نمایش نوار ابزار

تحلیلگر بین المللی صنایع معدنی و فولاد: بازسازی سوریه، فرصتی برای صنایع فولاد و ساختمان سازی کشور است

جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸

تحلیلگر بین المللی صنایع معدنی و فولاد گفت: نیاز سوریه به بازسازی زیرساخت‌های اساسی که در سال های گذشته طی جنگ های فرسایشی داخلی از بین رفته‌، فرصتی برای صنعت فولاد و ساختمان سازی کشور است.

“کیوان جعفری طهرانی” امروز در گفت‌وگو با سایت خبری- تحلیلی معدن ۲۴ ، در خصوص پتانسیل بازار سوریه در زمینه معدن و صنایع معدنی و نیاز این کشور به فولاد گفت: مطابق اطلاعات منتشره بانک جهانی در دسامبر ۲۰۱۹ حداقل یک سوم از منازل مسکونی کل کشور سوریه در اثر جنگ‌های داخلی تخریب شده است، همچنین نیمی از بیمارستان ها و مراکز درمانی، مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه ها طی این جنگ های فرسایشی از بین رفته است.
وی گفت: این مساله نشان می‌دهد که سوریه به شدت نیازمند مصالح ساختمانی و فولاد و هرگونه کالایی است که در ساختمان سازی مصرف دارد.
جعفری طهرانی در عین حال یادآور شد: شرایط اقتصادی سوریه به گونه ای است که در سال های گذشته تولید ناخالص داخلی منفی را تجربه کرده است و بر این اساس نمی توان انتظار داشت که حجم ساخت و سازها در این کشور در مقیاس وسیع اتفاق بیفتد و مصرف سرانه بالایی برای فولاد متصور باشیم.
وی با اشاره به نخستین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی تکنولوژی و فناوری های نوین صنعت، فولاد و معدن سوریه در اسفندماه آینده، اظهار داشت: همین که بانک جهانی در دسامبر سال میلادی گذشته به این موضوعات اشاره کرده، یادآور اوج مشکلات و نیازهای این کشور است و نشان می‌دهد که حضور شرکت های ایرانی در این نمایشگاه صنعتی و معدنی می‌تواند به بازاریابی فولاد و تامین نیاز این کشور به پروژه های مختلف ساخت و ساز کمک کند.
مشاور طرح های چرخه فولاد کشور ادامه داد: ممکن است تعداد محدودی از این پروژه ها از سوی شرکت‌های ایرانی اجرایی شود، اما خود سوریه‌ای ها و سایر کشورها نیز درصدد تامین نیاز های ساخت و ساز این کشور در زمینه های مسکونی، بهداشتی و بیمارستانی، مدارس دانشگاه‌ها و غیره خواهند بود.
کیوان جعفری طهرانی در ادامه گفت: کشور سوریه تا سال ۲۰۱۰ واردکننده صرف فولاد بود و تولیدات داخلی آن سهم محدودی از نیاز کشور را مرتفع می ساخت. این واردات شامل فولاد خام، بیلت، بلوم و اسلب و محصولات نهایی تا سقف ۲/۲ میلیون تن در سال بود که عمدتا از اوکراین و روسیه تامین می شد و ایران سهم کمتر از ۱۰ درصدی از نیاز وارداتی فولاد سوریه را داشت. فولادساز اصلی سوریه شرکت Hmisho Steel است که به تولید میلگرد کربن بالا در سایزهای کوچک و متوسط در کارخانه نورد جدید التاسیس خود در Latakia اقدام می نماید. این فولادساز یک کارخانه در حال ساخت جهت تولید بیلت در منطقه صنعتی Adra نیز دارد.
وی در ادامه، در خصوص بازار معدن و صنایع معدنی این کشور گفت: عمده درآمد سوریه همچون سایر کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا تا سال ۲۰۱۰ از نفت بوده ولی بدنبال اوج جنگ های داخلی این کشور تا سال ۲۰۱۶ درآمدهای نفتی سوریه به شدت کاهش یافت.
جعفری طهرانی خاطرنشان کرد: فارغ از اعمال تحریم ها علیه این کشور و جنگ های داخلی که سبب شد نتواند از ظرفیت‌های خود برای تولید، استخراج و صادرات نفت استفاده کند، اما بزرگترین درآمد ثانوی این کشور از فعالیت های معدنی از طریق اکتشاف، استخراج و صادرات فسفات بوده که به صورت سنگ یا خاک فسفات صادر می شده است.
وی ادامه داد: سوریه تا سال ۲۰۱۰ یکی از بزرگترین صادرکنندگان سنگ و خاک فسفات در جهان بود و یکی از منابع اصلی درآمد این کشور را تشکیل می داده است.
به گفته این تحلیلگر بین المللی بازارهای فولاد، در دوران جنگ های داخلی به ویژه بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ اکثر تجهیزات معدنی و امکانات زیربنایی معادن و بنادر این کشور تخریب شد و سوریه قابلیت استخراج، اکتشاف و تولید این ماده معدنی با ارزش را از دست داد. بر اساس آمار رسمی، کشور سوریه تا سال ۲۰۱۰ نسبت به تولید ۳/۸ میلیون تن در سال خاک فسفات اقدام می نمود و جزو بزرگترین تولید کننده جهانی بود. جهت مقایسه با تولیدات ایران باید عرض نمایم که مجموع تولید خاک فسفات یا آپاتیت دو شرکت فسفات اسفوردی متعلق به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بیش از ۲۰۰،۰۰۰ تن در سال نیست که به ترتیب ۱/۳ و ۲/۳ این تولیدات را در اختیار دارند.
جعفری طهرانی در عین حال از شن و ماسه، دولومیت و سنگ آهک به عنوان سایر محصولات معدنی این کشور یاد کرد که از اهمیت پایین تری برخوردارند. علاوه بر مواد معدنی فوق، کشور سوریه تا سال ۲۰۱۰ میلادی و قبل از تخریب کارخانجات سیمان خود دارای ۱۰ کارخانه سیمان به ظرفیت تولید کل ۱۰ میلیون تن در سال بود که ۸ کارخانه توسط بخش دولتی، یک کارخانه توسط سازمان مسکن ارتش و یک کارخانه نیز توسط عربستان سعودی ساخته و بهره برداری شده اند.
وی ادامه داد: آخرین حضور پر رنگ شرکت های ایرانی در بازار سوریه در صنایع شیشه سازی می باشد که در سال ۲۰۱۰ گروه صنایع شیشه سازی کاوه با سرمایه گذاری ۱۶۴،۰۰۰ میلیون دلار نسبت به ساخت کارخانه ای به ظرفیت تولید ۱۰،۰۰۰ تن شیشه در سال اقدام نمود.
به گزارش معدن ۲۴، کشور سوریه و دمشق پایتخت این کشور این روزها مهیای برگزاری نخستین نمایشگاه صنعتی و معدنی است که به طور مشترک از سوی شرکت های استیل پرایس و پارس پگاه تجارت برگزار می شود تا تجار، بازرگانان و صنعتگران ایرانی مقصد جدیدی برای صادرات کالاها و خدمات ایرانی معرفی کنند.
مجوز نخستین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی تکنولوژی و فناوری های نوین صنعت ،فولاد و معدن سوریه (DAMINDUSTECH 2020) اخذ شده و قرار است دمشق پایتخت این کشور از ۲۲ تا ۲۴ اسفندماه امسال میزبان نمایشگاه یاد شده باشد.

منبع: معدن24

دیدگاه ها