نمایش نوار ابزار

انتخاب بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا چه تاثیری بر بازار فولاد ایران و جهان می‌گذارد؟/ مقاومت چین، الگویی برای مقاومت اقتصادی ایران

یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹
یک کارشناس صنعت فولاد با تاکید بر این که پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا باعث کاهش بلندمدت قیمت محصولات فولادی در ایران نمی‌شود، مقاومت چین در برابر سیاست‌های اقتصادی آمریکا را عامل اصلی موفقیت این کشور دانست و مقاومت ایران در برابر سیاست‌های تحریمی آمریکا را به عنوان بهترین راه برای پیشرفت صنعت فولاد کشور معرفی کرد.

به گزارش فولادبان؛ بالاخره تکلیف انتخابات آمریکا مشخص شد و تقریبا می‌توان گفت جو بایدن، برنده رقابت با ترامپ و چهل و ششمین رئیس جمهور ایالات متحده شده است. اما این انتخاب می‌تواند تغییرات زیادی در سیاست‌های اقتصادی آمریکا به همراه داشته باشد؛ چراکه با تحویل گرفتن رسمی قدرت در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ توسط بایدن و ورود او به کاخ سفید، رفتار سرمایه‌گذاران در بازارها همراه با سیاست‌های اقتصادی حزب دموکرات عوض خواهد شد و به نظر می‌رسد تغییر در سیاست‌های مبارزه با کرونا، مسائل مالیاتی و تجاری این کشور از جمله تغییرات مهم اقتصادی آمریکا خواهند بود که می‌تواند روی قیمت انواع صنایع مانند فولاد، فلزات اساسی و پتروشیمی تأثیر زیادی داشته باشد.

علاوه بر این، بعضی از تحلیلگران سیاسی پیش‌بینی کرده‌اند که با روی کار آمدن بایدن ممکن است برخی فشارهای ناشی از تحریم‌ها از اقتصاد ایران برداشته شود و در نتیجه قیمت دلار نیز با افت محسوسی مواجه شود؛ البته در مقابل برخی دیگر از کارشناسان این مسائل را صرفا کوتاه‌مدت می‌دانند و معتقدند قیمت دلار در بلندمدت مجددا به ریل صعودی بازخواهد گشت و نرخ محصولات فولادی در بازار داخلی ایران نیز روی ریل صعودی قرار خواهد گرفت.

کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد صنعت فولاد در گفت‌وگو با فولادبان در تشریح اثر راه‌یابی بایدن به کاخ سفید بر صنعت فولاد جهان عنوان کرد: پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا می‌تواند تاثیر مهمی بر صنعت فولاد جهان بگذارد؛ با این وجود، در روزهای اخیر شاهد این مساله هستیم که قیمت فولاد در چین به شکل محدودی کاهش پیدا کرده است، زیرا این کشور خودش را از قبل برای انتخابات آمریکا آماده کرده بود.

وی افزود: برخی بر این عقیده‌اند که انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور به نفع چین خواهد بود، اما به نظر می‌رسد کشور چین با برنامه‌هایی از پیش تعیین‌شده صنعت خود را به پیش می‌برد و این کشور بر خلاف تفکر توده عامه که یک سیاست انگلیسی است، حرکت می‌کند.

این کارشناس ارشد صنعت فولاد ادامه داد: درست است که اقتصاد چین با سیاست‌های ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا لطمه‌های زیادی دید، اما این‌طور نیست که حکومت چین با رفتن ترامپ ابراز خوشحالی کند، زیرا اگرچه تعرفه‌ها و جنگ تجاری علیه اقتصاد چین بود، اما عملا چین برنده جنگ تجاری بین این دو کشور شد و آمریکا نتوانست کار زیادی از پیش ببرد.

جعفری طهرانی با اشاره به اینکه چین از تنش‌های تجاری با آمریکا بیشترین سود را برده است، گفت: چین توانست مقاومت خوبی در برابر فشارهای اقتصادی آمریکا نشان دهد و با تمرین اقتصادی و بهره‌گیری از تکنیک  Push & Pullمی‌تواند زودتر از پیش‌بینی‌ها به اقتصاد اول جهان تبدیل شود و آمریکا را پشت سر گذارد. یعنی به نحوی که همه پیش‌بینی می‌کردند چین بین سال‌های ۲۰۲۸ تا ۲۰۳۰ به اقتصاد اول جهان تبدیل شود، اما این احتمال وجود داشت که با انتخاب ترامپ برای دومین بار، چین در سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ به عنوان اقتصاد اول جهان شناخته شود، اما جو بایدن می‌تواند این روند را دوباره تا سال ۲۰۲۸ به عقب بیندازد.

وی تصریح کرد: زمانی که یک کشور در حال جنگ اقتصادی است، از قوی‌ترین سلاح‌ها و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود استفاده می‌کند تا این جنگ را ببرد، اما در زمان صلح امکان استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی اقتصادی وجود ندارد، اما چین در سال‌های اخیر جنگ اقتصادی با آمریکا از تمامی سلا‌ح‌های کشتار جمعی اقتصادی خود استفاده کرد و جلوی آمریکا ایستاد و زمانی که بایدن روی کار باشد و به این کشور روی خوش نشان دهد، چین مجبور به هم‌سویی با سیاست‌های به ظاهر دوستانه خواهد شد.

