نمایش نوار ابزار

کیوان جعفری طهرانی مطرح کرد؛ خاموشی زنجیره فولاد با تعطیلات چین

یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲

یک تحلیلگر ارشد بین المللی معدن و صنایع معدنی گفت:در صنعت فولاد و چرخه زنجیره فولاد و بازارهای محصولات معدنی آنقدر که چین تاثیر‌گذاری دارد آمریکا و هند و کشورهای دیگر ندارند

کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بین المللی معدن و صنایع معدنی در گفتگو با «جهان صنعت» بیان کرد: چین بابت تعطیلات هفته طلایی از ۲۹ سپتامبر تا ۶ اکتبر تعطیل است. در واقع این تعطیلات فستیوال نیمه‌پاییز چین است، ضمن اینکه اول اکتبر چین هفتاد و چهارمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین را جشن می‌گیرد. شاهد این هستیم که وقتی چین تعطیل است و در بازار حضور ندارد، کل دنیا هم خاموش می‌شود.

باید گفت در صنعت فولاد و چرخه زنجیره فولاد و بازارهای محصولات معدنی آنقدر که چین تاثیر‌گذاری دارد آمریکا و هند و کشورهای دیگر ندارند. شاید روی کاغذ دو ماه پیش هندوستان چین را از نظر جمعیت پشت سر گذاشت، ولی بازار مصرف چین و ارزش پول این کشور با سایر کشورهای منطقه قابل قیاس نیست. در این مدت اخیر قیمت محصولات مهم معدنی به طور موقتی ثابت مانده و اگر هم کاهشی شده به عدم حضور چین در بازار بر‌می‌گردد.

طبیعتا چین وقتی بخواهد به بازار برگردد زمانبر است. احتمال دارد کاهش قیمتی که در سنگ‌آهن در طول یک هفته قبل از تعطیلات این کشور اتفاق افتاد بعد از تعطیلات نیز ادامه پیدا کند، اما ما انتظار کاهش قیمت وحشتناکی را نداریم. هر چند تلورانس قیمتی ۵ تا ۷ دلاری ممکن است کاهشی شود، اما بعد ممکن است این قیمت ترمیم شود.

فراموش نکنیم که چین با توجه به کاهش رشد اقتصادی مثل خیلی از کشورها درصدد توسعه صادرات است. طبیعتا با بخشنامه جدیدی که روسیه تصویب کرده که برای صادرات کلیه کالاهای چرخه زنجیره فولاد از اول اکتبر به مدت ۱۵ ماه عوارض صادراتی پلکانی وضع کرده زمان بسیار مناسبی است که چین هم به توسعه صادرات خود بپردازد.

این کشور برای توسعه صادرات فولاد به افزایش تولید فولاد و مواد اولیه بیشتر نیاز دارد. باور دارم که چین این اشتباه را نخواهد کرد و در این شرایط مهم دست به خودتحریمی نمی‌زند و در عوض سعی در توسعه صادرات خواهد کرد. اگر هم کاهش قیمتی در حوزه سنگ‌آهن داشته باشیم، خیلی زیاد نخواهد بود.

ویدئو مربوطه را از سایت جهان صنعت به آدرس اینجا مشاهده کنید

منبع: جهان صنعت

دیدگاه ها