نمایش نوار ابزار

در پی افزایش تولید فولاد چین مطرح شد؛ احتمال سقوط قیمت سنگ آهن در سه ماه پایانی سال

شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۹

کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی صنعت فولاد با عنوان اینکه نرخ سنگ آهن به دلیل ممنوعیت صادرات سنگ آهن و مشکلات تردد کشتی ها در بنادر چین بیش از قیمت کنونی آن افزایش نخواهد یافت گفت: افزایش تولید فولاد چین به علت افزایش مصرفش است اما پیش بینی می شود در سه ماه پایانی امسال نیاز بازار این کشور به شکل قابل توجهی کاهش یابد و زمینه کاهش قیمت جهانی سنگ آهن را فراهم سازد.

کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر بازارهای بین المللی صنعت فولاد در گفت و گو با خبرنگار اخبار فولاد در مورد افزایش نرخ سنگ آهن گفت: نرخ سنگ آهن به یکباره افزایش پیدا نکرده و ماه ها زمان میبرد که ۲۰ تا۲۲ دلار افزایش یابد.

وی با اشاره به این که تغییرات نرخ سنگ آهن در بازار داخلی بی تاثیر نیست ادامه داد: چرا که صادرات سنگ آهن متوقف شده اما این دلیل بر عدم تاثیرپذیری بازار داخل از نرخ های جهانی سنگ آهن نیست.

وی در مورد افزایش نرخ سنگ آهن در بازارهای داخلی با اشاره به این که قدرت چانه زنی معدن دارها در تغییرات قیمتی سنگ آهن تاثیر دارد افزود: فولادسازان برای خرید مواد اولیه طبق نرخ کدال مذاکره می کنند و اگر قدرت چانه زنی معدن دارها متاثر از افزایش نرخ جهانی سنگ آهن باشد در این صورت  قدرت خرید فولادسازان کاهش میابد.

طهرانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که پیش از این هم گفته بودم نرخ سنگ آهن به تعادل رسیده و افزایش نخواهد داشت اذعان کرد: هر چه قیمت سنگ آهن بالاتر باشد سود فولادسازان کمتر خواهد بود به طور مثال اگر نرخ سنگ آهن ۶۰ دلار باشد تغییرات قیمتی بر روی شمش بین ۱.۷ تا ۲ درصد معادل ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که حاشیه سود فولادسازان ضعیف است به طوری که در حال حاضر ۲۰ دلار  و برخی فولادسازان ۱۰ دلار در هر تن سود آوری دارند اذعان کرد: به نظر نمی رسد نرخ سنگ آهن بیش از آن چه که امروز است افزایش یابد چرا که فولادسازان مقاومت کرده و مانع افزایش نرخ محصولات زنجیره سنگ اهن خواهند شد.

طهرانی در ادامه با اشاره به ین که ترافیک سنگین پهلوگیری کشتی هایی که محمولات سنگ آهن را جابجا میکنند در نرخ سنگ آهن تاثیر گذار است خاطرنشان کرد: ترافیک در بنادر چین حتی تا یک هفته، حاشیه سود نرخ سنگ آهن و فولادسازان را تحت شعاع قرار داده است.

افزایش تولید فولاد چین تاثیری در قیمت های بازار جهانی ندارد

تحلیلگر بازارهای بین المللی صنعت فولاد  در ادامه یادآور شد: چین از جمله کشورهایی است که تولید فولاد خود را به مصرف داخلی می رساند و از سال های گذشته صادرات به سایر کشورها را متوقف کرده است لذا تولیدات این کشور نمی تواند در نرخ محصولات فولادی بازارهای جهانی تاثیرگذار باشد.

به گفته وی، کشور چین در سال ۲۰۱۳ حدود ۱۱۰ میلیون تن صادرات فولاد داشته یعنی اندازه کل تولید فولاد ژاپن. اما این میزان صادرات کاهش یافته و به زیر ۷۰ میلیون تن رسیده و به مرور متوقف شده است بنابراین امروز افزایش تولید فولاد این کشور به علت افزایش مصرفش است و تا سپتامبر ۲۰۲۰ این روند ادامه دارد. اما  پیش بینی می شود در سه ماه پایانی امسال نیاز بازار این کشور به شکل قابل توجهی کاهش یابد  و منجر به کاهش قیمت جهانی سنگ آهن و به تبع سایر مواد خام هم شود.

دیدگاه ها