چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران واقع در بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان واقع است.

در پنج سال گذشته بارها خبرهای خوبی در مورد اشتیاق کشورهای هند و افغانستان برای سرمایه گذاری و توسعه بندر چابهار شنیده شده که نوید بخش توسعه این منطقه است.

سوالی که مطرح است این موضوع مهم است که آیا بندر چابهار می تواند جایگزین بندر گوادر پاکستان جهت دسترسی افغانستان به دریای آزاد شود؟

آیا بندر چابهار می تواند در مقابل بندر صحار عمان، نقش بسزایی در صادرات سنگ آهن و محصولات بالادستی چرخه فولاد ایفا نماید؟

بندر صحار عمدتاً بندر وارداتی سنگ آهن برای پهلوگیری کشتی های واله مکس 400 هزار تنی است.

دکتر جعفری طهرانی می گوید، بندر چابهار آمادگی لازم برای بارگیری سنگ آهن و سایر مواد معدنی به ویژه برای معادن شرق و شمال شرق کشور را دارد.

این بندر جرثقیل های ساحلی جدید و گراپ ١۵ متر مکعبی دارد که در نوع خود جدیدترین تجهیزات موجود در بنادر کشور است.

بندر شهید بهشتی چابهار ظرفیت بارگیری روزانه حداقل ۱۰ تا ۱۲ هزار تن سنگ آهن در روز را دارد.

دکتر جعفری طهرانی معتقد است بندر چابهار می تواند جایگزین مناسبی برای بندر گوادر پاکستان به منظور دسترسی افغانستان به دریای آزاد شود.

این بندر می تواند نقش بسزایی در صادرات سنگ آهن و محصولات بالادستی چرخه فولاد به سایر بنادر همجوار و کشورهای منطقه ایفا کند.

طی ۵ سال گذشته بارها خبرهای خوبی در مورد علاقمندی  طرف های افغانستانی و هندی جهت سرمایه گذاری و توسعه بندر چابهار شنیده شده است که متاسفانه تا کنون به دلایل متعددی از جمله  عدم امکان تامین امنیت پروژه، به نتیجه نرسیده است.

در حال حاضر اسکله ۵ بندر شهید بهشتی چابهار با در اختیار داشتن درافت آبخور 16 متر و دیوار پهلوگیری ١٨۵ متر و با دو دولفین ۴٠ متری کلاً  ٢۶۵ متر دیوار پهلوگیری (Berthing Wall) دارد که برای پهلوگیری کشتی های پاناماکس 80 هزار تنی به طول (LOA) ٢٢٠ متر مناسب است.

سرمایه گذار بخش خصوصی طرح توسعه ترمینال صادرات مواد معدنی بندر شهید بهشتی چابهار نیز در صدد است ظرف مدت کمتر از ٢ سال و با سرمایه گذاری بالغ بر ٢٨۵ میلیارد تومان و خریداری و تجهیز بندر مذکور با نقاله های خودکار بارگیری کشتی ship loader، ظرفیت بارگیری روزانه را به بالای ٣٠ هزار تن در روز برساند.

چابهار؛ کانون توجهات کشورهای همسایه و CIS

در حال حاضر بناست مدرنترین و مکانیزه ترین پایانه صادراتی مواد معدنی کشور دربندر شهید بهشتی چابهار ایجاد شود.

این ترمینال تمام مکانیزه موادمعدنی با سرمایه گذاری ۲۸۰میلیارد تومان توسط بخش خصوصی با هدف توسعه صادرات مواد معدنی با تجهیزات پیشرفته به مشتریان خدمات ارایه خواهد داد.

قرار است هر سرمایه گذاری که بتواند در بخش ترمینال مواد معدنی فعالیت نماید و ترافیک کالا ایجاد نماید مورد استقبال واقع شود و هرگونه تخفیفی به جهت رقابت پذیر بودن برای صادرات و ترانزیت در اختیار آنها قرار گیرد.

زیرساختهای لازم برای عملیات ترانزیت و ترانشیپ در بندر چابهار فراهم است. بندر چابهار در آستانه یک جهش اقتصادی است به همین منظور کانون توجهات کشورهای همسایه و CIS قرار گرفته است.

منبع: فولاد نیوز