مدرنترین تکنولوژی تاتا استیل هند روانه سنگ آهن سنگان می شود؟

سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵

به اذعان بسیاری از کارشناسان فولاد هزینه تولید در ایران بدلیل کاربرد تکنولوژی های قدیمی بالا است و همین امر از قدرت رقابت تولیدکنندگان ایرانی با سایر رقبا در بازارهای جهانی می کاهد.

اینجا است که نقش بخش خصوصی قدرتمند ایران و افراد دلسوز ، دانشمند و البته صاحب نفوذ و شناخته شده بین المللی شاغل در این بخش برای جذب سرمایه گذاری و فاینانس خارجی و انتقال تکنولوژی به ایران پر رنگ می شود.

پروفسور کیوان جعفری طهرانی ،  رئیس امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران از جمله افرادی است که از  5/ 2 سال پیش در ارتباط تنگاتنگ با بخش تحقیق و توسعه تاتا استیل هند و همچنین شرکت سازنده ماشین آلات فروشات برای تاتا یعنی شرکت  UHT  (Uvan Hagfors Tecknologi) )سوئد با انجام سفرها و ملاقات های متعدد، نقش تعیین کننده ای برای به ثمر نشستن این تکنولوژی نوین به عمل آورده است و هم اکنون گروه فولاد سازی تاتا استیل برای بررسی های بیشتر در خصوص این تکنولوژی و همچنین معرفی آن به دنیا از ایشان دعوت به همکاری کرده و قرار است پروفسور جعفری طهرانی در ۴ کنفرانس بین المللی آهن و فولاد که از نیمه شهریورتا پایان آبان ماه درکشورهای مختلف دنیا برگزارخواهد شد ، درکنارتاتا بر روی این پروژه سخنرانی و بحث و تحلیل ارائه دهد . البته پروفسور جعفری  طهرانی در جلسات مداوم خود با تاتا از هیچ کوششی برای انتقال این تکنولوژی به ایران فروگذاری نکرده اند .

وی در این خصوص اینگونه اظهار داشت:  برای انتقال کامل این تکنولوژی به ایران هنوز زمان نیاز است ولی من مشغول متقاعدکردن تاتا استیل هستم تا از محل مطالبات ایران از هند بابت صادرات نفت در دولت های نهم و دهم که دریوکو(UOCO) بانک هند قراردارد ، درفازاول امکان خرید محصول نهایی از طریق گشایش اعتباراسنادی LC روپیه ازطرف ایرانی برای طرف هندی و در فاز دوم بحث انتقال تکنولوژی با فاینانس از طریق مطالبات ایران صورت پذیرد یعنی دقیقاً همان کاری که درمورد پروژه های فولادی هفت گانه با چینی ها انجام شد و این پروژه ها بصورت فاینانس از محل مطالبات ایران از چین که پول مربوطه درکونلون (KONLON) بانک چین قرارداشت انجام گرفت . البته لازم به ذکر است که تاتا استیل در مورد انتقال این تکنولوژی به ایران قاعدتا ًحق امتیاز طلب خواهد کرد .

نکته جالب توجه این است که هنوز چینی ها وارد این جریان نشده اند. به گفته آقای پروفسورجعفری طهرانی اگرقرار باشد این تکنولوژی درایران استفاده شود هرگونه سنگ آهن فاین ٠تا١٠ میلیمتر با عیار62 درصد به بالا (مگنتیت سنگان) به عنوان خوراک قابل استفاده می باشد. البته هم اکنون ایشان مشغول مطالعه و تحقیق بر روی سنگ آهن هایی با درصد خلوص پایین تر از 62 درصد در مناطق مختلف ایران هستندکه بلطبع در صورت رسیدن به محصول فروشات، عیار آن بسته به محصول ورودی بین 90 الی 95 درصد خواهد بود. در پایان از تمام اطلاعات به روز و دقیق جناب آقای پروفسور کیوان جعفری طهرانی و همکاری بی دریغشان در تهیه این گزارش نهایت قدردانی را دارم .

منبع: ماهنامه نوسان

مطالب مشابه
دیدگاه ها