نمایش نوار ابزار

چرخش قطر به سمت بازار مواد معدنی ایران

سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶

انگیزه قطر برای خرید مواد معدنی و محصولات ساختمانی از ایران طی هفته های اخیر افزایش یافته است.

کیوان جعفری طهرانی، رئیس امور بین الملل انجمن سنگ آهن ایران گفت: بعد از قطع روابط سیاسی و اقتصادی قطر با ۴ کشور عربی امارات، عربستان، مصر و بحرین در دو ماه گذشته شرایط در این کشور اندکی بحرانی شده است.

وی تصریح کرد: همه خوب می دانند که واگذاری جام جهانی به قطر از ابتدا با حاشیه های زیادی همراه بوده است و هر گونه تعللی از طرف قطر مبنی بر فراهم نکردن تجهیزات و استادیوم های مورد نیاز جام جهانی ٢٠٢٠ باعث سلب صلاحیت آن خواهد شد و قطر این را نمی خواهد.

جعفری طهرانی افزود: عربستان یکی از کشور های تامین کننده اصلی سیمان، فولاد و مصالح ساختمانی به قطر چه از تولید داخلی خود و چه از طریق ترانزیت از دریای سرخ بوده است که تحریم های صورت گرفته توسط کشورهای عربی (از جمله مصر که صادرکننده سیمان به عربستان نیز بود)، فشار اقتصادی زیادی به قطر تحمیل کرد که بیشترین تاثیر منفی آن محدودیت های تجاری بین قطر و عربستان است.

البته طبق معمول ترکیه توانسته تا حد زیادی از فرصت پیش آمده کمال استفاده را ببرد و صادرات فولاد و مواد اولیه شامل سنگ های تزئینی و محصولات ساختمانی را بصورت انبوه به قطر شروع کند.

وی تصریح کرد: هزینه حمل کالا از ترکیه به قطر بالاست و تنها مسیر جایگزین عبور از جنوب ایران است که طی روز های آینده جلسه مشترکی بین قطر، ایران و ترکیه برای یافتن راهکاری در راستای ترانزیت کالای ترک از مرز های جنوبی ایران به قطر برگزار خواهد شد.

جعفری طهرانی افزود: برای برخی از محصولات معدنی مورد نیاز قطر از جمله سنگ گابرو که بصورت دانه بندی فاین و لامپ مورد نیاز است و تناژ درخواستی بالاست امکان ترانزیت زمینی مقرون بصرفه نیست و در نتیجه قطر مجبور است از معادن جنوب ایران خریداری کند بشرطی که مشخصات فیزیکی (دانسیته، جذب آب و دانه بندی ۵-١٠ و ١٠-٢٠ میلیمتر) و قیمت آن منطبق بر استاندارد و بازار باشد.

امید است ایران از فرصت پیش آمده برای صادرات سایر کالا ها نظیر فولاد نهایت استفاده را ببرد.

منبع: معدن24

مطالب مشابه
دیدگاه ها