از بازار فلزات پایه چه خبر؟

سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳

کیوان جعفری طهرانی امروز (سه شنبه) ۱۶ مرداد مصادف با 06/08/2024 در ساعت 2:15 بعدازظهر در برنامه زنده سرای سرمایه رادیو اقتصاد به تشریح وضعیت بازار فلزات پایه در بازارهای جهانی و ایران پرداخت. از این به بعد تحلیل بازار فولاد در همین ساعت در روزهای چهارشنبه خواهد بود:

Copper

LME:

در بورس فلزات لندن قیمت مس در این هفته روند کاهش داشت و با 138 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در 5 آگوست به 8,888 دلار رسید. در ابتدای هفته با کاهش ارزش دلار، قیمت مس در بازار spot و فیوچر افزایش یافت. در ادامه هفته با افزایش موجودی انبارهای LME و نیز چشم انداز بد اقتصادی و افزایش تنش در غرب آسیا، قیمت مس در هر دو بازار کاهش یافت. با کاهش قیمت مس، عرضه کننده ها مس خود را زیر قیمت به فروش رساندند که فشار دوچندان بر قیمت وارد کرد.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت مس به دلیل محدود بودن تقاضا روند کاهشی داشت و با 136 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در 6 آگوست به 9,938 دلار (شامل 13 درصد مالیات بر ارزش افزوده VAT) رسید. با کاهش قیمت مس، صنایع پایین دستی اقدام به خرید کردند. البته در مجموع تقاضا در چین پایین است. موجودی انبارهای چین در این هفته افزایش یافت.

Aluminum

LME:

در بورس فلزات لندن قیمت آلومینیم نوسان داشت اما در نهایت بدون تغییر نسبت به هفته گذشته، در 5 آگوست در 2,250 دلار ثابت باقی ماند. روند کاهش موجودی انبار LME، عامل حمایتی قیمت آلومینیم بود. افزایش نگرانی ها در مورد شرایط بین المللی موجب نوسان در قیمت آلومینیوم شد.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت آلومینیم روند کاهشی داشت و با 17 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در 6 آگوست به 2,613 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. به دلیل قیمت های بالا آلومینیم، همچنان تقاضا در چین کم است و کارخانه ها روی قراردادهای بلند مدت تمرکز دارند و یا در حد نیاز خرید می‌کنند. روند افزایشی تولید آلومینیم در چین ادامه دارد. با افزایش عرضه نسبت به تقاضا، صادرات چین افزایش یافت. موجودی انبار چین در بالاترین میزان در یک سال اخیر قرار دارد.

Lead

LME:

در بورس فلزات لندن، با وجود کاهش موجودی انبار LME، قیمت سرب با 137 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در 5 آگوست به 1,930 دلار رسید. رخدادهای بازار سرب چین بر این کاهش قیمت موثر بود.
🔹SMM:
در بورس فلزات شانگهای قیمت سرب با 132 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در 6 آگوست به 2,526 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. به دلیل افزایش عرضه بر تقاضا و روند کاهشی قیمت سرب در چین، برخی عرضه کننده ها موجودی خود را با تخفیف بالا به فروش رسانند. برخی نیز به دلیل اختلاف قیمت در بازار spot و محموله دریایی، بار خود را صادر کردند. که جملگی موارد باعث افزایش فشار بر قیمت داخلی سرب چین شد.

Zinc

LME:

در بورس فلزات لندن قیمت روی تقریبا ثابت بود و با 4 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در 5 آگوست به 2,633 دلار رسید. موجودی انبار LME در این هفته کاهش یافت. امید به کاهش نرخ بهره و افزایش تنش ها در غرب آسیا عامل حمایتی قیمت روی بودند.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت روی روند افزایشی داشت و با 11 دلار افزایش نسبت هفته گذشته، در 6 آگوست به 3,102 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. محدودیت عرضه باعث افزایش قیمت در چین بود. اما مصرف همچنان پایین است. کارخانه های تولید شمش و روی گالوانیزه، به دلیل رکود ساخت و ساز در چین هنوز فعالیت خاصی ندارند.

دیدگاه ها