سه شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲
تحلیلگر بین‌المللی معدن و صنایع معدنی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» مطرح کرد: بازار «کامودیتی‌ها» در بیم و امید
با وجود حذف محدودیت‌های کرونایی در چین از ژانویه سال گذشته، همچنان بازار کامودیتی‌ها شرایط مناسبی نداشته است. با اینکه ۶ ماه از ابتدای سال میلادی می‌گذرد، اما وضعیت پروژه‌های مرتبط با مصرف فلزات اساسی خوشایند نیست. حالا پیش‌بینی می‌شود که اگر جنگ اوکراین تمام شود بازار نزولی‌تر هم خواهد بود، چراکه زنجیره فولاد روسیه وارد بازار می‌شود و شاهد کاهش قیمت فلزات خواهیم بود. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این روند نهایتا تا ماه اکتبر ادامه‌دار باشد و بعد از آن روند بازار صعودی می‌شود.

با اینکه چین از میزان محدودیت کرونایی در این کشور کم کرد و دولت این کشور محرک‌هایی را برای حمایت از اقتصاد وضع کرد، اما این محرک‌ها مطابق انتظار نبودند و بازار کالاها پس از یک دوره افزایش قیمت، وارد روند افت نرخ شدند. در این خصوص تحلیلگر بین‌المللی معدن و صنایع معدنی با بیان اینکه چین بزرگ‌ترین بازیگر بازار کامودیتی‌هاست که شامل فلزات آهنی و غیرآهنی می‌شود به «جهان‌صنعت» گفت: درست است که محدودیت کرونایی در این کشور در واقع بیش از ۶ ماه (یعنی از ژانویه) است که برداشته شده، اما در حال حاضر که ما در پایان ماه ششم هستیم بازار چندان مناسب نیست و وضعیت پروژه‌های بزرگ شامل ساخت‌وساز و پروژه‌های زیربنایی این کشور که باعث افزایش مصرف فلزات اساسی و پایه می‌شوند چندان خوشایند نیست.
کاهش قیمت‌ها از آوریل
بخش عمده‌‌‌ای از شرکت‌کنندگان در گردهمایی فعالان بازارهای فلزی در هنگ‌کنگ، روند بهبود تقاضا و در نتیجه نوسان قیمت کامودیتی‌‌‌ها پس از کاهش محدودیت کرونایی در چین را ناامیدکننده ارزیابی کردند. فعالیت در حوزه تخصصی معدن و صنعت تحت فشار کاهش تقاضا و سودآوری قرار داشته و این وضعیت با داده‌‌‌های اقتصادی چین منطبق است. در عین حال افزایش تنش میان غرب و پکن نیز تاثیر نامطلوب جدی‌ای بر عملکرد آنها گذاشت.
کیوان جعفری‌طهرانی در این خصوص گفت: در طول سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۳ بعد از نشست دوقلویی که هرساله در چین در ماه مارس برگزار می‌شود و امسال هم در تاریخ ششم برگزار شد، همه امیدوار بودند که وضعیت اقتصادی چین رونق گیرد ولی شاهدیم که از اول ماه آوریل سقوط قیمت‌ها شروع شده است. تحلیلگر بین‌المللی معدن و صنایع معدنی تصریح کرد: شاهدیم که روند کاهش قیمت‌ها در رابطه با محصولات چرخه زنجیره فولاد از بالادستی تا پایین‌دستی و همچنین کاهش قیمت سایر فلزات اساسی به طور قوی از ابتدای آوریل شروع شد و این روند ادامه یافته است، به طوری که در ماه می‌ شاهد کمترین قیمت‌ها بودیم. به ویژه در رابطه با محصولات چرخ زنجیره فولاد شاهد کمترین قیمت‌ها بودیم.
بهبود بازار از ماه سپتامبر
با این حال برخی همچنان نسبت به وضعیت بازار فلزات خوش‌بین هستند. این افراد که عمدتا در زمره تاجران و تحلیلگران این صنعت هستند، معتقدند که شروع ضعیف‌‌‌تر از حد انتظار فعالیت ساخت‌‌‌‌وساز در چین در فصل ساخت‌‌‌ وساز را نمی‌‌‌توان به‌منزله بروز رکود در بازار چین دانست. تقاضا برای کالاهای صنعتی در چین همچنان در حال افزایش است و دولت پکن احتمالا حمایت‌های معنادار از بخش تولید و ساخت‌‌‌وساز را اجرایی می‌کند که این موضوع به سود بازار فلزات تمام خواهد شد. در این رابطه کیوان جعفری‌طهرانی خاطرنشان کرد: ماه ششم میلادی را در حالی به پایان می‌رسانیم که بازار رونق نیافته و پیش‌بینی می‌شود که رکود به ماه هفتم و هشتم میلادی منتقل شود. ماه هفتم نیز در ادامه کاهش فعالیت اقتصادی چین خواهد بود و باعث می‌شود که تقاضا کاهشی و قیمت کامودیتی‌ها نزولی شود. همچنین ماه هشتم فصلی است که خیلی از کارخانه‌ها در چین و دیگر کشورهای دنیا جمع‌بندی سالانه می‌کنند و نمی‌توان انتظار داشت که ماه هشتم میلادی پررونق و شکوفا باشد، اما باور دارم که از ماه نهم میلادی یعنی ماه سپتامبر بازار بهتر می‌شود.
