نمایش نوار ابزار

بررسی تاثیر کرونا و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر بازارهای جهانی؛ صنایع فولادسازی زیر تیغ  

چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹
در حالی شرکت‌های فولادسازی در جهان دوباره به مدار تولید برگشته‌اند که تبعات ناشی از شیوع کرونا اجازه عادی شدن شرایط را به آنها نمی‌دهد. به این ترتیب شاهد این هستیم که حتی صنایع فولادسازی آمریکا نیز همچنان زیر تیغ کرونا و مباحثی از جمله حواشی انتخابات ریاست‌جهموری آمریکا هستند تا جایی که نه‌تنها برنامه‌های دونالد ترامپ در راستای کنترل واردات فولاد و احیای صنایع فولادسازی در این کشور به درستی محقق نشده بلکه به دلیل تبعات شیوع کرونا در آمریکا، حتی کارخانه‌های بزرگ به بانک‌های این کشور بدهکار هستند. در همین راستا شرکت بزرگ فولادسازی آمریکا یو‌اس‌ استیل پیش‌بینی کرده با توجه به آسیب جدی کلیه کسب‌و‌کارها و صنعت فولاد آمریکا از بیماری کرونا، در سه ماهه سوم سال جاری، ۱۰۰ میلیون دلار زیان قبل از کسر مالیات، استهلاک و بهره ثبت کند. این در حالی است که در ایران قیمت اسلب و بیلت صادراتی در این هفته ثابت بوده است.
بر همین اساس تحلیلگر ارشد و کارشناس بازارهای بین‌المللی فولاد و سنگ‌آهن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کرونا و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا چه تاثیری بر فولادسازهای آمریکا گذاشته است، گفت: موج بیماری کرونا از چین آغاز شد و سپس اروپا، خاورمیانه، آمریکای شمالی و جنوبی و همچنین آفریقا را درگیر کرد به طوری که در نهایت صنعت فولادسازی آمریکا را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داد و اثرات منفی زیادی در این حوزه به جا گذاشت.

کیوان جعفری‌طهرانی با اشاره به سال ۲۰۱۶ که قرار بود دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا شود، اظهار کرد: در آن مقطع زمانی این سوال مطرح بود که اگر ترامپ رییس‌جمهور شود، به تعهداتش مبنی بر نجات صنایع فولادسازی آمریکا عمل خواهد کرد یا خیر.

وی در توضیح این مطلب به رادیو فولاد که در استودیو شیشه‌ای شرکت فولاد مبارکه اصفهان راه‌اندازی شده است، گفت: در گذشته صنایع فولادسازی آمریکا شرایط خوبی نداشتند و ترامپ به عنوان رییس‌جمهور منتخب به مردم قول داده بود که علاوه بر احیای معادن زغال‌سنگ، صنایع فولادسازی را نیز نجات دهد. این در حالی است که شیوع بیماری کرونا باعث شد رییس‌جمهور آمریکا نتواند به تعهداتی که اعلام کرده بود به‌طور کامل عمل کند .

*وعده عجیب ترامپ

جعفری‌طهرانی با اشاره به اینکه بنده از همان روزهای آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ نیز چندان به این قضیه خوش‌بین نبودم، گفت: چراکه ترامپ زمانی که موضوع دیوارکشی بین آمریکا و مکزیک را مطرح کرده بود، اعلام کرد ۱۰۰ میلیارد دلار برای احیای صنایع فولاد آمریکا هزینه خواهد کرد در حالی که این عدد ماورا تصور بود و خبر از عملی نشدن این وعده می‌داد.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ روز از ماه نهم میلادی یعنی سپتامبر می‌گذرد، افزود: طی شش ماه اخیر صنایع فولادسازی آمریکای شمالی و همچنین سایر صنایع فلزات آمریکا به دلایلی از جمله کاهش مصرف و تولید صنایع خودروسازی، به شدت متضرر شده‌اند و اقدامی که ترامپ انجام داد، این بود که اجازه داد شرکت‌های فعال در این حوزه وام ABL (Asset Based Lending) دریافت و با واگذاری وثیقه به بانک‌ها، از وام‌های با بهره پایین استفاده کنند.

*وام ۱۰ میلیارد دلاری

به گفته کارشناس بازارهای بین‌المللی فولاد و سنگ آهن، مجموع وام‌هایی که با این اقدام به صنایع فولادسازی آمریکا اعطا شد، بیش از ۱۰ میلیارد دلار بود که البته مساله برگشت و پرداخت این مبالغ هم مطرح بود .

