روند رو به رشد قیمت جهانی سنگ آهن

یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵

اجبار فولادسازان چینی برای دپوی مواد اولیه سبب شده تا اثر پاندولی بر قیمت سنگ آهن گذاشته شود.

کیوان جعفری طهرانی عضو هیات مدیره و رئیس امور بین الملل انجمن سنگ آهن ایران، در گفت و گوی اختصاصی با دنیای اقتصاد ضمن بیان مطلب فوق گفت: حزب کمونیست حاکم بر چین با تغییری که در سیاست های پیشروی خود در زمینه ساخت و ساز ایجاد کرده، ترجیح داده است که به دلیل تجمع آلودگی، جمعیت و توسعه فزاینده ای که در شرق این کشور رخ داده، به سمت توسعه مناطق غربی چین به ویژه ایالت سن کیانگ برود که مرز مشترکی با افغانستان دارد و درخواست استقلال طلبی کرده است.

وی ادامه داد: رئیس جمهوری چین از این طریق می خواهد از مهاجرت هایی که از غرب به شرق رخ می دهد بکاهد و به طور قطع پروژه های جدیدی را در غرب این کشور اجرا خواهد کرد.

طهرانی با اشاره به تحولات سیاسی در چین که سبب اقدام دولتمردان چینی به توسعه و ساخت بزرگراه ها، شبکه راه آهن و فرودگاه ها شده تا نارضایتی مردم غرب این کشور را از بین ببرد، تصریح کرد: بنادر مهم چین از جمله بندر دالیان در شمال شرق، شانگهای در شرق و گوانجو در جنوب شرق از حیث اقتصادی از بیش ترین توسعه یافتگی برخوردارند و اکنون با این تغییر، غرب چین نیز به زودی دچار تحول زیرساختی خواهد شد که به دنبال آن مصرف فولاد افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی چین در حال حاضر بالاتر از سال 2015 است افزود: کارخانه های فولاد چین نیز با نهایت ظرفیت در حال تولیدند و همین امر سبب می شود اقدام به خرید و دپوی مواد اولیه نظیر سنگ آهن و زغالسنگ کنند و در نتیجه قیمت این کالاها رو به افزایش گذارده است.

رئیس امور بین الملل انجمن سنگ آهن بر این باور است که رشدهای اخیر قیمت سنگ آهن (از چهارم آبان ماه به بعد) بر پایه همین تحولات است.

وی تصریح کرد: اینکه یکباره چهارم آبان ماه قیمت سنگ آهن رکورد رشد 2.8 دلاری را به جا می گذارد، از ابتدای سال 2016 تاکنون بی نظیر بوده و امری است که در تاریخ ثبت شده است. برای قیمت سنگ آهن تنها می توان به رشد 10 دلاری یک روزه قیمت آن در سال 2013 اشاره کرد.

طهرانی خاطرنشان کرد: این روند رو به رشد که از چهارم آبان ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد، به صورت پاندولی است و احتمال می رود متوسط قیمت سنگ آهن تا پایان 2016 همان 60 دلار باشد.

این کارشناس حوزه بازار سنگ آهن و زنجیره فولاد درباره پیش بینی های انجام شده از سوی موسسات معتبر دنیا اظهار کرد: پیش از این متال بولتن در نشریات خود پیش بینی کرده بود که قیمت سنگ آهن برای سال 201۶ سطح 54 دلار را با عیار 62 درصد حفظ می کند و از این سطح فراتر نخواهد رفت. علاوه بر این موسسات معتبری نظیر مکنزی نیز بارها 2016 و 2017 را سال های افت قیمت سنگ آهن پیش بینی کرده بودند.

وی ادامه داد: در همین رابطه با دستوری که دولت چین در زمینه ساخت و ساز داده و گفته هایی که انجمن آهن و فولاد چین  CISA(انجمن دولتی آهن و فولاد چین) در کنفرانس بین المللی آهن و فولاد دالیان (21 تا 23 سپتامبر برگزار شد) مطرح کرد و اینجانب نیز یکی از سخنران ها بودم، در 9 ماه ابتدایی سال 2016 به برنامه ریزی کاهش تولید 43 میلیون تنی فولاد دست یافته اند و به این ترتیب همه معادلات نقش بر آب شد.

وی افزود: آنها بر این باور بودند که با کاهش تولید، کاهش قیمت سنگ آهن به زیر 60 دلار ادامه پیدا می کند. در همین راستا توصیه ای که این تحلیلگر بازار سنگ آهن به تجار فعال دارد، این است که نباید به هیچ وجه فروش را متوقف کرده و به عبارتی take position کنند. بلکه باید بلافاصله پس از خرید نسبت به فروش بار خود به صورت back to back اقدام کنند.

وی براساس اتفاقات روز دنیا پیش بینی می کند که قیمت سنگ آهن تا پایان سال 95 کاهش جدی نداشته باشد، مگر اینکه دولت چین به صورت دستوری وارد شود و نسبت به کاهش تولید فولاد طبق برنامه ریزی های قبلی برای خروج 50 میلیون تن ظرفیت تا پایان سال 2016 اقدام کند.

طهرانی دلیل این رشد قیمت را در دنیا علاوه بر رویدادهای اخیر چین، اعلام درخواست خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیز می داند.

وی در این باره افزود: با خروج انگلیس همه بر این باور بودند که این اقدام به اقتصاد فولادسازهای انگلیس لطمه خواهد زد، اما با اتفاقاتی که در 9 سال گذشته با ورود تاتا سرمایه گذار هندی برای خرید کارخانه فولادسازی کورس روی داد، اثری متفاوت نشان می دهد. اگرچه تاتا در بحران جهانی سال 2008 با خرید کارخانه فولادسازی کورس با ضرر مواجه شد، اما اعمال سیاست جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا تا حدودی پیرو حمایتهای مالی و سیاسی کمپانی تاتا استیل بوده است. متعاقباً رشد قیمت جهانی فولاد به تاتا استیل کمک می کند با قیمت هایی خارج از اتحادیه اروپا بتواند فولاد خود را به بازارعرضه کند و سود قابل توجهی ببرد. بنابراین به جرأت میتوان گفت برنده بازی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا فولادسازهای انگلیس و به ویژه تاتااستیل اند.

وی گفت: دستورات رئیس جمهوری چین و جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا اثر بسزایی در روند رو به رشد قیمت فولاد دارد.

وی درباره بازار فولاد و سنگ آهن داخل کشور خاطرنشان کرد: با رشد قیمت فولاد، هزینه تولید فولادسازهای داخلی نیز پوشش داده خواهد شد.

این کارشناس بازار سنگ آهن و زنجیره فولاد معتقد است، اگرچه قیمت جهانی فولاد به سمت رشد سوق می یابد، اما تا زمانی که وضعیت بازار مسکن کشور متحول نشود، حرکت چندانی در قیمتهای داخلی نخواهیم داشت.

وی پیش بینی می کند که تا اوایل زمستان سال آینده وضعیت مسکن در ایران رونق خاصی نداشته باشد.

untitled-1

مطالب مشابه
دیدگاه ها