نمایش نوار ابزار

کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بازارهای فولاد و مواد اولیه: حاشیه‌های داخلی اتاق ایران به وجهه خارجی کشور لطمه وارد کرد

جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲

یک تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی آهن و فولاد می گوید که وضع قوانین محدود کننده برای صادرات و همین طور برخی تنش های رخ داده در اتاق بازرگانی ایران زمینه ساز نا اطمینانی از طرف خریداران خارجی و همین طور فرار سرمایه شده است.

کیوان جعفری طهرانی، کارشناس و صاحب نظر ارشد بین المللی حوزه معدن و فولاد اظهار کرد: خروجی بخش معدن در نیمه ابتدایی سال 1402 با مجموع شرایطی که وجود داشت قابل قبول است. موضوع عوارض صادراتی که در تیر و مرداد امسال اعلام شد تاثیر منفی روی صادرات محصولات معدنی داشت. نباید فراموش کرد که خیلی از صادرکنندگان زنجیره آهن و فولاد می خواهند ارز را برای پروژه های خودشان یا به فرض واردات کنندگان ماشین آلات، خودرو و غیره بیاورند و این اتفاق تاثیر سویی بر تولید ، صادرات و حتی واردات گذاشت.
او با اشاره به تاثیری که اتفاقات پیرامون اتاق بازرگانی ایران بصورت خاموش بر تجارت خارجی کشور در مدت اخیر گذاشته گفت: نکته ای که خیلی ها به آن توجه نکردند بحث هایی بود که از خرداد و تیر ماه در مورد اتاق بازرگانی ایران مطرح شد. حتی خریداران خارجی هم این خبرها را پیگیری و دنبال می کردند. خریداران خارجی از ما می پرسند دلیل بحث هایی که در مورد رییس اتاق ایران مطرح می شود چیست؟ و ما هم می گفتیم که موضوع داخلی است و خیلی جدی نیست. در این مدت به ما گفته می شد که دولت قوانینی می گذارد که باعث ترس خریدارها می شود و جالب است که فقط خریداران چینی این را به ما نگفتند، خریدارانی از پاکستان، سنگاپور ، امارات و جاهای دیگر هم مطرح کرده اند.
این کارشناس ارشد معدن تصریح کرد: مباحثی که در خصوص اتاق ایران مطرح شد نشان داد که طبیعتا اتاق ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی مورد توجه خریداران خارجی قرار می گیرد. اگر بخش دولتی قوانین محدود کننده ای در رابطه با صادرات وضع کند طبیعی است باعث نگرانی خریداران خارجی شود ولی جالب است حتی خریداران و تجار خارجی فکر می کنند تنشی که در اتاق بازرگانی ما وجود داشته بر روی تجارت خارجی آن ها نیز تاثیر می گذارد و برای همین ابراز نگرانی می کنند. حتما در جریان قدرت بالای اتاق های بازرگانی بویژه اتاق های کشوری در سایر کشورهای جهان هستید. شاید توجه و تمرکز خریداران خارجی بر روی تنش های اتاق ایران از این نظر حائز اهمیت می باشد که خریداران خارجی انتظاری دو چندان از اتاق ایران در رابطه با وضع یا اصلاح قوانین تجارت خارجی کشور دارند و همین موضوع در کنار عدم ثبات قوانین باعث تشدد آرای آنها جهت ادامه تجارت با ایران شده باشد.
جعفری طهرانی افزود: نباید فراموش کنیم در شرایطی هستیم که به دلیل شرایط تحریم و عدم امکان تبادل ارز در سیستم بانکی از طریق اعتبار اسنادی، مشتری ها و خریدارهای محدودی داریم و حق انتخاب مان هم محدود است. وقتی شاهد هستیم که عوارض صادراتی ایجاد می شود متوجه می شویم که این مسیله به طور مستقیم تاثیر گذار است و اتفاقات اتاق بازرگانی ایران هم به طور غیر مستقیم روی تجارت خارجی ما اثر می گذارد. یا به عنوان مثال موضوع 2 درصد مالیات برای صادرات به گونه دیگر تاثیر گذار بوده است. همه این ها شرایط را برای تجارت خارجی سخت می کند. با تمام موارد و همین طور محدودیت های برقی که در نیمه اول امسال اتفاق افتاد دیدیم که بخش معدن و صنایع معدنی تاب آوری خوبی داشته است و حال نوبت ماراتن کمبود گاز فصل گرمایشی است که نفس صنایع سنگین و فولاد کشور را به شماره انداخته است.

او تصریح کرد: عدم ثبات قوانین و وضع قوانین لحظه ای از مهمترین چالش ها است. بارها گفته ام که به هر سنت دلار و هر سنت یورو صادراتی نیاز داریم. نباید شرایط را سخت کنیم که خریداران خارجی علاقه مندی شان را از دست بدهند. شاهد هستیم که خیلی از کشورها برای حمایت از تولید داخلی بر روی محصولات خاصی عوارض وارداتی وضع می کنند. از جمله کشور عراق که وضع عوارض بر واردات اش، تاثیر زیادی روی تولیدات و صادرات کارخانه های نوردی ایران گذاشت. قوانینی که دولت مصوب می کند و تنش هایی که مثلا در اتاق ایران وجود دارد باعث ترس مضاعف خریداران می شود. سرمایه ترسو است و در تجارت خارجی ایران و بخش معدن و صنایع معدنی کشور سرمایه زیادی درگیر است و کالاهای صادراتی هم ارزش بالایی دارد و نباید کاری کنیم که این سرمایه بترسد و شرکای ایران به جای خرید از ما از جاهای دیگری برای خرید اقدام کنند.

دیدگاه ها