وی ادامه داد: به عنوان مثال شرکت فولاد آمریکایی یو اس استیل که یکی از شاخص‌های فولادسازی آمریکاست و به نام شرکت فولاد ایالات متحده نیز شناخته می‌شود، تا پایان ماه ششم میلادی بابت ضرر و زیانی که بیماری کرونا ایجاد کرد، بیش از ۱۰۰میلیون دلار بدهی بالا آورد. این در حالی است که در شرایط فعلی با اینکه به پایان سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ نزدیک می‌شویم، همچنان این شرکت شرایط مناسبی ندارد به طوری که تنها قسمتی از بدهی‌های مربوط به وام‌های بانکی گذشته را می‌تواند تسویه کند.جعفری‌طهرانی با اشاره به اینکه بیشتر صنایع فولادسازی آمریکا با چنین شرایط مشابهی روبه‌رو هستند، گفت: جالب اینجاست که ترامپ حتی بابت احیای صنایع فولادسازی سه ایالت مطرح فولادساز آمریکا که عموما توسط دموکرات‌ها رهبری می‌شوند (پنسیلوانیا، اوهایو و میشیگان)‌، این آمادگی را اعلام کرده که علاوه بر ممنوعیت ورود فولاد از مکزیک و برزیل، حاضر به ادامه اعطای وام برای کمک به صنایع فولادسازی است.

فولاد چینی از فولاد تولید آمریکا ارزان‌تر تمام می‌شود

این تحلیلگر ارشد با بیان اینکه به طور کلی صنایع فولادسازی آمریکا شرایط خوبی ندارند و صنایع خودروسازی این کشور نیز که یکی از صنایع پرمصرف در حوزه فولاد هستند به حالت عادی بازنگشته‌اند، افزود: با وجود تمام برنامه‌هایی که رییس‌جمهور آمریکا برای کنترل واردات فولاد در دستور کار قرار داده، هنوز خوش‌بینی چندانی نسبت به این حوزه وجود ندارد.

وی ادامه داد: این در حالی است که با وجود عوارض ۲۵ درصدی که در رابطه با واردات فولاد از چین از سوی آمریکا در نظر گرفته شده، در برخی از موارد فولاد چینی از فولاد تولید آمریکا ارزان‌تر تمام می‌شود به طوری که حتی چین نیز اخیرا اعلام کرد در صورت تداوم افزایش عوارض واردات از سوی آمریکا، این کشور نیز مقابله به مثل خواهد کرد.

کارشناس بازارهای بین‌المللی فولاد و سنگ‌آهن در واکنش به اظهارنظر مدیر ارشد اجرایی شرکت فولاد آمریکایی یو‌اس‌ استیل در رابطه با اینکه این شرکت برای بهبود موقعیت در بازار و همچنین با هدف یکپارچه‌سازی کارخانه‌های کوچک در جهان به دنبال به دست آوردن سهام باقی مانده شرکت Big River Steel که یکی از فولادسازان کوچک آمریکاست، اظهار کرد: با اینکه در گذشته به اتحاد عمودی و افقی صنایع فولادسازی اشاره کرده‌ایم اما در اینجا لازم است به موازات این قضیه، به مباحث دیگری اشاره کنیم.وی در برنامه فرادید رادیو فولاد ادامه داد: حتما شنیده‌اید در اروپا بزرگ‌ترین شرکت فولادساز آلمان یعنی «‌تیسن کروپ» برای اتحاد با دومین فولادساز آلمان سالزگیتر اعلام آمادگی کرده بود اما در نهایت سالزگیتر چندی پیش اعلام کرد نسبت به این موضوع علاقه خاصی ندارد. در رابطه با شرکت یو‌اس‌استیل نیز شاهد این هستیم که این شرکت برای خرید کارخانجات کوچک‌تر اعلام آمادگی کرده است.

*اقدام کارخانه‌های بزرگ فولادسازی برای خرید کارخانه‌های کوچک

جعفری‌طهرانی اظهار کرد: در شرایط کرونا و بحران شش ماهه اول سال ۲۰۲۰ به طور حتم شرکت‌های کوچک و متوسط صدمه بیشتری دیدند اما در مقابل شرکت‌های فولادسازی بزرگ به دلیل بنیه مالی بیشتر نسبت به این شرکت‌ها مقاومت بیشتری از خود نشان دادند و برای خرید کارخانه‌های کوچک به ویژه در اروپا و آمریکای شمالی اقدام کردند.

