نمایش نوار ابزار

خودکفایی در تولید گندله

دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

در شرایـط فعلی با وجود احـداث کارخانه‌های مختلف فولاد و افزایش ظرفیت تولید، گندله به میزان کافی برای تامین خوراک کارخانه های فولادسازی در کشور وجود دارد.

بیشترین میزان واردات گندله در 6 ژانویه 2016 به کشور و توسط شرکت KIOCL یا همان معدن سنگ آهن کودرموخ از کشور هندوستان انجام شد که محموله وارداتی نیز معادل با 64 هزارتن گندله بود؛ البته در اوایل سال گذشته نیز چندین محموله گندله برای تولید آهن اسفنجی وارد کشور شد، اما بیشترین واردات گندله در سال 93 تا سه ماهه سوم سال 94 صورت گرفت و از این زمان به بعد میزان واردات محدود شد؛ به گونه ای که از اواسط سال 95 در این زمینه هیچ گونه وارداتی انجام نشده است.

در شرایط حاضر میزان تولید گندله در کشور پاسخگوی نیاز داخلی است و کشور ما در این زمینه به خودکفایی رسیده است. واله برزیل در عمان و GIIC بحرین دو شرکت تـــولیدکنـنـده عمده گنــدله در منــطقـه MENA (خاورمیانه و شمال آفریقا) هستنـد. GIIC بحرین سنگ آهن کنسانتره خود را قبلا از شرکت Rio Tinto استرالیا وارد می کرد، ولی بعد از اینکه از چند سال پیش به Bahrain Steel تغییر نام یافت و دولت کویت در ترکیب سهامداران به جای ریو تنتو قرار گرفت، واردات کنسانتره را هم از برزیل و هم استرالیا انجام می دهد.

تولیدات گندله کشور عمان نیز عموما توسط خود کشـــورهای حاشیـــه خلیج فــارس مصــرف می شود.

ظرفیت تولید گندله در 2015، حدود 18 میلیون و 170 هزار تن و در سال2016، 23 میلیون و 300 هزار تن بود که با توجه به این آمار در 2016 نسبت به 2015 ، 28.2 درصد افزایش تولید گندله در کشور داشتیم.

به طور کلی در حال حاضر کارخانه‌های گندله‌سازی برای تولید 38 میلیون تن گندله در کشور بهره برداری شده اند یا به زودی خواهند شد و کارخانه هایی نیز با ظرفیت 44 میلیون تن در حال ساخت هستند.

در این بین کشور ما در سند چشم انداز 1404، به 87 میلیون تن گندله نیازمند است که از این میزان 82 میلیون تن از طریق پروژه های داخلی تامین می شود و بدین ترتیب با پنج میلیون تن کمبود گندله در کشور تا افق 1404 مواجه خواهیم شد که باید برای تامین این میزان از هم اکنون برنامه ریزی های لازم انجام شود در غیر این صورت ناچار خواهیم شد در آن زمان به طور مجدد به واردات گندله روی آوریم.

منبع: اصفهان زیبا

مطالب مشابه
دیدگاه ها