از بازار فلزات پایه ، فولاد و مواد اولیه چه خبر؟

سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳

کیوان جعفری طهرانی امروز (سه شنبه) 13 شهریور مصادف با 03/09/2024 در ساعت 2:15 بعدازظهر در برنامه زنده سرای سرمایه رادیو اقتصاد به تشریح وضعیت بازار فلزات پایه در بورس‌ فلزات لندن، بورس فلزات شانگهای و وضعیت بازار فولاد در زنجیره های بالادستی، میانی و پایین دستی در بازار ایران و جهان پرداخت:

Copper

LME:

در بورس فلزات لندن قیمت مس در این هفته روند کاهشی داشت و با 265 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته، در 2 سپتامبر به 9,183 دلار رسید. قیمت مس در این هفته تحت تاثیر داده های اقتصاد کلان آمریکا و تغییرات نرخ دلار قرار داشت. افزایش موجودی انبار LME در این هفته فشار را بر قیمت این فلز افزایش داد.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت مس با ثبات تقاضا روند کاهشی داشت و با 149 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته، در 3 سپتامبر به 10,331 دلار (شامل 13 درصد مالیات بر ارزش افزوده VAT) رسید. همچنین در این هفته شاهد کاهش قابل توجه موجودی انبار چین بودیم.

Aluminum

LME:

در بورس فلزات لندن قیمت آلومینیم در این هفته روند کاهشی داشت و با 125 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته، در 2 سپتامبر به 2,424 دلار رسید. موجودی انبار LME به روند کاهشی خود ادامه داد. با این وجود به نظر می رسد شمش آلومینیم به اندازه کافی در بازار موجود است.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت آلومینیم روند کاهشی داشت و با 31 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در 3 سپتامبر به 2,731 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. در این هفته شاهد کاهش بار ورودی به بنادر بودیم. با توجه به فصل مصرف، بازار منتظر افزایش تقاضا در هفته های آتی است.

Lead

LME:

در بورس فلزات لندن، قیمت سرب تحت تاثیر سایر فلزات روند کاهشی داشت و با 65 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در 2 سپتامبر به 2,059 دلار رسید. کاهش موجودی انبار LME عامل حمایت نسبی قیمت سرب بود.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت سرب با کاهش تقاضا و ثبات عرضه روند کاهشی داشت و با 46 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در 3 سپتامبر به 2,407 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. همچنین مقاومت قیمت سرب در LME عامل حمایتی قیمت سرب در بازار چین بود.

Zinc

LME:

در بورس فلزات لندن قیمت روی تحت تاثیر داده های اقتصادی آمریکا و نیز تنش در منطقه غرب آسیا، نوسان داشت و در نهایت با 102 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در 2 سپتامبر به 2,841 دلار رسید. موجودی انبار LME در این هفته کاهش یافت.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت روی با کاهش معاملات همراه با کاهش تولید داخلی روند نزولی داشت و با 18 دلار کاهش نسبت هفته گذشته، در 3 سپتامبر به 3,341 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. احساسات مثبت بازار مبنی بر افزایش مصرف در هفته های آتی، عامل حمایت نسبی قیمت روی بود.

Steel

در هفته ای که گذشت بازار فولاد در رکود بود و معامله جدیدی در بازار شنیده نمی شود. از سوی ترکیه نیز خریدی انجام نمی شود.

قیمت HBI توسط شرکت صبافولاد در بورس 265 دلار پیشنهاد شد. مناقصه بیلت شرکت چادرملو در هفته آینده بسته خواهد شد.

در چین شاهد افت و خیز قیمت فولاد بودیم. اگرچه قیمت بیلت دیروز (دوشنبه 2 سپتامبر) کاهش داشت. امروز نیز از صبح تا کنون قیمت بیلت تانگشان به ترتیب 54 یوان و 30 یوان (مجموعا 12 دلار) کاهش یافت و به 2,910 یوان (420 دلار) رسید. اما قیمت بیلت صادراتی جنوب شرق آسیا و ترکیه افزایش داشت. اما معامله ای با قیمت های پیشنهادی صورت نگرفت. این انسداد در بازار نشان می دهد خریداران هنوز منتظر کاهش قیمت هستند.

قیمت اسلب اندونزی و چین با کاهش 10 تا 15 دلاری همراه بود و به 450-460 فوب برای صادرات اعلام شد. قیمت اسلب مالزی 500-505 دلار CFR ترکیه اعلام شد که 5 تا 10 دلار افزایش هفتگی داشته است. در بازار اسلب نیز بازار خیلی فعال نیست و انتظار می رود در هفته های آتی قیمت اسلب افزایش یابد.

امروز نیز قیمت میلگرد چین با کاهش 20 یوانی به محدوده 3,110 یوان (438 دلار) برای میلگرد کیفیت پایین و 3,230 یوان (455 دلار) برای میلگرد کیفیت بالا رسید. قیمت مفتول (Wire Rod) را نیز با کاهش 20 یوانی به 3,370 یوان (475 دلار) رسید.

قیمت ورق گرم HRC نیز با ادامه زیر فروشی چین به 473 دلار فوب رسیده است که با قیمت شمش فولاد صادراتی فوب روسیه برابری می کند. برابری قیمت فوب این دو محصول خطر بزرگی برای تولید کنندگان ورق کشور خواهد بود و عملا صادرات آن را غیر قابل توجیه می کند.

Raw Materials

قیمت سنگ آهن نیز بعد از رسیدن به 101 دلار دوباره در آغاز ماه سپتامبر به 96 دلار رسید و همچنان تمایل به کاهش قیمت وجود دارد. تنها دلیل اصلی ادامه کاهش قیمت سنگ آهن افزایش حمل دریایی غول های سنگ آهنی برزیل و استرالیا است که بازار را اشباع کرده اند و موجودی بنادر چین را به بیش از 160 میلیون تن رسانده اند.

در مورد بازار زغال کک شو نیز به علت ادامه زیر فروشی روسیه قیمت ها کاهشی است و قیمت استرالیا به 203 دلار فوب رسیده است.

قیمت آهن قراضه نیز فعلا در محدوده قیمت 364 دلار CFR ترکیه (برای محصول آمریکا) ثابت است و کاهش قیمت سنگ آهن بر روی کاهش آن فعلا تاثیری نداشته است.

دیدگاه ها