نمایش نوار ابزار

تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی سنگ آهن و فولاد: دور آخر تحریم‌های ترامپ، بر ضعف آمریکایی‌ها و پیشرفت فولاد ایران صحه گذاشت

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹

تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی سنگ آهن و فولاد گفت: اعلام تحریم های دور آخر، جز اینکه نشان دهنده ضعف دولت ترامپ باشد، هیچ تاثیر دیگری نداشت و سبب شد آمریکا به اهمیت صنعت فولاد ایران اذعان کرده و نشان دهد که چقدر ایران توانسته در این عرصه قدرتمندانه در مسیر توسعه گام بردارد.

“کیوان جعفری طهرانی” امروز (شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری- تحلیلی معدن ۲۴ در خصوص دور آخر تحریم‌های دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا علیه صنعت فولاد ایران به ویژه شخص آقای “عظیمیان” مدیرعامل فولادمبارکه افزود: این تحریم‌ها به نوعی تکراری بوده و پیش از این آمادگی های لازم جهت مقابله با تحریم ها در بخش فولاد و صنایع کشور در این زمینه ایجاد شده بود.

وی یادآور شد: بیشترین تاثیر و شوکی که تحریم ها بر صنایع ایران گذاشت در ششم آگوست ۲۰۱۸ (۱۵ مرداد ماه سال ۹۷ ) در دور نخست، همچنین چهارم نوامبر ۲۰۱۸ (۱۳ آبان ماه سال ۹۷ ) دور دوم تحریم‌ها بود و صنایع فولادی نیز جزو مقوله‌هایی بود که تحت تاثیر قرار گرفت و در آن زمان شوک سنگینی بود.

جعفری طهرانی ادامه داد: اعلام اسامی به صورت سریالی به ویژه در حوزه معدن و فولاد تاثیرگذاری تحریم ها را کاهش داد و این، شاید اشتباهی بود که دولت ترامپ مرتکب شد.

وی توضیح داد: شوک هایی که در حوزه اقتصادی وارد می‌شود همچون زلزله است، اگر قرار باشد زلزله ۶ ریشتری آمده و تخریب و تلفات داشته باشد، آنگاه پس لرزه های ۴ تا ۵ ریشتری از قدرت تخریب کنندگی همچون زلزله نخست برخوردار نیست و همچنین بتدریج مقاومت لازم از نظر ساختمان سازی و دیگر آمادگی ها ایجاد شده و تاثیرگذاری لازم را نخواهد داشت.

این تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی سنگ آهن و فولاد اضافه کرد: در مورد تحریم‌ها، به شخصه فکر می‌کردم که اقدام دیگری قرار است از سوی آمریکایی‌ها انجام شود، اما اشتباهی که آمریکایی‌ها مرتکب شدند با اعلام سریالی یک عده اسامی در حوزه‌های فولاد، صنایع فولاد، کشتی‌سازی، صنایع نفت و غیره، بجای اینکه بخواهند به وحشت ایجاد شده‌ دامن بزنند، سبب شدند تا همگان به آن عادت کردیم و تاثیرگذاری تحریم ها کاهش یابد؛ زیرا در دور نخست تحریم‌ها طی دو سال و نیم گذشته آمادگی‌های لازم ایجاد شده بود.

وی با اشاره به مقوله Coping به معنای “مقابله”، خاطرنشان کرد: بطور معمول در بحث تحریم‌ها از کلمه “دور زدن” استفاده می‌کنیم، اما بحث حرفه ای آن در تجارت بین الملل “مقابله” است، یعنی ما با تحریم‌ها مقابله کردیم و دور زدن تنها یکی از راه‌های مقابله است.

جعفری طهرانی خاطر نشان کرد: مسئولان مربوطه به ویژه مسئولان فولاد مبارکه و مدیرعامل آن، کاملاً به این تحریم ها عادت کردند و راه‌های تخصصی مقابله را یاد گرفتند و توانستند حضورشان را در عرصه بین‌الملل حفظ کنند که جای تقدیر دارد.

وی تصریح کرد: اعلام تحریم های دور آخر، جز اینکه نشان دهنده ضعف دولت ترامپ باشد هیچ تاثیر دیگری نداشت و سبب شد آمریکا به اهمیت صنعت فولاد ایران اذعان کرده و نشان دهد که چقدر ایران توانسته در این عرصه قدرتمندانه در مسیر توسعه گام بردارد.

جعفری طهرانی ادامه‌داد: بیشترین تاثیری که تحریم‌ها گذاشت این بود که موجب انسجام بیشتر مردم و متخصصان در داخل برای مقابله شد که تاکنون نیز مقابله بسیار خوبی انجام شده است.

منبع: معدن۲۴

دیدگاه ها