از بازار فلزات پایه چه خبر؟

سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳

از بازار فلزات پایه چه خبر؟

کیوان جعفری طهرانی امروز (سه شنبه) 24 مهر مصادف با 15/10/2024 در ساعت 2:15 بعدازظهر در برنامه زنده سرای سرمایه رادیو اقتصاد به تشریح وضعیت بازار فلزات پایه در بورس‌های فلزات لندن و فلزات شانگهای پرداخت:

Copper

LME:

در بورس فلزات لندن قیمت مس در این هفته روند کاهشی داشت و با 270 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته، در 14 اکتبر به 9,659 دلار رسید. افزایش شاخص دلار و نوسانات قیمت نفت به دلیل تنش های منطقه غرب آسیا بر قیمت مس در این هفته تاثیر گذاشتند.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت مس در این هفته روند کاهشی داشت و با 261 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته، در 15 اکتبر به 10,835 دلار (شامل 13 درصد مالیات بر ارزش افزوده VAT) رسید. با افزایش بار ورودی مس در ماه اکتبر، میزان موجودی انبار چین در این هفته افزایش داشت که این امر باعث شد تمایل به فروش از سوی فروشندگان افزایش یابد. از سوی دیگر، با توجه به قیمت بالای مس، تقاضا صنایع پایین دستی محدود بود. مجموع این عوامل باعث نوسان در پریمیوم و تخفیف در معاملات شد.

در این هفته با اعلام وزارت دارایی چین مبنی بر اجرای مجموعه ای از سیاست های افزایش تقاضای داخلی و کاهش ریسک های مالی، انتظار می رود در هفته های آتی قیمت مس افزایش یابد.

Aluminum

LME:

در بورس فلزات لندن قیمت آلومینیم در این هفته روند کاهشی داشت و با 64 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته، در 14 اکتبر به 2,594 دلار رسید. موجودی انبار LME همچنان به روند کاهشی خود ادامه می دهد.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت آلومینیم در این هفته روند افزایشی داشت و با 16 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 15 اکتبر به 2,928 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. میزان عرضه داخلی در چین سیر افزایشی دارد. موجودی انبارها در این هفته کاهش داشت. اگرچه میزان عرضه و تقاضا در یک محدوده تعادلی قراردارد اما دید بازار نسبت به آینده مثبت است.

Lead

LME:

در بورس فلزات لندن، قیمت سرب روند کاهشی داشت و با 83 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در 14 اکتبر به 2,065 دلار رسید. موجودی سرب انبار LME در این هفته با یک شیب کند کاهش یافت.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت سرب در این هفته روند کاهشی داشت و با 71 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در 15 اکتبر به 2,283 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. با آغاز مجدد تولید واحدهای ذوب و پالایش و محدودیت تقاضا، موجودی انبار شمش سرب داخلی چین در این هفته افزایش یافت.

Zinc

LME:

در بورس فلزات لندن قیمت روی با افزایش نگرانی ها در مورد تقاضا و افزایش شاخص دلار روند کاهشی داشت و با 92 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در 14 اکتبر به 3,082 دلار رسید. موجودی انبار LME در این هفته کاهش یافت.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت روی با کاهش تقاضا روند کاهشی داشت و با 79 دلار کاهش نسبت هفته گذشته، در 15 اکتبر به 3,550 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. موجودی انبار چین در این هفته افزایش یافت. اخبار مربوط به بسته حمایتی وزارت دارایی چین، برای مدت محدود باعث افزایش قیمت در بازارها شد.

نمودار مقایسه قیمت در بورس فلزات لندن LME و بورس فلزات شانگهای SMM

دیدگاه ها