نمایش نوار ابزار

سرمایه گذار خارجی خواستار تثبیت نرخ ارز است

دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران معتقد است: امروز بخش خصوصی در جذب سرمایه گذاری خارجی بدون همراهی و همکاری دولت نمی تواند نقش آفرین باشد، زیرا سرمایه گذار خارجی خواستار تثبیت نرخ ارز است.

«کیوان جعفری طهرانی» روز دوشنبه در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادی ایرنا مبنی بر نقش بخش خصوصی در جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: بهره گیری از سرمایه های خارجی می تواند در قالب یک کار تیمی بین دولت و بخش خصوصی شکل گیرد.

وی یادآورشد: فعالان بخش خصوصی در سفرهای برون مرزی یکی از پرسش هایی که باید پاسخگو باشند، موضوع تک نرخی ارز است که از سوی دولت برای 6 ماهه دوم امسال وعده شده بود؛ بنابراین بخش خصوصی در این ارتباط نمی تواند تعهد سپاری کند.

جعفری طهرانی موضوع تورم تک رقمی را به عنوان اقدامی مطلوب برای امسال از سوی دولت دانست و گفت: طرف های خارجی می خواهند بدانند، آیا برای سال آینده نیز تورم یک رقمی است؛ بنابراین بخش خصوصی در این زمینه نمی تواند متعهد شود.

وی افزود: اکنون بخش خصوصی در سفرهای برون مرزی با مسئولان دولت یازدهم همراه شده تا زمینه های همکاری را با طرف های خارجی بازشناسد، اما این مهم کافی نیست و انتظار می رود پیوند میان دولت و بخش خصوصی راه سرمایه گذاری خارجی را هموار سازد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن، درباره عملکرد بخش سنگ آهن در سال 95 نیز توضیح داد: براساس آمار موجود، واحدهای تحت پوشش ایمیدرو تاکنون 40 میلیون تن و بخش خصوصی نیز پنج میلیون تن سنگ آهن تولید کرده اند و انتظار می رود تا پایان امسال تولیدات آنها به 48 میلیون تن برسد.

آمارهای پیشین نشان می دهد که در سال 2013 مجموع تولید سنگ آهن از مرز 52 میلیون تن گذشت.

جعفری طهرانی در زمینه میزان صادرات سنگ آهن (دانه بندی) نیز گفت: پیش بینی شده بین 15 تا 18 میلیون تن سنگ آهن صادر شود و این درحالی است که سال 2013 بیش از 23 میلیون تن از این ماده معدنی صادر شد.

به گزارش ایرنا، براساس آمارهای منتشر شده میزان سنگ آهن اکتشافی به رقم 5.1 میلیارد تن رسیده که از این رقم بیش از سه میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است .

منبع: ایرنا

مطالب مشابه
دیدگاه ها