نمایش نوار ابزار

در آستانه برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته اصفهان عنوان شد؛ فلزات آلیاژی، نقطه ضعف مهندسی معکوس

چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته اصفهان، ماه آینده برگزار می‌شود.

زمان برپایی این نمایشگاه ۱۰ تا ۱۳ شهریور و برگزارکننده آن شرکت رستاک‌پادویژن است. 
تفاوت این نمایشگاه با دوره‌های پیش به نمایش گذاشتن قطعات و تجهیزاتی از ماشین‌آلات و قطعات بومی‌سازی نشده در صنایع فولاد و متالورژی کشور است که هنوز در داخل ساخته نشده‌اند. روزگار معدن در گفت‌وگو با فعالان این صنعت و همچنین مجموعه‌های شرکت‌کننده، از دستاوردها و دغدغه‌های آنها در روزهای نزدیک به برپایی رویداد می‌گوید.

نبود آلیاژ نقطه ضعف ما است 
کیوان جعفری‌طهرانی، کارشناس ارشد بازارهای بین‌الملل فولاد و سنگ‌آهن است. او در گفت‌وگو با صمت درباره مشکلاتی که صنایع متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته به آن در روزهای تحریم با آن روبه‌رو هستند، توضیح داد: ما در ساخت ماشین‌آلات، تجهیزات و قطعات از روش مهندسی معکوس استفاده می‌کنیم؛ روشی که در همه جای جهان رواج دارد و در آن، قطعه را از روی مشابه خارجی با طراحی دوباره قالب و مصالح می‌سازید.
 این روش به ویژه در روزهای تحریم کمک‌‌کننده است و تحریم‌ها با وجود همه مشکلاتی که دارند، دست‌کم باعث شده‌اند بتوانیم قطعات و ماشین‌آلات گوناگون را بومی‌سازی کنیم. 
وی ادامه داد: هر چند لزوما نمونه اولیه از مشابه خارجی ارزان‌تر تمام نمی‌شود چون ساخت نمونه اولیه همیشه گران است و ممکن است هزینه تولید در تولید انبوه کم شود. تنها نکته‌ای که در بومی‌سازی قطعات باقی می‌ماند، اینکه همیشه این امکان وجود ندارد که آلیاژ موردنیاز برای ساخت قطعه وجود داشته باشد. اگر بتوانیم قطعه را مهندسی معکوس کنیم و مشابه آن را با درست کردن قالب مشابه بسازیم، ممکن است در بودن و نبودن یک آلیاژ خاص با مشکل روبه‌رو شویم. 
جعفری‌طهرانی تصریح کرد: به باور من کشور ظرفیت بسیار بالایی از نظر وجود نیروی انسانی متخصص در این زمینه دارد که پیشنهاد می‌شود آنها را در ساخت این قطعات به کار بگیریم. او در ادامه از برگزاری نمایشگاه از سوی شرکت رستاک‌پادویژن استقبال کرد و افزود: مدیریت این مجموعه با توجه به تجربه‌ای که از برگزاری نمایشگاه‌های خارج از کشور به‌دست آورده، توانسته صنعت برگزاری نمایشگاه را در ایران بومی‌سازی کند و در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است. با حضور این مجموعه، کیفیت برگزاری بالاتر است.

تاثیرضعف اقتصاد بر صنعت نمایشگاهی 
سیامک فتحی، مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی آذر آهنگام البرز است. این شرکت در نمایشگاه پیش رو در اصفهان غرفه دارد. او در گفت‌وگو با صمت از دستاوردهای آذر آهنگام البرز می‌گوید و توضیح می‌دهد: آذر آهنگام البرز از سال ۱۳۹۰ خورشیدی فعالیت خود را به طور رسمی در زمینه طراحی و ساخت کوره‌های صنعتی شروع کرد و البته در سایر زمینه‌های مرتبط با صنایع متالورژی هم فعالیت می‌کند. 
از جمله فعالیت‌های این گروه، ساخت کانوِیِرها، مایعات و فیلترهای تصفیه محصولات احتراق و آلاینده‌هاست اما بیشتر فعالیت شرکت به طراحی و ساخت ماشین‌آلات کوره‌های صنعتی، ریخته‌گری و بازیافت اختصاص دارد. 
او ادامه داد: این شرکت در سال ۱۳۹۲ تاسیس شد و گروه موسسان آن را ۳ مهندس تشکیل می‌دادند که تا ۱۵ سال در زمینه تولید آلیاژهای آلومینیوم و ریخته‌گری آلومینیوم پیشینه فعالیت داشتند. 
فتحی افزود: طراحی و ساخت بزرگ‌ترین کوره عملیات حرارتی گاز که به طول ۳۰ متر در اهواز نصب شده، راه‌اندازی کوره بازیافت آلومینیوم و همچنین کوره چربی‌زدایی از ضایعات آلومینیوم برای بار نخست که بهره‌وری بازیافت را بالا می‌برد، از مهم‌ترین دستاوردهای ما است. 
مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی آذر آهنگام البرز از حضور خود در رویدادهای مشابه گفت و خاطرنشان کرد: نخستین بار است که در نمایشگاه فولاد و متالورژی اصفهان شرکت می‌کنیم، البته در بیشتر نمایشگاه‌های متافو شرکت کردیم. نمایشگاه‌های دوسالانه بین‌المللی آلومینیوم و نمایشگاه آلومینیوم اراک نیز از رویدادهای موردتوجه ما هستند، امسال نیز برای نخستین بار در این رویداد حضور داریم. 
فتحی اظهار کرد: کار در این سال‌ها نشان داده که اصفهان ظرفیت خوبی در بکارگیری توانمندی‌های ما دارد. در واقع شمار بالای صنعتگرانی که در اصفهان به ویژه در زمینه‌های فولاد و چدن مستقر هستند، جذابیت اصفهان را برای ما افزایش داده‌اند. 
 وی در نهایت گفت: این نمایشگاه‌ها فرصت خوبی برای ارائه دستاوردهای شرکت‌ها به شمار می‌آیند و کیفیت برگزاری آنها نیز مطلوب است اما مسئله این است که رونق نمایشگاه نیز از سایر مسائل کشور از جمله مسائل اقتصادی تاثیر می‌گیرد. به عبارت دیگر کلیت برگزاری نمایشگاه به ‌سامان است اما آنچه باعث ضعف چنین رویدادهایی می‌شود، ضعف اقتصادی است که سایر بخش‌های کشور از جمله صنعت نمایشگاه را متاثر کرده است.

منبع: روزنامه صمت

دیدگاه ها