از بازار فولاد و فلزات پایه چه خبر؟ (بخش 1 از 2)

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳

کیوان جعفری طهرانی امروز (سه شنبه) ۲ مرداد مصادف با 23/07/2024 در ساعت 2:15 بعدازظهر در برنامه زنده سرای سرمایه رادیو اقتصاد به تشریح وضعیت بازار فولاد و فلزات پایه در بازارهای جهانی و ایران پرداخت:

قیمت بیلت صادراتی ایران در این هفته حدود 470 تا 475 دلار FOB بود که نسبت به هفته قبل تغییری نداشت. آمار منتشر شده انجمن فولاد گویای کاهش تولید است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افت ماهانه 20 درصدی را در اردیبهشت بیان می کند. در صادرات فولاد نیز اگرچه خرداد رشد 60 درصدی را نسبت به ماه پیش داشت، اما در مجموع سه ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 26 درصد افت داشت.

قیمت صادراتی بیلت چین کاهشی بود. شمش 3SP با کاهش هفتگی 10 دلاری، قیمت 470 دلار را به خود دید.

در این هفته، قیمت معاملات بیلت صادراتی روسیه به ترکیه حدود 490 دلار FOB بود و نسبت به هفته قبل تغییری نداشت. کارخانه های فولاد روسیه حدود 490 تا 495 دلار FOB به ترکیه عرضه کردند که 5 دلار نسبت به هفته قبل کاهش داشت. در حال حاضر قیمت های ایران برای خریداران ترکیه جذابیتی ندارد، چراکه چین و روسیه قیمت های پایین تر و حدود 505 دلار CFR را پیشنهاد می دهند.

قیمت معامله صادرات اسلب روسیه در این هفته حدود 440 تا 500 دلار FOB بود که نسبت به هفته گذشته تغییری نداشت. البته قیمت های پایین تری مانند 470 دلار CFR هم گزارش شد. در روسیه در حال حاضر سود حاصل از صادرات محصولات تخت نسبت به صادرات بیلت بیشتر است. قیمت اسلب مالزی نیز 495 FOB گزارش شد. در حال حاضر، چین با کاهش قیمت های صادراتی، نفوذ خود را در بازارهای جدید افزایش می دهد.

بازار واردات بیلت ترکیه ضعیف و تقاضا برای میلگرد هم ضعیف است. اگرچه کارخانه های فولاد قیمت صادرات میلگرد خود را کاهش داده اند، بازار صادرات میلگرد ترکیه همچنان ضعیف است و کارخانه های فولاد تمایلی به ادامه کاهش قیمت ندارند.

دیدگاه ها