از بازار فولاد و‌ مواد اولیه چه خبر؟

چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

کیوان جعفری طهرانی امروز (چهار شنبه) 4 مهر مصادف با 25/09/2024 در ساعت 14:15 بعدازظهر در برنامه زنده سرای سرمایه رادیو اقتصاد به تشریح وضعیت بازار فولاد در زنجیره بالادستی، میانی و پایین دستی در بازار ایران و جهان پرداخت:

طی هفته گذشته نرخ بهره فدرال رزرو به میزان نیم درصد کاهش یافت که مورد انتظار بازار بود. این اقدام می تواند منجر به رشد اقتصادی و در نتیجه افزایش تقاضا برای فولاد شود.

همچنین قیمت سنگ آهن دیروز بیش از 5.25 دلار و امروز حدود 2.5 (تا زمان ارائه این گزارش) افزایش یافت که به دلیل بهبود احساسات بازار با اعلام برخی سیاست گذاری های جدید چین شامل کاهش نرخ وام مسکن و نیز معرفی ابزارهای جدیدی برای حمایت از بازار سهام می باشد. هچنین، تقاضا کارخانه های تولید فولاد برای پرکردن انبارهای خود قبل از تعطیلات روز ملی چین نیز باعث حمایت بیشتر از قیمت سنگ‌آهن شد.

در کوتاه مدت، این سیاست گذاری ها به بهبود اعتماد به بازار کمک میکند. با توجه به کمبود فولاد برای ساخت و ساز در بازار، احتمال افزایش تقاضا برای مواد خام اولیه وجود دارد. پیش بینی می شود پس از تعطیلات روز ملی، متوسط تولید هفتگی میلگرد به 2.10 تا 2.15 میلیون تن برسد. البته افزایش تولید می تواند نگرانی های را در مورد تعادل بین عرضه و تقاضا برای محصولات نهایی فولادی افزایش دهد.

پیرو این اقدامات، بیلت طی دو روز گذشته نیز افزایش قابل توجهی یافت و قیمت بیلت تانگشان با افزایش 150 یوانی (حدود 21 دلار) به 2980 یوان رسید.

قیمت های میلگرد نیز با اعمال سیاست های جدید اقتصادی چین پرواز کرد و به 3180 تا 3320 یوان (حدود 448 تا 467 دلار) بسته به نوع میلگرد و قیمت مفتول نیز به 3390 یوان (حدود 477 دلار) رسید.

در بازار CIS شاهد افت قابل توجه قیمت بیلت بودیم و روسیه برای رقابت با چین و شرق آسیا قیمت بیلت خود را کاهش داد. البته یک رقابت بین فولاد سازان دریای سیاه از جمله منطقه دونباس در اوکراین و با روسیه وجود دارد. بدین ترتیب قیمت بیلت فوب CIS به 460 دلار اعلام شد.

بر اساس آمار، طی هشت ماه ابتدایی سال 2024 (ژانویه تا آگوست) میزان تولید داخلی سنگ آهن چین با 4.1 درصد افزایش تولید به حدود 700 میلیون تن رسیده است. همچنین واردات سنگ آهن چین در ماه آگوست نسبت به ماه جولای سال جاری 1.38 درصد و نسبت به سال گذشته 4.73 درصد کاهش داشته است. تولید فولاد در چین 3.3 درصد کاهش ۸ ماهه نشان می دهد اما صادرات آن افزایش داشته است. اگرچه در مجموع واردات سنگ آهن کاهش جدی نشان نمی دهد، اما با توجه به کاهش تولید فولاد به دلیل حاشیه سود پایین، افزایش تولید داخلی سنگ آهن چین می تواند دارای اهمیت باشد.

همچین در این هفته قیمت قراضه کاهش یافت و قیمت قراضه وارداتی ترکیه با منشا آمریکا به 367 دلار رسید.

قیمت ورق گرم‌ HRC نیز با افزایش قیمت 10 دلاری به 470 دلار فوب بنادر چین اعلام شد.

در خلیج فارس شرایط بهتری رو از نظر قیمت های میلگرد و شرایط تقاضا داریم و این مسئله باعث شده که فعلا تقاضای مناسبی برای تندرهای اخیر ایران برای صادرات وجود داشته باشد.

دیدگاه ها