خروج چین از بحران مسکن ۳ سال به طول می‌انجامد

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

کارشناس ارشد بازارهای جهانی گفت: رفع بحران مسکن چین حداقل ۳ سال طول می‌کشد تا به تعادل خوبی برسد و اگر این اتفاق برای سایر کشورها رخ می‌داد، وضعیت بدتری به وجود می‌آمد.

کیوان جعفری طهرانی در گفتگو با فولادبان در خصوص تاثیر خروج بحران از مسکن چین بیان کرد: با وجود اینکه دولت چین به میدان آمده و اعلام کرده قصد برطرف کردن این مشکل را دارد؛ اما این موضوع زمانبر بوده و حداقل تا پایان سال میلادی به طول می‎انجامد. در واقع به نظر می‌رسد بیشترین تأثیر آن را در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی ببینیم.

وی در ادامه اضافه کرد: بر همین اساس، می‌توان گفت رکود مسکن چین به این زودی‌ها حل نخواهد شد؛ چرا که دولت چین چند سال پیش به دلیل تعدد زیاد مسکن در کشور، آنها را تخریب و ساختمان‌های نوساز را با بمب منفجر کردند.
کارشناس ارشد بازارهای جهانی با بیان اینکه سیاست‌های دوگانه‌ای که دولت‌های مختلف چین در بیست سال گذشته وضع کردند نیز تاثیرگذار است، گفت: در دوره ریاست جمهوری قبلی چین، عمر مفید سازه‌های فلزی از ۱۰ سال به ۷ سال کاهش پیدا کرد و با گذشت ۷ سال فرودگاه‌ها، ترمینال‌ها، ایستگاه‌های قطار، ساختمان دولتی قدیمی و برخی ساختمان‌های مسکونی را تخریب می‌کردند؛ اما در دوره جدید ریاست جمهوری که ۱۱ سال پیش آغاز شد، به عمر مفید سازه‌های فلزی اضافه و باعث شد تخریب ساختمان‌های قدیمی بیشتر طول بکشد.

جعفری طهرانی خاطرنشان کرد: ناگفته نماند همین سازه‌های فلزی که توسط دولت چین پس از چند سال تخریب می‌کنند، قراضه‌های آنها در صنعت فولادسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این راستا، می‌توان گفت زمانی که به عمر مفید سازه‌ها اضافه شود، ساختمان‌ها نیز روی هم تلنبار می‌شوند.
به گفته وی، رفع بحران مسکن چین حداقل ۳ سال طول می‌کشد تا به تعادل خوبی برسد و اگر این اتفاق برای سایر کشورها رخ می‌داد، وضعیت بدتری به وجود می‌آمد.

منبع: فولادبان

دیدگاه ها