از بازار فولاد و فلزات پایه چه خبر؟ (بخش 1 از 2)

سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳

کیوان جعفری طهرانی امروز (سه شنبه) ۲۹ خرداد مصادف با 18/06/2024 در ساعت 2:15 بعدازظهر در برنامه زنده سرای سرمایه رادیو اقتصاد به تشریح وضعیت بازار فولاد و فلزات پایه در بازارهای جهانی و ایران پرداخت:

آخرین قیمت شمش فولاد ایران در هفته گذشته 475 دلار تا 480 دلار فوب بنادر ایران معامله شد.

در مورد اسلب فولاد مبارکه (هرمزگان) نیز معامله ای با 456 دلار فوب شنیده شده است. بر اساس گزارش های زنجیره فولاد، شاهد یک مورد خیلی عجیب هستیم. ارزش واردات ورق های فولادی کشور بیش از 177 میلیون دلار گزارش شده درحالی که بیش از 65 درصد ظرفیت تولید ورق کشور خالی است. این مورد به علت قیمت پایین تر محصولات وارداتی نسبت به تولید داخل است و لازم است دولت در این رابطه دنبال راه حل باشد.

در مجموع بازار خیلی فعال نیست و در یک شرایط رکود به سر می‌بریم. تعطیلات عید سعید قربان هم این هفته خیلی از کشورهای همسایه مانند پاکستان، افغانستان، ترکیه، امارات متحده عربی و عربستان سعودی را تعطیل کرده است و معامله خاصی انجام نمی شود. قیمت های CIS هم ثابت بود و قیمت روی 490 تا 495 دلار گزارش شد و معامله خاصی هم صورت نگرفته است.

در چین، با کاهش تقاضای ساخت و ساز، آب و هوای نامناسب و تعطیلات بازار فولاد در هفته گذشته، روند نزولی بود. این عوامل، همراه با تاثیر تغییرات احتمالی کاهش نرخ بهره آمریکا، به شدت بر بازار فلزات آهنی تأثیر گذاشت. موجودی فولاد چین برای دومین هفته متوالی افزایش یافت که تأثیر منفی بر احساسات بازار گذاشت.

تقاضای صادراتی قوی برای فولاد تخت، باعث افزایش اختلاف قیمت HRC شد. لازم به ذکر است قوانین کنترلی تولید فولاد خام چین باعث کاهش قیمت فولاد شده است.

کارخانه‌های کوچک و بزرگ فولادساز چین این هفته افزایش تولید داشتند. این افزایش تولید احتمالا توقف روند چهار هفته ای افزایش موجودی سنگ‌آهن در بنادر را به دنبال خواهد داشت. انتظار می رود کمبود تقاضا همچنان قیمت فولاد و مواد خام را تحت فشار قرار دهد. اگرچه در هفته های آتی ازسرگیری تولید کارخانه های فولادساز چین می تواند باعث بهبود قیمت مواد خام بویژه سنگ آهن شود ولی همچنان نگرانی ها در مورد حاشیه سود کم فولادسازان وجود دارد.

دیدگاه ها