نمایش نوار ابزار

در گفتگو با فولادبان مطرح شد؛ تأثیر منفی سیاست‌های وزارت صمت در صنعت فولاد/ سقوط قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد ادامه خواهد داشت

سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲

کارشناس ارشد بازارهای جهانی گفت: روز گذشته بازار فولاد سقوط وحشتناکی داشت و بر همین اساس، پیش بینی می‌‎شود کاهش قیمت‌ها تا ماه آینده ادامه خواهد داشت؛ ناگفته نماند این موقعیت مناسب را به دلیل تغییر قوانین وزارت صمت از دست دادیم و در نهایت، تاثیر بسیار منفی در تجارت خارجی ایران خواهد گذاشت.

کیوان جعفری طهرانی در گفتگو با فولادبان با بیان اینکه سیاست وزارت صمت تأثیر بسیار منفی در صنعت فولاد دارد، اظهار کرد: به طور مثال حدود ۳ ماه بحث عوارض صادراتی برای فولادی‌ها ادامه داشت و تمام فعالان در انتظار تصمیم وزارتخانه بودند. همچنین درست زمانی کاهش عوارض صادراتی تصویب شد که یک هفته پس از آن، نشست دوقلوی چین انجام شد.

به گفته وی، چین اعلام کرد رشد ناخالص داخلی برای سال ۲۰۲۴ را ۵ درصد تعیین می‌کند که همین عدد برای ۲۰۲۳ تعیین کرده بود و در نهایت به ۵٫۲ درصد رسید.

کارشناس ارشد بازارهای جهانی با اشاره به اینکه امسال نشست دوقلوی چین متفاوت برگزار شد، گفت: در واقع ابتدا اعلام شد که خبرنگاران خارجی می‌توانند در این نشست حضور داشته باشند؛ چرا که هر ساله از طریق خبرگزاری‌های داخلی، اخبار مربوطه منتشر می‌شد. روزهای اول کنفرانس، نخست وزیر چین، رشد اقتصادی پیشنهادی کشور را ۵ درصد اعلام کرد که تا حدودی بلند پروازانه بود و بسیاری معتقد بودند که رشد اقتصادی چین نهایتاً به ۴٫۷ درصد می‌رسد.

طهرانی اظهار داشت: هر سال در آخرین روز کنفرانس، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، به سوالات خبرنگاران که عموما داخلی بودند، پاسخ می‌داد که تمام این سوالات کنترل شده بودند؛ اما دوشنبه(دیروز) که روز پایانی نشست بود، با لغو شدن نشست اصحاب رسانه با رئیس جمهور (بدلیل اینکه بیشتر خبرنگاران خارجی بودند و احتمال طرح سئوال کنترل نشده وجود داشت)، بسیاری از افراد پیش‌بینی کردند این میزان از رشد اقتصادی، ادعای بی‌اساسی بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این راستا، تحلیلگران معتقدند که چین، وضعیت اقتصادی مناسبی ندارد و در واقع به گونه‌ای بلوف زده است. به همین دلیل، روز گذشته بازار سنگ آهن سقوط وحشتناکی داشت و بر همین اساس، پیش بینی می‌‎شود کاهش قیمت‌ها تا ماه آینده ادامه داشته باشد. ناگفته نماند این موقعیت مناسب قیمتی در طول ماه‌های گذشته را به دلیل تغییر قوانین وزارت صمت از دست دادیم که در نهایت تاثیر بسیار منفی در تجارت خارجی ایران خواهد گذاشت.
منبع: فولادبان

دیدگاه ها