نمایش نوار ابزار

سیاست‏‏‌‏‏‌های جدید ده‌گانه ریاست جمهوری چین و بیم‏‏‌ و امیدها

شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲

کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بازار بین‌المللی آهن و فولاد در یادداشتی به دنیا اقتصاد به موضوع سیسات های جدید ۱۰ کدوم ریاست جمهوری چین و بیم و امیدها در این باره پرداخته است.

متن یادداشت به شرح ذیل است:

در حال حاضر علاقه‌‌‌ زیادی از سوی سرمایه‌گذاری چینی‌‌‌های خارج از کشور برای برگشت به خرید مسکن در سرزمین اصلی نمی‌‌‌بینیم. اگر می‌بینیم از سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ که بازار مسکن دبی بعد از بحران جهانی (از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ و حتی ۲۰۱۲) با یک رکود شدیدی مواجه شده بود و از اواخر ۲۰۱۳ و حتی ۲۰۱۴ و اوایل ۲۰۱۵ شکوفا شد، خیلی از سرمایه‌گذاری‌‌‌ها توسط چینی‌‌‌های خارج از چین در دبی و در اولویت دوم در شهر لندن اتفاق افتاد و سرمایه‌‌ زیادی توسط چینی‌‌‌ها به آن شهرها رفت.

سیاست‌های جدید ده‌گانه ریاست جمهوری چین که باعث برگشت امید و علاقه‌‌‌مندی سرمایه‌گذاری چینی‌‌‌های خارج از چین برای خرید ملک در داخل چین و به‌ویژه خود چینی‌های ساکن در سرزمین اصلی در سال 2024 خواهد شد به شرح زیر است:

1- کاهش نرخ بهره روی وام‌های خرید مسکن. اگر قیمت یک خانه 3 ماه متوالی کاهش پیدا کند، محدودیت حداقلی روی نرخ بهره خرید اولین خانه حذف می‌شود.

2- میزان نرخ بهره و وام بر اساس مقدار دارایی هر خانواده تعیین می‌شود. به عبارتی نرخ بهره برای خانواده‌ای که برای اولین بار خانه می‌خرد کمتر از نرخ بهره برای افرادی است که قبلا خانه‌دار بوده‌اند و از مزایا استفاده کرده‌اند.

3- تعادلی بین ساخت‌وساز و حتی تعمیر و بازسازی منازل بسته به شهرهای مختلف به وجود خواهد آمد تا اوضاع سرمایه‌گذاری بهبود یابد.

4- روی اوراق قرضه یکسری تسهیلات به وجود خواهد آمد تا یوآن چین در مقابل تغییرات شدید ارزی ثبات پیدا کند. به عبارتی شرایط اقتصادی چین در بازارهای مالی دچار ثبات بیشتری شود.

5- تدوین قانون جدید در بازار املاک و سیاست خرید مسکن به‌طوری که کسی خانه می‌خرد نگران پرداخت وام نباشد. این قانون با توجه به شرایط مالی در هر شهر متفاوت است. این روش حمایت مالی باعث خواهد شد ریسک خرید مسکن در هر شهر کاهش یابد و سیستم مدیریت وام و قوانین و مقررات مربوطه تسهیل شود.

6- حذف محدودیت قیمت در مزایده‌های فروش زمین Land Auctions.

7- افزایش سرعت اجرای پروژه‌های بزرگ خصوصا خانه‌هایی که ساخت آنها توجیه اقتصادی داشته‌ ولی به علت شرایط مالی توسعه دهنده، اجرای پروژه‌ها به تعویق افتاده است. در این روش نرخ بهره وام‌ها و مقدار بازپرداخت ماهانه کاهش خواهد یافت.

8- طرح نوسازی خانه‌های روستایی و حومه شهرهای بزرگ. در این روش زیرساخت‌های قدیمی تخریب شده و زیرساخت‌های جدید با موازین و معیارهای جدید ساخته خواهند شد.

9- اجرای طرح کاهش یک درصدی در مالیات خرید خانه. علاوه بر این مورد، از اول ژانویه 2024 تا 31 دسامبر 2025 به مدت 2 سال کسانی که واجد شرایط باشند می‌توانند مالیات خرید مسکن که پرداخت کرده‌اند را بازپرداخت کنند. اگر کسی هم خانه را فروخت و ظرف یکسال خانه جدیدی خرید نیز می‌تواند این مالیات را refund کند.

10- در ابتدای سال 2022 یک وام 150 میلیارد یوآنی و در نیمه سال 2022 یک وام 200 میلیارد یوآنی به پروژه‌های مسکن‌سازی تزریق و بعد از آن این پرداخت‌ها متوقف شدند. قرار است در سال 2025 نیز یک وام جدید 200 میلیارد یوآنی مجددا به پروژه‌های خانه‌سازی که به تعویق افتاده‌اند، تزریق شود که باعث خواهد شد سرعت 60‌درصد ساخت‌وسازها افزایش یابد. همچنین پیش‌فروش خانه جهت تامین مالی پروژه‌ها از اول ژانویه 2024 شروع خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه ها