تکنولوژی نوآورانه، پیشرفت پایدار!

چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳

شرکت معدنی هاینن چین، پیشرو در صنعت معدن، با بکارگیری تکنولوژی نوین “استحاله فاز معدنی مبتنی بر هیدروژن” با نام اختصاری HMPT (به معنای تشویه مغناطیسی تعلیقی) که توسط تیم تحقیق و توسعه شرکت مایل استون شانگهای ابداع یافته، تحولی بزرگ در فرآوری سنگ معدن آهن ایجاد کرده است. اتخاذ این تصمیم نشان از نگرش استراتژیک و هوشمندی مدیران این شرکت دارد.

در تاریخ 15 ژوئیه 2024 میلادی، شرکت معدنی هاینن به صورت رسمی اعلام کرد که کار ساخت و نصب تجهیزات پروژه HMPT خود را با موفقیت به پایان رسانده و سیستم کوره کلسیناسیون آن با موفیت تستهای اولیه با خوراک دهی را پشت سر گذاشته است. این پروژه با هدف بهبود کیفیت محصول و استفاده بهینه و پاک از منابع سنگ آهن، از پروژه‌های مهم و بزرگ استان هاینن چین در سال 2023 به شمار می‌رود.

این پروژه با استفاده از تکنولوژی جدید HMPT که برای استفاده کارآمد از سنگ‌های آهنی سخت فرآوری شونده به کار گرفته میشود، سنگ‌های معدنی با مغناطیس ضعیف مانند هماتیت، لیمونیت و سیدریت را به سنگ‌هایی با خواص مغناطیسی قوی یا مگنتیتی تبدیل کرده و از این طریق کنسانتره آهن با کیفیت بالا تولید می‌کند. پس از اجرای کامل پروژه، انتظار میرود عیار کنسانتره آهن این شرکت از 62.5% به بالای 65% و درصد بازیابی آهن از 65% به بالای 85% افزایش ‌یابد. لازم به ذکر است که سنگ آهن خام این شرکت سنگ هماتیت با عیار 40.53% میباشد. این واحد تولیدی ظرفیت بهرهوری 2 میلیون و 300 هزار تن در سال را دارد.

همچنین، در فرآیند تولید به روش HMPT، محصولات جانبی ارزشمندی مانند “کنسانتره گوگرد” تولید میشود که میتوان آن را مستقیما در بازار جهانی به فروش رساند. علاوه بر آن از باطله مرحله پیش تغلیظ در این فرآیند میتوان برای ساخت آجر استفاده کرد و از باطله تولید شده در مرحله تشویه مغناطیسی به دلیل دارا بودن “ضریب فعالیت واکنش زایی” بالا میتوان در صنعت سیمانسازی بهره برد. لازم به ذکر است که این ضریب از تعیین مقاومت فشاری سیمان خالص در مقایسه با مخلوط سیمان با اکسید آهن به دست می آید. از این رو میتوان دید که استفاده بهینه از این منبع معدنی ارزشمند در همه مراحل تولید محقق شده است.

با توجه به اتمام آزمایشات اولیه، پیش‌بینی می‌شود که پروژه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری کامل برسد. شرکت معدنی هاینن با بکارگیری تکنولوژی HMPT در فرآیند استخراج، گام بزرگی در بهره‌برداری کارآمد از منابع معدنی کشور چین برداشته و به تحقق رشد و توسعه پایدار در این صنعت کمک شایانی می‌کند.

دیدگاه ها