از بازار فلزات پایه چه خبر؟

سه شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳

 کیوان جعفری طهرانی امروز (سه شنبه) 17 مهر مصادف با 08/10/2024 در ساعت 2:15 بعدازظهر در برنامه زنده سرای سرمایه رادیو اقتصاد به تشریح وضعیت بازار فلزات پایه در بورس‌های فلزات لندن و فلزات شانگهای پرداخت:

Copper

LME:

در بورس فلزات لندن قیمت مس در این هفته روند افزایشی داشت و با 100 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته، در 7 اکتبر به 9,929 دلار رسید. با توجه به تنش ها در منطقه غرب آسیا قیمت مس در این هفته از مرز 10,000 دلار بر تن عبور کرد اما با تقویت شاخص دلار مجدد کاهش یافت. در این هفته موجودی انبار LME کاهش یافت.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای، پس از تعطیلات یک هفته ای در چین، قیمت مس، هفته را با کاهش شروع کرد و با 61 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته، در 8 اکتبر به 11,097 دلار (شامل 13 درصد مالیات بر ارزش افزوده VAT) رسید. بازار چین از یکم تا هفتم ماه اکتبر به دلیل تعطیلات ملی چین تعطیل بود. طی مدت تعطیلات موجودی انبار چین افزایش یافت. با روند افزایشی قیمت مس، تقاضای داخلی کاهش نشان داد که این موضوع باعث کاهش پریمیوم شد. بازار منتظر رونق پس از تعطیلات است.

Aluminum

LME:

در بورس فلزات لندن قیمت آلومینیم در این هفته تحت تاثیر روند قیمت مس، روند افزایشی داشت و با 46 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته، در 7 اکتبر به 2,658 دلار رسید. موجودی انبار LME در این هفته نیز به روند کاهشی خود ادامه داد.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت آلومینیم با 31 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 8 اکتبر به 2,912 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. با افزایش تقاضا داخلی، میزان عرضه نیز در چین افزایش پیدا کرده است.

Lead

LME:

در بورس فلزات لندن، قیمت سرب روند افزایشی داشت و با 52 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 7 اکتبر به 2,148 دلار رسید. موجودی سرب انبار LME در این هفته کاهش یافت.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت سرب با 3.5 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 8 اکتبر به 2,354 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. در حال حاضر عرضه داخلی کافی است اما با توجه به شرایط بازار، عرضه کننده ها محصولات خود را به جای عرضه به بازار به انبار منتقل کردند. در نتیجه در این هفته موجودی انبار در چین افزایش داشته است. به نظر می رسید میزان خرید صنایع پایین دستی پیش از تعطیلات نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. در حالی که بازار منتظر افزایش تقاضا بعد از تعطیلات است، نگرانی ناشی از فشار موجودی انبار بر بازار وجود دارد.

Zinc

LME:

در بورس فلزات لندن قیمت روی روند افزایشی داشت و با 83 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 7 اکتبر به 3,174 دلار رسید. قیمت روی تحت تاثیر تنش های منطقه غرب آسیا و شاخص دلار آمریکا قرار دارد. موجودی انبار LME در این هفته کاهش یافت.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت روی تحت تاثیر بازار LME، با 83 دلار افزایش نسبت هفته گذشته، در 8 اکتبر به 3,629 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید.

دیدگاه ها