از بازار فولاد و‌ مواد اولیه چه خبر؟

چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳

کیوان جعفری طهرانی امروز (چهارشنبه) 28 شهریور مصادف با 18/09/2024 در ساعت 14:15 بعدازظهر در برنامه زنده سرای سرمایه رادیو اقتصاد به تشریح وضعیت بازار فولاد در زنجیره بالادستی، میانی و پایین دستی در بازار ایران و جهان پرداخت:

مزایده هفته گذشته بیلت شرکت چادرملو 452 دلار پیشنهاد قیمت داشت اما به دلیل عدم تمایل این شرکت برای فروش با این قیمت، مزایده مجدد برگزار خواهد شد. مزایده جدید تحویل ماه اکتبر اسلب و بیلت شرکت فولاد خوزستان نیز این هفته اعلام شد و مهلت پیشنهاد قیمت تا جمعه 30 شهریور ماه است.

با وجود ابلاغ بخشنامه جدید ارز نیمایی، هنوز احساسات بدبینانه بین صادرکنندگان چرخه زنجیره فولاد وجود دارد چرا که هنوز این بخشنامه اجرایی نشده است و همه منتظر بخشنامه های تکمیلی هستند.

بازار چین در 16 و 17 سپتامبر به دلیل جشن نیمه پاییز تعطیل بود. امروز صبح 18 سپتامبر در بازار چین شمش فولاد تانگشان با کاهش قیمت 10 یوانی به 2929 یوان رسید و سپس در طول روز این کاهش با ریزش قیمتی 30 یوان ادامه پیدا کرد و به 2,900 یوان رسید. در مجموع امروز بیلت تانگشان با کاهش 40 یوانی یا حدود 5.5 دلاری وضعیت شکننده ایی داشت.

در رابطه با قیمت میلگرد و مفتول چین نیز امروز صبح شاهد افزایش قیمت 10 یوانی برای هر دو بودیم ولی در طول روز نوسانات قیمت بیلت روی این دو محصول تاثیر گذاشت و هر یک با کاهش قیمت 40 یوانی به ترتیب به 3,200 و 3,360 یوان رسیدند. به عبارتی هر یک نیز با کاهش قیمت حدود 5.5 دلاری همراه بودند.

قیمت سنگ آهن نیز در طول تعطیلات ۳ روزه چین با کاهش حدود 1.1 دلاری به 91.50 دلار رسید که برای سومین بار است در طول یک ماه گذشته قیمت ها به مرز حدود 90 دلار می رسد و مجددا بانس بک می کند.

قیمت زغال کک شو استرالیا نیز با کاهش 3 دلاری به 180 دلار رسید. قیمت آهن قراضه آمریکا CFR ترکیه با قیمت 370 دلار ثابت ماند و قیمت بیلت فوب CIS با قیمت HRC (ورق گرم) فوب چین با قیمت مشابه در 460 دلار ثابت ماندند.

کلا داده های اقتصادی ضعیف چین در ماه آگوست باعث تاثیرات منفی بر قیمت تمامی محصولات بالادستی، میانی و پایین دستی چرخه زنجیره فولاد شد. البته باید امروز منتظر خروجی نتیجه نرخ بهره فدرال رزرو که بعد از دو دهه به کمترین مقدار خود خواهد رسید باشیم و تاثیرات سو آن بر کاهش قیمت کامودیتی ها را ببینیم.

دیدگاه ها