این تحلیلگر ارشد با اشاره به اینکه چنین اقداماتی شاید منجر به نجات کارخانه‌های کوچک شود، گفت: این در حالی است که کارخانه‌های کوچک مثل سالزگیتر برای قرار گرفتن در زیرمجموعه کارخانه‌های بزرگ‌تر چندان تمایلی نشان نمی‌دهند و نسبت به این قضیه مقاومت می‌کنند چرا که معتقدند اتحاد کارخانه‌ها با یکدیگر باید واقعی باشد و تنها اقدامی مقطعی نباشد. در همین راستا سالزگیتر نیز در پاسخ به درخواست شرکت تیسن گروپ اعلام کرده اگر قرار است اتحادی بین آنها صورت گیرد، باید این اتحاد بین بقیه شرکت‌های فولادساز اروپایی نیز باشد.

وی ادامه داد: در واقع سالزگیتر معتقد است تنها شرکت‌هایی در حوزه فولاد می‌توانند از بحران سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ خارج شوند که تعداد ادغام آنها به ۴ تا ۵ شرکت برسد.

شانس کم برای ادامه بقا

جعفری‌طهرانی بیان کرد: در رابطه با شرکت یو‌اس‌ استیل نیز اوضاع به همین منوال است به طوری که شرکت‌های فولادساز بزرگ آمریکایی از این موقعیت استفاده می‌کنند و به دنبال خرید شرکت‌های فولاد‌سازی کوچک که ظرفیت فولادسازی آنها کمتر از ۵۰۰ هزار تن است، هستند. نکته قابل توجه اینکه این شرکت‌ها با این ظرفیت تولید عملا در شرایط فعلی فولادسازی جهان جایگاهی ندارند.

وی با ذکر مثال عنوان کرد: در طول دو سال گذشته در کشوری مانند چین شاهد این هستیم که کارخانه‌های فولادسازی با ظرفیت تولید زیر دو میلیون تن از مدار تولید خارج شدند چرا که این کشور معتقد است با در نظر گرفتن رقابت فشرده در جهان، فعالیت شرکت‌های فولادسازی با ظرفیت تولید زیر پنج میلیون تن توجیه اقتصادی ندارد.

این تحلیلگر ارشد ادامه داد: بنابراین با توجه به مشکلاتی که در اروپا و آمریکای شمالی وجود دارد و دست‌کم تا سه ماهه اول ۲۰۲۱ و حتی سه‌ماهه دوم سال آینده میلادی ادامه خواهد داشت، حتی در صورت ادغام شرکت‌های کوچک فولاد‌سازی در اروپا و آمریکا با شرکت‌های بزرگ، شانس کمی برای بقا خواهند داشت.

پیشتازی آلمان در حوزه زیست‌محیطی

وی در ادامه مصاحبه در برنامه فرادید رادیو فولاد، در واکنش به بی‌توجهی برخی شرکت‌های فولادساز به مسائل زیست‌محیطی و عدم استفاده از هیدروژن به عنوان منابع انرژی تجدیدپذیر گفت: تلاش برای کاهش انتشار کربن در فرآیند تولید آهن و فولاد موضوعی است که در حال حاضر از سوی طرفداران محیط‌زیست دنبال می‌شود. این در حالی است که این چالش فولادسازان آلمانی را نیز درگیر کرده به طوری که آنها باید با کاهش استفاده از زغال به عنوان منبع انرژی کوره‌های بلند به سمت استفاده از منابع تجدیدپذیر حرکت کنند.

جعفری‌طهرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر شما این قضیه به کجا خواهد رسید، افزود: به دنبال قوانین سختگیرانه زیست‌محیطی که در حال اجراست، شرکت‌های فولادساز اروپا از جمله شرکت‌های آلمانی همچون سالزگیتر و تیسن کروپ بیش از بقیه فولادسازان جهان در این زمینه پیشتاز هستند.

وی ادامه داد: در بسیاری دیگر از کشورهای جهان از جمله چین نیز شاهد این هستیم که به دنبال کاهش آلودگی هوا، در جهت کاهش استفاده از زغال‌سنگ گام برمی‌دارند. اگرچه همانطور که پیش از این اشاره شد، بیشترین مصرف زغال‌سنگ حرارتی و حتی زغال‌سنگ کک‌شو در صنایع فولادسازی، در اروپا انجام می‌شود.

