از بازار فلزات پایه چه خبر؟

سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

کیوان جعفری طهرانی امروز (سه شنبه) 10 مهر مصادف با 01/10/2024 در ساعت 2:15 بعدازظهر در برنامه زنده سرای سرمایه رادیو اقتصاد به تشریح وضعیت بازار فلزات پایه در بورس‌های فلزات لندن و فلزات شانگهای پرداخت:

Copper

LME:

در بورس فلزات لندن قیمت مس در این هفته روند افزایشی داشت و با 280 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته، در 30 سپتامبر به 9,829 دلار رسید. در اواسط هفته قیمت مس مجدد به بالای 10 هزار دلار بر تن رسید. اما در ادامه و با افزایش احتمال کاهش مجدد نرخ بهره در ماه نوامبر، قیمت مس به زیر 10 هزار دلار بازگشت. در این هفته با توجه به افزایش بار ورودی، موجودی انبار LME به صورت محدود کاهش یافت.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت مس روند افزایشی داشت و با 448 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته، در 30 سپتامبر به 11,222 دلار (شامل 13 درصد مالیات بر ارزش افزوده VAT) رسید. بازار چین در روز نخست ماه اکتبر به دلیل تعطیلات ملی چین تعطیل است. بعد از اطلاع رسانی بسته حمایتی چین به ویژه برای حمایت از بخش ساخت و ساز، قیمت مواد معدنی در چین افزایش یافت. با توجه به تعطیلات یک هفته ای چین، تقاضا برای پرکردن موجودی ها کاهش یافته است. به ویژه افزایش قیمت مس بر روند کاهشی تقاضا موثر بود. همچنین با توجه به محموله هایی که قرار است در طول هفته آتی وارد بنادر چین شود، پیش بینی می شود موجودی انبار چین افزایش یابد.

Aluminum

LME:

در بورس فلزات لندن قیمت آلومینیم در این هفته روند افزایشی داشت و با 117 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته، در 30 سپتامبر به 2,611 دلار رسید. موجودی انبار LME در این هفته نیز کاهش یافت.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت آلومینیم با ادامه افزایش تقاضا روند افزایشی داشت و با 99 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 30 سپتامبر به 2,898 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. با توجه به تعطیلات ماه اکتبر، تقاضا در این ماه پایدار خواهد بود و پیش بینی می شود موجودی انبار بعد از تعطیلات افزایش یابد.

Lead

LME:

در بورس فلزات لندن، قیمت سرب روند افزایشی داشت و با 38 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 30 سپتامبر به 2,096 دلار رسید. موجودی سرب انبار LME در این هفته کاهش یافت.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت سرب روند افزایشی داشت و با 53 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 30 سپتامبر به 2,364 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. در این هفته با توجه به تعطیلات، معاملات سرب محدود بود. اما با توجه به سیاست حمایتی چین، پیش بینی می شود در هفته های آتی، شاهد تغییراتی در روند تقاضا سرب باشیم.

Zinc

LME:

در بورس فلزات لندن قیمت روی با کاهش موجودی انبار LME روند افزایشی داشت و با 206 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 30 سپتامبر به 3,091 دلار رسید.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت روی روند افزایشی داشت و با 179 دلار افزایش نسبت هفته گذشته، در 30 سپتامبر به 3,566 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. سیاست حمایتی چین عامل افزایش قیمت روی بود. اما پیش بینی می شود بازار زمان بیشتری لازم داشته باشد تا با این سیاست همراه شود.

نمودار مقایسه قیمت در بورس فلزات لندن LME و بورس فلزات شانگهای SMM

دیدگاه ها