از بازار فولاد و‌ مواد اولیه چه خبر؟

چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳

کیوان جعفری طهرانی امروز (چهارشنبه) 18 مهر مصادف با 09/10/2024 در ساعت 14:15 بعدازظهر در برنامه زنده سرای سرمایه رادیو اقتصاد به تشریح وضعیت بازار فولاد در زنجیره بالادستی، میانی و پایین دستی در بازار ایران و جهان پرداخت:

بازار چین از یکم تا هفتم ماه اکتبر به دلیل تعطیلات ملی چین تعطیل بود. استان های چین اجرای قوانین جدید مربوط به مسکن را شروع کردند. اگرچه بازار به قوانین حمایتی واکنش مثبت نشان داده اما هنوز عدم قطعیت ها وجود دارد. پیش بینی می شود بعد از تعطیلات ظرفیت مازاد فولاد و مازاد عرضه سنگ آهن در چین مشکل ایجاد کند.

گفته می شود شرایط بازار املاک چین منعکس کننده سال‌های 2008 (بحران مالی) و 2015 (سقوط تقاضا) است و یا حتی بدتر. در حال حاضر صنعت جهانی فولاد با 543 میلیون تن مازاد فولاد مواجه است.

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار صادرات 6 ماهه اول سال 1403 زنجیره فولاد کشور را منتشر کرد که بر این اساس ارزش صادرات زنجیره فولاد کشور، 16 درصد معادل تقریبی 600 میلیون دلار کاهش داشته است. کاهش قابل توجه 25 درصدی حجم صادرات فولاد میانی (شمش و اسلب) گزارش شده که وضعیت صادرات اسلب بدتر است و به نصف تقلیل یافته است. کاهش 34 درصدی حجم صادرات آهن اسفنجی در حالی که تولید آن بیش از 11 درصد افزایش داشته است. حجم صادرات گندله سنگ آهن 16 درصد رشد داشته اما ارزش صادراتی آن حدود 2 درصد افت داشته است!

افزایش عجیب 32 درصدی حجم صادرات مقاطع طویل فولادی در حالی به ثبت رسیده که صادرات اکثر کارخانه های نوردی به دلیل الزام به بازگشت ارز صادراتی به نرخ نیما به فروش های صادراتی ریالی تبدیل شده است.

در حال حاضر به دلیل شرایط فعلی و بحران های منطقه غرب آسیا، خریداران تمایل کمتری برای خرید از ایران و ارسال کشتی دارند. مزایده فولاد خوزستان دیروز (سه شنبه) روز آخر آن بوده است. مزایده کاوه جنوب نیز تمدید شده است. مزایده آهن اسفنجی جهان فولاد سیرجان نیز کنسل شده است.

بازار فولاد و سنگ آهن چین نیز بسیار متشنج است، قیمت سنگ‌ آهن دیروز 4.65 دلار افت کرد و امروز نیز تا زمان مخابره خبر یک افزایش قیمت 75 سنتی را ثبت کرده است. امروز نیز قیمت بیلت تانگشان با افت 100 یوانی یا 14 دلاری به 3,310 یوان (468 دلار) رسید. قیمت میلگرد و مفتول wire rod نیز امروز نزولی بود و هر دو با کاهش 50 یوانی یا حدود 7 دلاری به ترتیب به 3,590 یوان (508 دلار) و 3,720 یوان (526 دلار) رسیدند .

قیمت آهن قراضه نیز در 386 دلار CFR ترکیه و زغال کک‌شو در 204 دلار فوب استرالیا ثابت هستند.

قیمت بیلت فوب CIS و ورق گرم HRC فوب چین به ترتیب در قیمت های 470 دلار و 513 دلار ثابت هستند.

سئوال مجری؛ سرکار خانم تاجداری، با توجه به ضرایب جدید محصولات زنجیره فولاد در بورس، چه تاثیری بر بازار خواهد داشت؟

پاسخ: تا زمانی که دولت هر چه زودتر بخشنامه اصلاحی جهت فروش ارز به همکار و تسهیل واردات ماشین آلات و تجهیزات در قبال صادرات محصولات زنجیره فولاد را اجرایی نکند، امیدی به تغییر عمده نخواهیم داشت. توصیه می شود جهت جبران کاهش صادرات در شش ماهه اول سریعا این بخشنامه اجرایی شود.

دیدگاه ها