میدکو چطور به بازیگر کلیدی بورس تبدیل شد؟

یکشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۳

در این راستا، «کیوان جعفری طهرانی»، مدیرعامل معدن گلستان و تحلیلگر ارشد بازار بین‌المللی آهن و فولاد، در خصوص میزان تولید صنعت فولاد و چگونگی میزان عرضه این تولیدات در بورس کالا اظهار می‌کند: «در حال حاضر تولید قطعی فولاد رقمی بین ۳۰ تا ۳۳ میلیون تن است.

فراموش نکنیم که قطع گاز در زمستان و قطع برق در تابستان، به شدت بر این تولیدات تاثیر مخرب گذاشته است و این مساله، فارغ از بحران داخلی هشداردهنده است چراکه جایگاه ایران به عنوان دهمین تولید کننده فولاد جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ضمن اینکه از مهر ۱۴۰۰، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) طی بخشنامه‌ای، کلیه تولیدکنندگان فولاد را ملزم به عرضه تمام محصولات خود در بورس کالا کرد. الزامی که بر سهم عرضه و تولید شرکت‌های فولادی مختلف تأثیر گذاشته است.»

او درباره تاثیر «میدکو» بر بازار فلزات اساسی به خصوص فولاد اضافه می‌کند: «میدکو به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ در صنایع معدنی کشور چه در رابطه با عرضه‌های بورسی و چه در حوزه تولید و صادرات تاثیر بسیار زیاد در این زمینه داشته است. طبیعتا تولیدات میدکو ‌می‌تواند باعث تقویت رتبه‌بندی جهانی ایران در رابطه با چرخه زنجیره فولاد شود؛ مسیری که میدکو را به بازیگری کلیدی در بورس کالا بدل می‌کند.»

جعفری طهرانی در خصوص ظرفیت‌های تولید «میدکو» در مقابل ظرفیت‌های کل تولید فولاد در کشور تشریح می‌کند: «شرکت ذوب‌آهن اصفهان و میدکو تنها شرکت‌های موجود در کشور هستند که به منظور ایجاد تنوع در سبد انرژی و کاهش فشار بر شبکه گازی و برق کشور، از فناوری کوره بلند استفاده‌ می‌کنند؛ شرکت ذوب‌‌آهن از سال ۱۳۵۰ و میدکو از نیمه دوم دهه 90. مزایای این فناوری این است که کمتر تحت تاثیر قطع گاز زمستانی قرار می‌گیرد . همچنین در کوره بلند، قابلیت شارژ سنگ‌آهن هماتیت به عنوان سینتر وجود دارد که البته فارغ از عیار آهن باید حاوی منگنز نیز باشند‌. به این ترتیب این دو شرکت باعث شدند که ۱۰ درصد از معادن هماتیت کشور فعال شوند. این در حالی است که ۹۰ درصد دیگر معادن، باید با تکنولوژی‌های جدید فرآوری تبدیل به مگنتیت و کنستانتره شوند و بعد مورد استفاده قرار گیرند. اما درباره میدکو به طور خاص، به نظر می‌رسد با توجه ظرفیت حدود 4 میلیون تن تولید میدکو، حدود ۱۰ درصد از فولاد کشور وابسته به این شرکت باشد.»

او در نهایت درباره تاثیر توقف احتمالی ظرفیت تولید میدکو در بورس کالا اظهار می‌کند: « در حال حاضر، ارزش بازار این شرکت حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است و با 200 میلیارد برگه سهم و شناوری ۲۰ درصد، در بازار دوم بورس فعالیت می‌کند که درصد قابل توجهی است. خروج احتمالی میدکو، سبب صعود هیجانی بهای شمش فولاد، بیلت و در امتداد آن، محصولات نوردی چون میلگرد خواهد شد. امید می‌رود دولت چهاردهم راه‌حلی منطقی برای پروژه‌های ساختمان‌سازی ارائه دهد. ضمن اینکه به نظر می‌رسد فولادسازان کشور باید هرچه سریع‌تر آماده تولید محصولات نوردی مورد استفاده در صنعت ساختمان شوند.»

البته باید توجه داشت که دلیل  ارزش  بالای میدکو در بازار سهام به چشم‌انداز مساعد آن بازمی‌گردد زیرا میدکو شرکت‌های زیرمجموعه پرپتانسیلی دارد که فعلا در سطح پایینی از ظرفیت خود قرار دارند و با توجه به پروژه‌های کلانی که شرکت قرار است طی دو الی سه سال آینده به بهره‌برداری برساند، احتمالا به یکباره شاهد جهش درآمدزایی و سودآوری شرکت باشیم که می‌تواند ارزش شرکت‌های زیرمجموعه و به تبع آن ارزش خالص دارایی‌های میدکو افزایش می‌یابد. بنابراین می‌توان دلیل این قیمتگذاری بالا را چشم‌انداز مثبت شرکت در سال‌های پیش رو از نگاه فعالان بازار سرمایه دانست که موجب شده است این شرکت را با دید متفاوتی از دیگران مقایسه کنند.

منبع: طلانیوز

دیدگاه ها