تحلیلگر بین‌المللی معدن و صنایع معدنی تصریح کرد: به طور حتم روند کاهش قیمت‌ها متوقف خواهد شد و احتمال افزایش قیمت‌ها وجود دارد. در ادامه ماه دهم میلادی (اکتبر) و بعد از تعطیلات یک‌هفته‌ای در این ماه انتظار می‌رود که روند افزایش قیمت را شاهد باشیم. طهرانی با اشاره به جنگ اوکراین گفت: اگر جنگ اوکراین تمام شود بازار نزولی خواهد بود. کالاهای تولیدی این دو کشور به بازار آمده و چرخ زنجیره فولاد روسیه وارد بازار می‌شود و شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.
وضعیت بازارها
طهرانی با اشاره به وضعیت بازار آلومینیوم گفت: تصور من که بر آمارهای دقیق بخش آلومینیوم استوار شده، این است که حجم تقاضای این فلز صعودی خواهد بود. این بازار طبق برآوردها تا افق ۲۰۳۰ ابعادی در حد ۲۷۰ میلیارد دلار پیدا می‌کند و به طور میانگین شانس رشد تقاضای سالانه ۷/۴ درصدی را دارد. جعفری‌طهرانی با اشاره به برخی شواهد عینی از بازار جهانی به ویژه بازار فلزات لندن تاکید کرد: به نظر می‌رسد با توجه به جمیع‌جهات می‌توان افزایش قیمت آلومینیوم را پیش‌بینی کرد، البته میزان این افزایش مشخص نیست. موسسه فیچ معتقد است این افزایش تا سطح ۲۶۰۰ دلار در هر تن خواهد بود. گلدمن ساکس رشد قیمت را تا ابعاد بالاتری پیش‌بینی کرده که برای هر تن در پایان سال حدود ۳۱۲۵ دلار است. وی با اشاره به احتمال افزایش تولید آلومینیوم، قیمت این فلز را تا پایان سال ۲۰۲۳ صعودی پیش‌بینی کرد و گفت: آلومینیوم به ویژه با کاهش محدودیت‌های ناشی از کووید۱۹ در چین، بر محدودیت‌های عرضه و افزایش تقاضا غلبه خواهد کرد. از آنجا که مشکلات انرژی همچنان بر تولید آلومینیوم فشار وارد می‌کند و هزینه‌های انرژی همچنان بالاست، فشارهای ادامه‌دار بر تولید چین و اروپا، حمایت بیشتر از قیمت‌های این فلز را به همراه خواهد داشت. به گفته جعفری‌طهرانی، چین، هند، روسیه، کانادا، امارات، بحرین، استرالیا، نروژ، ایالات‌متحده آمریکا و ایسلند برترین تولیدکنندگان آلومینیوم در جهان هستند که فاصله چین با بقیه رقبا بسیار زیاد است.
چشم‌انداز بازار مس
جعفری‌طهرانی همچنین در تحلیل چشم‌انداز بازار مس گفت: تا پایان ۲۰۲۳ قیمت مس بعید است کمتر از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار دلار باشد. وی با اشاره به اثر تقاضای پایین برای مس در طول تعطیلات اخیر چین که بر تقاضای جهانی این فلز تاثیرگذار است، گفت: این وضعیت، موجودی مس را در سراسر این کشور افزایش داد. البته رشد ضعیف اقتصاد آمریکا و تداوم نگرانی از بی‌ثباتی مالی، تمایل به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها را کاهش می‌دهد. انتظار می‌رود بازار جهانی مس به دلیل بهبود تقاضای چین تا انتهای ۲۰۲۳ با کسری مواجه شود که این وضعیت طبق برخی برآوردها به عرضه ۳۰۰ هزار تن مس تصفیه‌شده بیشتر از میزان مصرف جهانی منجر خواهد شد. وی با اشاره به تحلیل متفاوت گلدمن ساکس در این باره گفت: احتمال بروز کسری ۱۷۸ هزار تنی برای سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌شود.

منبع: جهان صنعت

دیدگاه ها