از بازار فلزات پایه چه خبر؟

سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

کیوان جعفری طهرانی امروز (سه شنبه) 3 مهر مصادف با 24/09/2024 در ساعت 2:15 بعدازظهر در برنامه زنده سرای سرمایه رادیو اقتصاد به تشریح وضعیت بازار فلزات پایه در بورس‌های فلزات لندن و فلزات شانگهای پرداخت:

Copper

LME:
در بورس فلزات لندن قیمت مس در این هفته روند افزایشی داشت و با 158 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته، در 23 سپتامبر به 9,548 دلار رسید. انتشار گزارش اقتصادی آمریکا و میزان PMI اولیه ماه سپتامبر و همچنین کاهش نرخ بهره فدرال و در نتیجه تغییرات شاخص دلار موجب نوسان قیمت مس در این هفته شد. موجودی انبار LME در این هفته کاهش یافت.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت مس روند افزایشی داشت و با 350 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته، در 24 سپتامبر به 10,773 دلار (شامل 13 درصد مالیات بر ارزش افزوده VAT) رسید. افزایش تقاضا از سوی صنایع پایین دستی، به ویژه تقاضا برای پرکردن انبارها پیش از تعطیلات نیمه پاییز و هفته طلایی چین عامل افزایش قیمت مس بود. به دلیل طوفان های Typhoon و کاهش محموله های دریایی ورودی به بنادر چین، میزان موجودی انبار مس برای یازدهمین هفته متوالی کاهش یافت. البته در حال حاضر موجودی انبار پاسخگوی تقاضا است که این موضوع موجب محدود شدن افزایش پریمیوم ها شد. همچنین بر اساس آمار میزان صادرات لوازم خانگی چین در ماه آگوست 17 درصد افزایش داشته است.

Aluminum

LME:

در بورس فلزات لندن قیمت آلومینیم در این هفته روند کاهشی داشت و با 34 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته، در 23 سپتامبر به 2,494 دلار رسید. اگرچه موجودی انبار LME در این هفته نیز کاهش یافت، اما بازار منتظر محرک های اقتصادی است.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت آلومینیم با ادامه افزایش تقاضا روند افزایشی داشت و با 27 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 24 سپتامبر به 2,799 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. عرضه داخلی آلومینیم در چین افزایش یافت و تقاضا به ویژه قبل از تعطیلات وجود دارد. اما روند قیمت LME عامل محدودکننده افزایش قیمت در چین بود.

Lead

LME:
در بورس فلزات لندن، قیمت سرب روند افزایشی داشت و با 19 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 23 سپتامبر به 2,057 دلار رسید. موجودی سرب انبار LME در این هفته، به صورت محدود کاهش یافت.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت سرب به دلیل کاهش تقاضا روند کاهشی داشت و با 6 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در 24 سپتامبر به 2,311 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید.

Zinc

LME:

در بورس فلزات لندن قیمت روی با افزایش موجودی انبار LME روند کاهشی داشت و با 61 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در 23 سپتامبر به 2,885 دلار رسید.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت روی روند افزایشی داشت و با 18 دلار افزایش نسبت هفته گذشته، در 24 سپتامبر به 3,386 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. در مجموع عرضه و تقاضا در بازار داخلی چین ضعیف ارزیابی می شود.

دیدگاه ها