جعفری طهرانی ادامه داد: در واقع، ترامپ نمی‌دانست در جنگ تجاری دو تا سه سال گذشته علیه چین، این کشور را وادار کرده است که از تمام توان خود برای مقابله اقتصادی علیه آمریکا استفاده کند و «ایدئولوژی نئو آنتی امپریالیسم» را در نسل جوان این کشور مجددا شکوفا کند. اقدامی که از زمان «مائو‌تسه تونگ» که معمار جمهوری خلق چین است تا کنون دیده نشده بود. حال اگر قرار باشد بایدن به چین روی خوش نشان دهد، می‌تواند قدرت مانور را از چین بگیرد. پس می‌توان به این نتیجه رسید که چین بدون داشتن رابطه خوب با آمریکا زودتر می‌تواند به قدرت اول اقتصادی جهان تبدیل شود.

این کارشناس ارشد صنعت فولاد همچنین درباره شرایط این صنعت در کشور چین در ماه‌های اخیر توضیح داد: چین در هفته اول نوامبر تولید فولاد خود را به زیر ۲٫۵ میلیون تن در روز رساند، در صورتی که در ماه آگوست به تولید نزدیک ۳ میلیون تن در روز نیز رسیده بود. این مساله نشان می‌دهد چین در یک هفته اخیر فقط به این دلیل تولید محصولات خود را کاهش داد که قیمت فولاد را کنترل کند و مانع افت شدید آن شود. همچنین باید توجه داشت میزان دپوی سنگ تا ۶ نوامبر به ۱۲۸ میلیون تن رسید که این میزان عدد بسیار بالایی از اوایل فوریه ۲۰۲۰ تا کنون محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که حجم ورودی‌ها از حجم خروجی‌ها بیشتر است، چون تولید فولاد چین کاهش پیدا کرده است و اگر چین تولید خود را در همین سطح نگه دارد، با جنگ روانی تغییر دولت آمریکا پیش‌بینی افت قیمت فولاد در جهان بیشتر می‌شود. این مساله درباره بازار صادراتی فولاد ایران هم صدق می‌کند و کاهش قیمت‌ها جای نگرانی ندارد، چون چین در حال کنترل بازار فولاد است.

وی درباره تغییر شرایط بازار فولاد ایران پس از انتخاب بایدن گفت: خیلی زود است که درباره تحولات بازار فولاد ایران پس از تغییر رئیس جمهور آمریکا صحبت کنیم، چراکه تجربه نشان داده است دموکرات‌ها حرف و عمل یکسانی ندارند و در این میان، می‌توان این سؤال را پرسید که اگر اوباما واقعا با دولت ایران دوست بود، چرا در دور اول ریاست جمهوری خود برجام را با ایران اجرایی نکرد و در دور دوم ریاست جمهوری خود به این فکر افتاد؟ در پاسخ به این سؤال هم باید گفت او اطلاع داشت که دور بعدی ریاست جمهوری به دست یک جمهوری‌خواه خواهد افتاد و رئیس‌جمهور جدید برجام را زیر سؤال خواهد برد. بنابراین به نظر می‌رسد اوباما سعی می‌کرد نقش پلیس خوب را بازی کند و در این میان، نقش پلیس بد سهم ترامپ شد.

جعفری طهرانی با تاکید بر دوپهلو بودن سیاست‌های اعضای حزب دموکرات آمریکا بخصوص در قبال ایران تصریح کرد: تاریخ ثابت کرده است که دموکرات‌ها سیاستی دوپهلو دارند و حرکات آن‌ها در طول یک سال آینده مشخص نخواهد بود و حتی پیش‌بینی می‌شود که بایدن خود را برای ریاست جمهوری دو دوره‌ای آماده کرده باشد و با توجه به کهولت سن او و کمتر بودن احتمال دور دوم ریاست جمهوری‌اش، امکان دارد در سال دوم یا سوم ریاست جمهوری خود نسبت به اجرایی کردن برجام اقدام کند، اما اگر محدودیت سنی انتخاب دو دوره را نداشته باشد، مطمئنا در چهار سال اول خود، حرکت مثبتی به نفع ایران انجام نخواهد داد.

این کارشناس ارشد صنعت فولاد در پایان اظهار کرد: ما همچنان باید روابط دوستانه و تجاری خود با چین را حفظ کنیم، چراکه چیم کشور تنها کشوری بود که در شرایط تحریم، روابط اقتصادی خود را با ایران حفظ کرد و صنعت فولاد ما باید همچنان به روند خود در زمان اجرا شدن تحریم‌ها علیه ایران ادامه دهد و نباید به این امید داشته باشد که تحریم‌ها به سرعت برداشته ‌شوند، زیرا به نظر نمی‌رسد که بایدن در آینده نزدیک اقدام به برداشتن بار تحریم‌ها از روی دوش اقتصاد ایران کند.

منبع: فولادبان

دیدگاه ها