از بازار فولاد و فلزات پایه چه خبر؟ (بخش 2 از 2)

سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳

کیوان جعفری طهرانی امروز (سه شنبه) ۱۹ تیر مصادف با 09/07/2024 در ساعت 2:15 بعدازظهر در برنامه زنده سرای سرمایه رادیو اقتصاد به تشریح وضعیت بازار فولاد و فلزات پایه در بازارهای جهانی و ایران پرداخت:

Copper

LME:

در بورس فلزات لندن قیمت مس در این هفته افزایش داشت و در 5 جولای به 9,944 دلار بر تن رسید. کاهش ارزش  دلار و بهبود معاملات از طریق اوراق قرضه عوامل حمایتی قیمت مس در این هفته بودند. در نهایت قیمت مس با 243 دلار افزایش نسبت به ابتدای هفته در 8 جولای به 9,915 دلار رسید. حجم بالای موجودی انبار LME مانعی برای افزایش قیمت مس بود. موجودی انبار LME بیش از 191 هزار تن در 8 جولای گزارش شده است.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت مس با افزایش تقاضا و بهبود معاملات، روند افزایشی داشت و با 203 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 9 جولای به 10,991 دلار رسید. بر پایه گزارش منتشر شده در 9 جولای، فروش موتورهای الکتریکی در سه ماهه اول سال جاری در چین گواه رشد چشمگیر 28 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. موجودی انبار چین در این هفته کاهش یافت.

Aluminum

LME:

در بورس فلزات لندن قیمت آلومینیوم تحت تاثیر داده های اقتصاد کلان آمریکا نوسان داشت اما در نهایت با 9 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 8 جولای به 2,531 دلار رسید. موجودی انبار آلومینیوم در LME همچنان در حال کاهش است و میزان آن بیش از 994 هزار تن در 8 جولای گزارش شد.

SMM:
در بورس فلزات شانگهای قیمت آلومینیوم در طی هفته نوسان داشت اما در مجموع با 12 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 9 جولای به 2,791 دلار رسید. با وجود کاهش نرخ معاملات و خرید فقط بر اساس نیاز، به دلیل بالا بودن قیمت آلومینیوم، قیمت ها در برابر کاهش مقاومت نشان می دهند. بر پایه گزارش 9 جولای، موجودی انبار شمش و میله آلومینیوم در چین افزایش داشت.

Lead

LME:

در بورس فلزات لندن قیمت سرب با 29 دلار افزایش نسبت به ابتدای هفته در 8 جولای به 2,231 دلار رسید. افزایش این هفته سرب با کاهش موجودی انبار LME و تغییرات داده های اقتصاد کلان آمریکا رخ داد.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت سرب در ابتدای هفته با کمبود عرضه در بازار تا 5 جولای افزایش یافت و سپس با شروع به کار برخی از کارخانه ها و با افزایش موجودی انبار، کاهش یافت و در نهایت با 3.5 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در 9 جولای به 2,671 دلار رسید. به دلیل قیمت بالا و کمبود تقاضا، خرید بر اساس نیاز صورت می گیرد.

Zinc

LME:

در بورس فلزات لندن قیمت روی در این هفته تا 5 جولای با کاهش موجودی انبار، روند افزایشی داشت و با 79 دلار افزایش به 3,001 دلار رسید. سپس در 8 جولای با 46 دلار کاهش به 2,955 دلار رسید. بتازگی و با افزایش قیمت روی، شماری از سرمایه گذاران سودهای خود را نقد کردند. به نظر می رسد بالا بودن حجم موجودی انبار LME مانع افزایش قیمت روی است.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت روی در ابتدای هفته و تا 5 جولای با کاهش عرضه به دلیل بارش شدید، روند افزایشی داشت و سپس کاهش پیدا کرد. در نهایت با 1.38 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته، در 9 جولای به 3,341 دلار رسید. به دلیل فصل off-peak و قیمت بالای روی، بازار با کاهش تقاضا روبروست و موجودی انبارهای چین نیز دوباره افزایش داشته است.

دیدگاه ها