نمایش نوار ابزار

نیروگاه مستقل برای کارخانه نمی‌ارزد

سه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲

فعالان بخش فولاد عقیده دارند که تامین «انرژی» بزرگترین چالش پیش روی صنایع آنان بوده و تا کنون هم این دشواری‌ها به صورت کامل برطرف نشده است.

درباره این دغدغه و نیز درباره طرح تامین برق کارخانجات بزرگ _ با احداث نیروگاه در داخل کارخانه_ و چالش‌های پیش رو، با کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد حوزه معدن و فولاد گفت‌وگویی انجام شده که در ادامه از نظر می گذرد:

امروزه تولید فولاد در کشور با چه چالش‌هایی روبه‌رو است؟

چالش بزرگ صنعت فولاد کشور مسئله انرژی است؛ سه فصل تابستان و دو فصل زمستان را با کمبودهایی گذراندیم. در تابستان کمبود برق و در زمستان کمبود گاز داشتیم و غیر از کنترل مصرف نتوانستیم راهکاری پیدا کنیم؛ در حالی که کنترل مصرف راهکار نیست.

با افزایش جمعیت کشور که ادامه دار است و طبیعتا افزایش مصرف، اگر قرار باشد تولید برق و گاز کشور افزایش پیدا نکند، شرایط سال به سال بدتر خواهد شد. تمام فولادسازان کشور در رابطه با قطعی برق در تابستان، و گاز در زمستان، تحت تاثیر بحران تابستانی و زمستانی قرار می ‌گیرند؛ البته بسته به نوع تولیدشان.

در واقع برخی از تولید کنندگان فولاد، مصرف گاز ندارند. به عنوان نمونه کوره بلند این گونه است. اما بحران قطعی و کمبود برق اکثر فولادسازان _چه کوره‌ ای باشند و چه القایی کوره‌ای بلند به ویژه کوره قوس الکتریکی_ را تحت تاثیر قرار می‌‌دهد. اگر برای حل این بحران توسط حاکمیت راهکاری پیش‌بینی نشود سال به سال باعث بدتر شدن وضعیت خواهد شد.

طرحی قرار است اجرا شود که کارخانجات بزرگ تامین برق خود را با تاسیس نیروگاه در کنار کارخانه، بر عهده بگیرند، چقدر کارخانجات ما توان تکنولوژی و مالی این موضوع را دارند؟

این بحثی است که مدتی از مطرح شدن آن می ‌گذرد و شرکت‌ های بزرگ خصولتی و به ویژه دولتی و گاهی حتی بخش خصوصی در حال اقدام به انجام دادن آن هستند.

تاسیس نیروگاه برق چه فسیلی باشد و چه سیکل ترکیبی و چه غیر فسیلی باشد _ مانند نیروگاه خورشیدی_ نمی‌‌ارزد. زیرا هزینه بالایی دارد، اما نسبت به توسعه معادن گازی که بحران جدی گاز در زمستان این موضوع قابل حل‌تری است البته برخی از کارخانجات بزرگ نسبت به تاسیس نیروگاه برق اقدام کرده‌اند، اما با توجه به این که مجبور هستند برق تولیدی خود را وارد شبکه کنند قطع برق در تابستان باعث شده تا کارخانه آنها هم تعطیل شود این طور نیست که با تاسیس کارخانه و

همچنین نیروگاه برق جدید دیگر مشکل برق آن کارخانه برطرف شده باشد.
اگر استانی که آن کارخانه یا شرکت بزرگ در آن قرار دارد بحران کمبود برق داشته باشد دولت تحت فشاری که دارد مجبور است تا برق تولیدی آنها را وارد شبکه و برق شرکت‌ها و کارخانجات را قطع ‌کند؛ این هم یک مشکل دیگر است که کارخانجات با آن درگیر هستند این طور نیست که با تاسیس نیروگاه برق صد درصد از بحران برق رهایی یابند. این موضوعی است که نیازمند توجه بیشتر است طبیعتا تکنولوژی تولید برق در کشور وجود دارد موضوع خاصی نسبت به تکنولوژی نداریم، اما مهم‌‌ترین موضوع تامین سرمایه بودجه لازم مورد نیاز است و تا حد زیادی شرکت‌‌های بزرگ از تامین آن بر خواهند آمد.

دیدگاه ها