از بازار فلزات پایه چه خبر؟

سه شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳

کیوان جعفری طهرانی امروز (سه شنبه) 6 شهریور مصادف با 27/08/2024 در ساعت 2:15 بعدازظهر در برنامه زنده سرای سرمایه رادیو اقتصاد به تشریح وضعیت بازار فلزات پایه در بورس‌های فلزات لندن و فلزات شانگهای پرداخت:

Copper

LME:
در بورس فلزات لندن قیمت مس در این هفته پیرو اخبار بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا برای کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر، به شدت نوسان داشت و در پایان با 36 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته، در 23 آگوست به 9,288 دلار رسید. بورس فلزات لندن روز دوشنبه 26 آگوست به دلیل تعطیلات تابستانی بانک های بریتانیا بسته بود. افزایش موجودی انبار مس LME، تغییر قیمت نفت و نیز انتشار گزارش گروه بین المللی مطالعات مس (ICSG) مبنی بر مازاد عرضه 488 هزار تنی کاتد مس در شش ماه اول سال 2024، بر قیمت این فلز موثر بود.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت مس با افزایش تقاضا صنایع پایین دستی افزایش یافت و با 150 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته، در 27 آگوست به 10,481 دلار (شامل 13 درصد مالیات بر ارزش افزوده VAT) رسید. با وجود افزایش حجم واردات مس کاتد در انتهای هفته گذشته، روند کاهشی موجودی انبار مس چین ادامه دارد. همچنین با افزایش قیمت مس خریداران در خرید تردید کردند.

AluminumL

LME:

در بورس فلزات لندن قیمت آلومینیم در این هفته با افزایش تقاضا، کاهش عرضه جهانی و همراه با کاهش موجودی انبار LME، روند افزایشی داشت و با 97 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته، در 23 آگوست به 2,542 دلار رسید.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت آلومینیم با افزایش تقاضا داخلی روند افزایشی داشت و با 38 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 27 آگوست به 2,763 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. موجودی انبار چین در حال کاهش و عرضه آلومینیوم داخلی تقریبا ثابت است. با توجه به فصل اوج تقاضا و با سیاست های محرک اقتصادی داخلی چین، انتظار می رود مصرف صنایع پایین دستی بهبود یابد. البته با افزایش قیمت آلومینیم احتمال کاهش خرید هم وجود دارد. علاوه بر این، عرضه محدود قراضه در بازار، باعث افزایش تقاضا برای آلومینیوم شد.

Lead

LME:

در بورس فلزات لندن، قیمت سرب همراه با کاهش موجودی انبار، روند افزایشی داشت و با 78 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 23 آگوست به 2,117 دلار رسید.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت سرب به دلیل کمبود تفاضا و محدود بودن معاملات با 9.5 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 27 آگوست به 2,453 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. با کمبود عرضه داخلی و نیز کاهش محموله های دریایی موجودی انبار چین در پایین ترین میزان در چهار سال گذشته قرار دارد.

Zinc

LME:

در بورس فلزات لندن قیمت روی با کاهش موجودی انبار، روند افزایشی داشت و با 125 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 23 آگوست به 2,912 دلار رسید. اخبار مربوط به کاهش نرخ بهره آمریکا بر افزایش قیمت روی موثر بود.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت روی با وجود کمبود تقاضا، تحت تاثیر بازار LME، روند افزایشی داشت و با 125 دلار افزایش نسبت هفته گذشته، در 27 آگوست به 3,359 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. همچنین کاهش تولید و در نتیجه کاهش عرضه داخلی چین همراه با کاهش موجودی انبار، عامل حمایتی قیمت روی در این هفته بود.

دیدگاه ها