق انداخته و بطور مثال با کاهش 10 دلاری مواجه شود. عرضه در بورس باید به صورتی باشد که فاصله زمانی این عرضه کاهش و حتی به 3 بار در روز برسد.

وی درباره موضوعاتی که می‌تواند در چهارمین همایش بین‌المللی سنگ‌آهن مطرح شود،‌ تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی، سرمایه مورد نیاز برای پروژه‌هایی است که در زمینه کنسانتره و گندله وجود دارند. این نگرانی وجود دارد با تمدید تحریم‌هایی که ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است، روند مثبتی که در یکسال گذشته در زمینه جذب سرمایه‌گذار وجود داشت ممکن است با کمی کاهش همراه شود. اگر بتوانیم حرکتی در جذب سرمایه خارجی داشته باشیم می‌توان معدن‌داران معادن کوچک بخش خصوصی را به بازگشایی معادن امیدوار کرد. به نظر من یکی از مباحث خوب در کنار موضوع وضع عوارض می‌تواند موضوع جذب سرمایه و مشکلات موجود بر سر راه آن باشد.

وی درباره تکمیل زنجیره فولاد در کشور گفت: به اعتقاد بنده باید عدم توازن در محصولات میانی در طول زنجیره از بین برود. اگر قرار باشد همه چیز ساخت ایران باشد باید به جای حرکت‌های تنبیهی افرادی که در جهت تولید محصولات بالادستی اقدام کرده‌اند تشویق شوند تا برای تولید محصولات بعدی نیز اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

تشکیل کنسرسیوم میان معادن کوچک و متوسط بخش خصوصی از موضوعاتی است که هنوز محقق نشده است. جعفری طهرانی درباره چرایی این موضوع گفت: برخی افراد که در این زمینه فعالیت داشتند به دلیل نوسانات شدید بازار از این حوزه خارج شدند. همچنین در کنار این موضوع داستان وضع عوارض نیز باعث شد برخی معادن در پی نوسانات قیمتی تعطیل شوند در نتیجه علاقه‌مندی برای فعالیت در این حوزه کاهش یافت. شاید این موارد دلیلی بر عدم تحقق این موضوع باشد.

به گزارش ماین نیوز، چهارمین همایش بین‌المللی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران 19 دی ماه امسال با حضور فعالان و دست اندرکاران حوزه سنگ آهن و حوزه‌های مرتبط خصوصی و دولتی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.

موضوعات چهارمین همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران به شرح زیرند:

1- تحلیل راهبردهای خروج از بحران تولید سنگ آهن ایران

2- الزامات اقتصاد مقاومتی در حوزه سیاست‌گذاری تولید سنگ آهن ایران

3- راهبردهای توانمندسازی معادن کوچک و متوسط

4- مدل بهینه حکمرانی زنجیره ارزش سنگ آهن ایران

5- آسیب‌شناسی نظام حکمرانی بخش معدن ایران همراه با برگزاری کارگاه‌های جانبی و نشست‌های تجاری دوجانبه

منبع: ماین نیوز

مطالب مشابه
دیدگاه ها