نمایش نوار ابزار

تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی به فولادبان عنوان کرد: بهانه جدید چین اینبار برای جلوگیری از صادرات الکترود گرافیتی/ قیمت تمام شده فولاد ایران تا ۴۰ روز آینده افزایش می‌یابد

یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲

کیوان جعفری طهرانی در گفتگو با فولادبان در خصوص مصوبه جدید چین در حوزه الکترودهای گرافیتی اظهار کرد: کشور چین روز جمعه 20 اکتبر اعلام کرد از ابتدای ماه دسامبر، صادرات محصولات گرافیتی به مجوزهای خاصی نیاز خواهند داشت که عملاً گرفتن این مجوزها بسیار دشوار خواهد بود؛ چرا که حدود دو ماه پیش نیز، چین همین محدودیت صادراتی را برای جرمانیوم و گالیم اعمال کرد و بر همین اساس، می‌توان گفت جلوی صادرات این محصولات تا حدود زیادی گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه چین برای مصوبه جدید گرافیت به فولادسازان حدود 40 روز فرصت داده است، گفت: در این راستا، انتظار می‌رود اولین روز کاری که دوشنبه 23 اکتبرخواهد بود، قیمت محصولات گرافیتی به شدت افزایش پیدا ‌کند و مصرف‌‌کنندگان و تجار سراسیمه شروع به خرید ‌کنند. بر همین اساس، در 40 روز آینده چین بیشترین تولید الکترود گرافیتی را خواهد داشت.

به گفته تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی، احتمال دارد تولیدکنندگان ایرانی بتوانند مقداری از این محصولات را بخرند؛ هر چند که پیش بینی می‌شود به دلیل سفارشات بالا، خرید مستقیم از چین بسیار سخت خواهد شد.

جعفری طهرانی تصریح کرد: در نتیجه، قیمت‌ها افزایش خواهد یافت و شرکت‌های تولیدکننده چینی سعی می‌کنند محصولات خود را به انبارهای خارج از چین منتقل کنند. در واقع مشخص نیست تولیدکنندگان فولاد ایران که الکترود گرافیتی استفاده می‌کنند، چقدر شانس خرید این محصول را دارند.

وی بیان کرد: ناگفته نماند با توجه به اینکه حداقل 70 تا 75 درصد تولید فولاد کشور با تکنولوژی کوره قوس الکتریکی است، به نظر می‌رسد برای فولادسازانی که موجودی کافی نداشته باشند، تأثیر بسیار بدی خواهد داشت.

تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی در پایان خاطرنشان کرد: ضمن اینکه تولیدکنندگان فولاد ایران تقریبا به طور صد درصدی برای تأمین الکترود گرافیتی وابسته به چین هستند. همچنین میزان تأثیر این اتفاق در کاهش تولید فولاد کشور، فعلاً قابل پیش‌بینی نیست. البته این اتفاق در حدی نیست در کوتاه مدت در تولید فولاد تأثیر بسیار زیادی داشته باشد چرا که اکثر فولادسازان کشور موجودی حداقل یک تا دو ساله دارند، فقط باعث فشار زیاد به قیمت تمام شده فولاد ایران می‌شود؛ چرا که قیمت‌های الکترو گرافیتی به صورت غیرقابل پیش بینی افزایش پیدا خواهد کرد.

منبع: فولادبان

دیدگاه ها