کارشناس بازارهای بین‌المللی فولاد و سنگ‌آهن افزود: در حال حاضر شرایط کنترل مسائل زیست‌محیطی چنان شدید شده که به دنبال آن فولادسازی‌های اروپایی به صورت داوطلبانه برای سرمایه‌گذاری در این حوزه اعلام آمادگی کرده‌اند تا به این ترتیب از هیدروژن در پروسه تولید فولاد استفاده کنند. این فناوری آنچنان پیشرفته است که حتی هنوز چینی‌ها در این زمینه اقدام خاصی انجام نداده‌اند به طوری که باید منتظر نتیجه اقدامات شرکت‌های اروپایی در این خصوص باشیم.

افزایش قیمت ۵ دلاری بیلت اتفاق نیفتاد

جعفری‌طهرانی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحلیل شما در مورد بازار جهانی فولاد در هفته جاری چیست، گفت: تحلیل همان‌طور که از نامش پیداست، موضوعی است که به برآیند تفکر تحلیلگر با ادغام شاخص‌های مرتبط با موضوع مورد تحلیل برمی‌گردد. بنابراین این امکان وجود دارد که حتی با در نظر گرفتن تحلیل‌ها و شاخص‌های جهانی، پیش‌بینی‌ها به درستی اتفاق نیفتد و متغیرهای جدیدی زمینه‌ساز اتفاقات جدیدتری شوند. همان‌طور که هفته گذشته با توجه به پیش‌بینی‌های بنده انتظار داشتیم محصولات بیلت و اسلب با افزایش قیمت پنج دلاری روبه‌رو شوند در حالی که این اتفاق نیفتاد.

وی در توضیح این مطلب گفت: وضعیتی که در بازار چین اتفاق افتاد منجر به افت قیمت فولاد، میلگرد و همچنین سنگ‌آهن شد. این در حالی است که موسسه چینی MY STEEL زودتر از بقیه اعلام کرده بود که حاشیه سود فولادسازها در بعضی مقاطع به زیر۱۰ دلار در تن رسیده است، آن هم در شرایطی که فولادساز‌های چینی به حاشیه سود ۱۰۰ دلار در هر تن عادت کرده بودند.

این تحلیلگر ارشد ادامه داد: همین موضوع باعث شد قیمت سنگ‌آهن حدود ۶.۵ دلار در تن افت کند اما سپس مقاومتی که در حوزه اصلاح قیمت اتفاق افتاد، باعث شد قیمت سنگ‌آهن حدود ۳.۵ دلار افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه این عوامل باعث شد بازار چین به خواب فرو برود و تقاضا در این حوزه کاهش پیدا کند، گفت: این در حالی است که کشورهای همسایه چین مثل کشورهای جنوب شرق آسیا نیز برای خرید برخی اقلام به شاخص قیمت‌ها در چین متکی هستند.

ورود به مدار افزایش قیمت بعد از تعطیلات چینی

جعفری‌طهرانی اظهار کرد: به این ترتیب در نهایت شاهد این بودیم که در هفته گذشته افزایش قیمت پنج دلاری که منتظرش بودیم، اتفاق نیفتاد. اگرچه با مزایده‌ای که در مورد صادرات بیلت در هفته گذشته انجام شد، قیمت بیلت با درخواست خریداری از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس روی عدد ۴۱۰ دلار فوب بسته شد. در حالی که بقیه شرکت‌کننده‌های طرف چینی در این مزایده اعدادی زیر ۴۰۰ دلار را اعلام کرده بودند.

وی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که یک فاصله ۱۰ دلاری بین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با چین و کشورهای جنوب شرق آسیا وجود دارد.

کارشناس بازارهای بین‌المللی فولاد و سنگ‌آهن در توضیح این مطلب گفت: علت این است که این کشور‌ها دیرتر به مدار تولید و ساخت‌وساز برگشتند. بنابراین در حال حاضر اگر تاجری در کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس مشتری داشته باشد و بتواند صادر کند، به عقیده بنده وضعیت این بازار از بازار چین بهتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه این روال ظاهرا در طول هفته آتی نیز ادامه پیدا خواهد کرد، افزود: چراکه چین از اول تا هشتم اکتبر منتظر تعطیلات طولانی روز ملی چین است و بنابراین همین روال بازار چین که در همین محدوده است، ادامه پیدا خواهد کرد. مگر اینکه اتفاق جدیدی رخ دهد که به نظر من احتمال آن ضعیف است.

جعفری‌طهرانی بیان کرد: این در حالی است که بعد از تعطیلات چین، همه انتظار داریم که دوباره بازار در چین و کشورهای جنوب شرق آسیا که آنها نیز مانند هنگ‌کنگ این تاریخ را جشن می‌گیرند، به مدار افزایش قیمت بازگردند.

منبع: جهان صنعت

دیدگاه ها