بررسی پیامدهای انتخابات امریکا بر صنعت فولاد ایران؛ اژدهای سرخ فعلا بهترین گزینه برای فولادی‌ها است

سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹
کیوان جعفری طهرانی کارشناس ارشد بازارهای بین‌الملل فولاد و سنگ آهن تغییر رئیس جمهوری امریکا را بر اقتصاد چین در جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد جهان چندان پررنگ ندانست و بررسی تاثیرات این تغییر را بر اقتصاد و صنعت فولاد ایران مشروط به گذر زمان و مشاهده عملکرد دموکرات‌ها عنوان کرد.
به گزارش اخبار فولاد، امریکا بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را در اختیار دارد و بی‌شک پیروزی جو بایدن در رقابت‌های  پنجاه‌و‌نهمین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و تغییر سیاست‌های این کشور به اقتضای تغییر رئیس جمهوری، سیاست و اقتصاد دنیا را از خود متاثر خواهد کرد. یکی از گزینه‌هایی که احتمال می‌رود بیش‌ترین تغییر را از این رویداد تجربه کند، چین است. چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا و همچنین بزرگ‌ترین رقیب تجاری امریکاست، این رقابت در سال‌های ریاست جمهوری ترامپ به ایجاد تنش‌هایی انجامید که تا یک جنگ تجاری هم پیش رفت، در نتیجه بعید به نظر نمی‌رسد با پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ، چین آرامش اقتصادی بیشتری را تجربه کند؛ با این حال نظر کیوان جعفری‌طهرانی کارشناس ارشد بازارهای بین‌الملل فولاد و سنگ آهن غیر از این است. به باور او چین در جریان جنگ تجاری با تمام قوا در برابر امریکا قدرت‌نمایی کرد و حاصل این عملکرد در پایان جنگ تجاری ارتقای توان اقتصادی و پیشرفت فناورانه آن بود. در نتیجه پایان ریاست جمهوری ترامپ برای چین به معنای پایان فرصتی برای رشد قلمداد می‌شود. او همچنین ادامه رابطه ایران با چین را بیش از عملکرد امریکایی‌ها در ارتقای اقتصادی کشور موثر دانست.
با این تفاسیر به نظر نمی‌رسد بازار فولاد جهان در پی تعویض رئیس جمهور امریکا تغییرات شگرفی را تجربه کند، به‌ویژه که چین در جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد جهان نیز در روزهای گذشته تولید و قیمت فولاد خود را تغییر چندانی نداده است.
جعفری‌طهرانی در پاسخ به سوالی درباره تاثیرات تغییر رئیس جمهوری امریکا بر بازار جهانی فولاد به اخبار فولاد گفت: هر چند سیاست‌های امریکا در قبال بزرگ‌ترین شریک تجاری‌اش، چین در سال‌های ریاست جمهوری ترامپ این دو قدرت اقتصادی جهان را تا آستانه یک جنگ تجاری پیش برد و هر دو کشور را با تمام قوا در رویارویی قرار داد، اما نمی‌توان گفت با ادامه نیافتن ریاست جمهوری ترامپ و انتخاب بایدن اقتصاد چین و در زیرمجموعه آن صنعت فولاد این کشور تحولات چشمگیری را تجربه می‌کند. واقعیت این است که نتیجه این انتخابات تاثیر مثبتی بر چین ندارد.
وی افزود: چین در جنگ تجاری با تمام قوا در برابر امریکا ظاهر شد و در نهایت نه تنها تزلزل چندانی را در اثر سیاست‌های ترامپ متحمل نشد، بلکه زودتر از پیش‌بینی‌ها به جایگاه نخستین اقتصاد بزرگ جهان نزدیک شد. در دوران ریاست جمهوری ترامپ پیش‌بینی تحلیلگران حاکی از آن بود در سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ میلادی چین تبدیل به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان شود، اما انتخاب بایدن می‌تواند رخداد این اتفاق را تا سال ۲۰۲۸ میلادی عقب بیندازد.
او ادامه داد: چین در رویارویی تجاری با آمریکا تمام سلاح‌های اقتصادی گرم و سرد خود را به کار برد تا توانست در مقابل سیاست‌های ترامپ ایستادگی کند اما با روی کار آمدن بایدن هر چند هنوز امریکا رقیب اقتصادی چین است، اما چین ناگزیر از حفظ ارتباطی هر چند به ظاهر مسالمت‌آمیز است و دیگر نمی تواند از ابزار قهری در مقابل رقیب استفاده کند.
جعفری‌طهرانی تصریح کرد: ترامپ، عدویی بود که سبب خیر برای چین شد و با تهدید اقتصادی، این کشور را واداشت تمام توان اقتصادی خود را شکوفا کند؛ همچنین در این ۴ سال نسل پنجم اینترنت روی کار آمد و فرصت قدرت‌نمایی به چین داد، این کشور همچنین موقف به پرتاب نخستین ماهواره جی۶ شد. اینها ابزار قدرت‌نمایی چین در جنگ تجاری با امریکا بود، اما سیاست‌های مسالمت‌گرای بایدن فرصت قدرت‌نمایی‌هایی از این دست را از چین می‌گیرد.
او اضافه کرد: در نهایت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا رویداد مهمی برای صنعت فولاد جهان به شمار می‌آید، اما این پیروزی به معنای کاهش چشمگیر تولید فولاد چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان نیست. در هفته نخست ماه جاری میلادی (۱۱ تا ۱۸ آبان) چین تولید فولاد را از نزدیک به ۳میلیون تن در روز تنها به ۲.۵میلیون تن کاهش داد آن هم به این دلیل که از کاهش شدید قیمت آن جلوگیری کند.
این کارشناس در ادامه اظهار کرد: این مسئله درباره بازار صادراتی فولاد ایران هم صدق می‌کند و کاهش قیمت‌ها در داخل جای نگرانی ندارد چون چین در حال کنترل بازار فولاد است، با این حال هنوز برای بررسی تاثیرات تغییر رئیس جمهور امریکا بر اقتصاد ایران و در زیرمجموعه آن فولاد بسیار زود است، به این دلیل که عملکرد دموکرات‌ها نشان داده حرف و عمل آنها همخوانی ندارد.
جعفری‌طهرانی افزود: امریکا هر چند در دوران ریاست جمهوری اوباما با ایران وارد مذاکره شد و توافق برجام در همان سال‌ها به امضا رسید، اما نباید این را هم نادیده گرفت که این اقدام در دور دوم ریاست جمهوری او انجام شد، گویا عجله‌ای برای اجرای این توافق نبود؛ در همین راستا انتظار می‌رود بایدن هم مشی مشابهی پیش بگیرد البته عملکرد او بسته به اینکه تا چه اندازه در انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ شانس حضور و انتخاب‌شدن داشته باشد، متفاوت است. در واقع بازگشت به برجام سیاستی است که بایدن نه یکباره بلکه در خوش‌بینانه‌ترین حالت در ۴ سال پیش رو به آن خواهد پرداخت.
او خاطرنشان کرد: به باور من ایران باید بیش از آنکه بر سیاست‌های بایدن متمرکز باشد در جهت تقویت اقتصادی خود بکوشد و به همین منظور روابط خود را با قدرت دوم اقتصادی جهان یعنی چین حفظ کند، کشوری که در تنگنای تحریم‌ها نیز روابط اقتصادی خود را با ایران حفظ کرد.
دیدگاه ها