نمایش نوار ابزار

قیمت سنگ آهن به احتمال زیاد تا سپتامبر بالا باقی می ماند

شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶

کیوان جعفری طهرانی، رئیس امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و قادرکنندگان سنگ آهن ایران معتقد است قیمت های سنگ آهن ظرف چند ماه آینده در همین سطوح بالا باقی خواهد ماند. چکیده مصاحبه استل مینت با وی را بخوانید:

1- ایران چه وضعیتی در بازار صادرات سنگ آهن دارد؟

هنگامی که بازار سنگ آهن افزایشی باشد و قیمت ها برای آهن با عیار 62 درصد به بالای 65 دلار در هر تن برسد، این عدد نقطه سر به سری معدنداران ایرانی به ویژه بخش خصوصی است.

حتی در حال حاضر که قیمت ها 70 دلار در هر تن به فروش می رسد، حجم معاملات محموله های بخش خصوصی ایران به شدت کاهش یافته چون رقابت با محموله های هماتیتی عرضه شده هند و فورتسکیو استرالیا سخت شده است.

بنابراین عملیات معدنکاری، استخراج، تولید و صادرات از معادن هماتیتی تنها در چند معدن صورت می گیرد و تنها چند معدن محدود ایران همچنان باز می باشند.

در بین سال های 2010 تا 2013 حدود 200 معدن در ایران ازجمله معادن دولتی و بخش خصوصی فعال بودند درحالی که در حال حاضر حداکثر 20 معدن مشغول به کار هستند که از این تعداد 11 معدن دولتی یا نیمه دولتی و 9 معدن متعلق به بخش خصوصی است.

از معادن شمال شرق ایران و در منطقه سنگان تنها کنسانتره و سنگ آهن عیار بالا مگنتیت از بخش دولتی و خصوصی تامین می شود و هنوز بازار برای فعالیت معادن کوچک و متوسط مناسب نیست.

2- آیا انتظار می رود که قیمت های سنگ آهن در ماه آگوست همچنان بالا باقی بماند؟

بله، احتمالا برای عیارهای بالای سنگ آهن قیمت ها همچنان بالا باقی خواهد ماند. به اعتقاد من در طول ماه های آگوست و سپتامبر بازار خوبی را برای سنگ آهن شاهد خواهیم بود و قیمت ها در محدوده 70 دلار باقی خوهد ماند و ممکن است تغییراتی جزئی و حدود مثبت و منفی 2 دلار در هر تن را شاهد باشد.

علاوه براین، قیمت های بالای بیلت و فولاد نیز به طور قابل توجهی بهای سنگ آهن را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

با این حال مشکل همچنان برای عیار پایین سنگ آهن وجود خواهد داشت چراکه تقاضا برای عیار پایین بسیار کم است و خریداران برای عیار زیر 55 درصد محدود بوده و برای عیار 55 تا 58 درصد تخفیف بالا را خواستارند.

3- تغییری در کرایه های حمل دریایی از ایران به چین شاهد بودیم؟

هزینه های حمل حدود 0.5 دلار افزایش داشته است. برای کشتی هاس سوپرامکس 50 هزار تنی، کرایه حمل از بندرعباس به چین در اواسط ماه جولای 11.3 تا 11.5 دلار در هر تن بود که به دلیل تقاضای بالا و فروش کنسانتره از ایران در اواخر ماه مذکور به 12 دلار افزایش یافت.

با این حال برای کشتی های کوچک تر برای مثال کشتی های هندی مکس 37 هزار تنی هزینه حمل تا پایان ماه جولای 13 دلار در هر تن بود در حالی که پیش از این 12.5 دلار در هر تن برآورد شده بود.

4- شنیده شده ایران قصد دارد از سال آینده تعرفه ای را بر روی صادرات سنگ آهن بگذارد، نظر شما در این مورد چیست؟

از 3 سال قبل تلاش شد این امر اتفاق بیافتد و تعرفه های صادراتی وضع شود. همانطور که می دانیم دولت دوازدهم متعلق به دکتر روحانی برای 4 سال آینده است اما با تغییر وزارت خانه و معاون وزیر می توان امیدوارم بود این امر پیگیری نشود.

البته این اقدام در راستای حمایت از تولید داخل است چراکه ایران به این محصولات برای کارخانه های فولاد داخلی خود نیاز دارد.

5- تقاضا برای محموله های هماتیتی عیار پایین تا متوسط در چین چگونه است؟

برای معدنکاران و صادرکنندگان سنگ آهن ایران، فروش هماتیت با عیار زیر 58 درصد آن هم به صورت فایل سخت است. با توجه به این که قیمت های فولاد افزایشی است و این رشد تا پایان ماه سپتامبر ٢٠١٧ باقی خواهد ماند در نتیجه تقاضا برای خرید نقدی هماتیت عیار پایین تا عیار متوسط از ایران وجود ندارد و اکثر صادرکننددگان ایرانی با مشکل مواجه هستند و حتی 100 هزار تن محموله در بنادر بدون خریدار باقی مانده است.

با این حال برخی خریدها برای محموله های لامپ وجود دارد اما برای محموله های فاین با عیار زیر 55 درصد هیچ خریداری وجود ندارد و برای محموله های عیار 55 تا 58 درصد خرید هرچند محدود اما وجود دارد.

این را نیز باید گفت که برای محموله های لامپ، خریداران انتظار تخفیفات زیادی دارند و بنابراین این محموله های بسیار پایین تر از قیمت های بازار به فروش می رسند.

6- قیمت صادراتی سنگ آهن ایران در حال حاضر چقدر است؟

در جدول زیر بهای سنگ آهن صادراتی با عناصر نرمال (گوگرد 0.1 درصد، فسفر 0.1 درصد، سیلیکا 6 درصد و آلومینا زیر 2 درصد) نمایش داده شده است:

Untitled

مطالب مشابه
دیدگاه ها