از بازار فولاد و فلزات پایه چه خبر؟ (بخش 1 از 2)

سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳

کیوان جعفری طهرانی امروز (سه شنبه) ۱۹ تیر مصادف با 09/07/2024 در ساعت 2:15 بعدازظهر در برنامه زنده سرای سرمایه رادیو اقتصاد به تشریح وضعیت بازار فولاد و فلزات پایه در بازارهای جهانی و ایران پرداخت:

به دلیل قطعی برق در ایران معاملات صادراتی خاصی ثبت نشده و تنها تعهدات قبلی در دست تحویل است. موضوع قطعی برق و به دنبال آن کاهش تولید، به شدت موجب نارضایتی تولیدکنندگان شده است. فقدان صادرات عامل تقویت قیمت شمش و تمامی محصول های نهایی از جمله نورد در بازار داخلی عنوان شده است. در نبود فرصت صادراتی و بالا بودن قیمت های داخلی نسبت به سایر بازارهای همسایه، شرکت ها متمرکز بر بازار داخلی هستند.

در حوزه CIS قیمت بیلت روسیه حدود 490-495 ثابت است و معاملات زیادی در CIS انجام نمی شود.

فولادسازان در ترکیه با قیمت های 510-515 دلار CFR تمایل به خرید بیلت دارند.

در منطقه خلیج فارس بیلت تحویلی به این منطقه 530-540 دلار CFR است و به دلیل فصل گرما معامله خاصی صورت نمی‌گیرد.

در چین طی چند روز اخیر در بازار محصولات نهایی و محصولات میانی کاهش قیمت رخ داده است. آخرین قیمت بیلت چین 3280 یوان بود که نشان می دهد نرخ صادراتی در شرق و جنوب چین که در هفته گذشته 470-475 دلار بوده، احتمالا تا 465 دلار کاهش پیدا می کند. قیمت ها در شمال چین حدودا 490 دلار است که نسبت به هفته گذشته 7 دلار کاهش قیمت داشته است. قیمت محصولات از جمله میلگرد نیز در چین روند کاهشی داشته است.

در نیمه جولای سومین اجلاس عمومی کمیته مرکزی حزب کمونیست در مورد سیاست های اقتصادی برگزار خواهد شد و بازار منتظر نتیجه این اجلاس است.

در حال حاضر وضعیت تولید فولاد، فشار بیشتری روی قیمت مواد اولیه مثل سنگ آهن و زغال کک شو وارد کرده است و قیمت آنها تحت تاثیر کاهش قیمت بیلت در این هفته کاهشی شده است.

اسلب حوزه دریای سیاه و اسلب روسیه نیز 445 تا 465 دلار به فروش می رسد. اسلب بازارهای آسیایی تحویل ترکیه 540 دلار CFR گزارش شده است.

دیدگاه ها