نمایش نوار ابزار

یک تحلیلگر ارشد بین المللی معدن و صنایع معدنی مطرح کرد؛ حفظ جایگاه ایران در کریدورهای ترانزیتی

شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲

یک تحلیلگر ارشد بین المللی معدن و صنایع معدنی گفت: در شرایط فعلی حتی بنادری مشابه بندر صحار عمان از سال ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۲ توجیه اقتصادی برای پهلوگیری و حمل دریایی با کشتی ۴۰۰ هزار تنی ندارند.

کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بین المللی معدن و صنایع معدنی در گفتگو با «جهان صنعت» بیان کرد: باید توجه کنیم که مساله حمل دریایی نیز از بحث‌های مهم است. جالب اینکه در شرایط فعلی حتی بنادری مشابه بندر صحار عمان که قابلیت پهلوگیری کشتی‌های ۴۰۰ هزار تنی وله‌مکس را دارند از سال ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۲ توجیه اقتصادی برای پهلوگیری و حمل دریایی با کشتی ۴۰۰ هزار تنی ندارند. در ادامه با توجه به عمر مفید این کشتی‌ها که تنها ۲۰ سال است و اکثرا از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ وارد ناوگان حمل‌و‌نقل برزیل به کشورهای مختلف شده‌اند، از سال ۲۰۳۰ به بعد به تدریج به درای‌داک رفته و در نهایت به آهن قراضه تبدیل می‌شوند. بنابراین باید به افزایش نرخ حمل دریایی که به علت افزایش قیمت نفت و سوخت کشتی (بانکر) در آینده ایجاد می‌شود به عنوان محدودیتی در استفاده از این کشتی‌های بزرگ توجه کرد.

نکته مهم اینکه در برزیل تنها سه بندر قابلیت بارگیری کشتی وله‌مکس را دارند. در خاورمیانه نیز تنها بندر صحار و در دریای مالزی هم یک اسکله دلفین وجود دارد که وسط دریا تخلیه می‌کند. در ژاپن و کره جنوبی هر یک، یک بندر و در چین ۵ بندر داریم که قابلیت پهلوگیری دارند، بنابراین در دنیا تنها چیزی حدود ۱۰ بندر داریم که قابلیت پهلو‌گیری و تخلیه کشتی‌های وله‌مکس را دارند.
با توجه به این شرایط ما به دنبال این هستیم تا بندری ایجاد کنیم که کشتی‌های کیپ سایز ۱۵۰ یا ۱۷۰ هزار تنی که حدود ۲ برابر ظرفیت بنادر فعلی کشور است را قبول کند. پیشنهاد می‌دهم اگر قرار است اسکله‌ای ساخته شود در حد و حدود کشتی‌های کیپ‌ساز باشد که با توجه به نرخ سرمایه‌گذاری فعلی حدود ۵.۵ میلیارد دلار هزینه دارد. طبیعتا هزینه ساخت تونل از مبلغی که قرار بود پل خلیج‌فارس (جزیره قشم) ساخته شود بالاتر خواهد بود، اما توجه کنیم کارایی آن بیشتر است. با استعلام‌هایی که انجام داده‌ام هزینه ساخت چنین تونلی حدود ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار است. بنابراین با سرمایه‌گذاری حدود ۷.۵ میلیارد دلاری قابلیت اتصال جزیره قشم به سرزمین اصلی و ایجاد یک بندر بسیار بزرگ در خلیج‌فارس (جزیره قشم) فراهم خواهد شد. به طور حتم حضور ما در بنادر خلیج‌فارس به ویژه جزایری که در تملک ایران است، باعث خواهد شد نقش ما از نظر سیاسی و اقتصادی در منطقه تثبیت شده و جایگاه ما به عنوان تصمیم‌ساز در خلیج‌فارس با حضور در کریدورهای ترانزیتی حفظ شود.

جهت مشاهده فیلم مربوطه به جهان صنعت به آدرس اینجا مراجعه نمایید.

منبع: جهان صنعت

دیدگاه ها