از بازار فولاد و‌ مواد اولیه چه خبر؟

چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳

کیوان جعفری طهرانی امروز (چهارشنبه) 7 شهریور مصادف با 28/08/2024 در ساعت 14:15 بعدازظهر در برنامه زنده سرای سرمایه رادیو اقتصاد به تشریح وضعیت بازار فولاد در زنجیره بالادستی، میانی و پایین دستی در بازار ایران و جهان پرداخت:

قیمت آخرین مناقصه بیلت شرکت ذوب آهن 465 دلار اعلام شده است. تمام معاملات بیلت ایران برای تحویل در ماه اکتبر به بعد به ویژه نیمه دوم ماه اکتبر قرار دارد. در این مدت با مشکلاتی مثل قطعی برق، نبود تخصیص های (زیرساخت های) صادراتی و محدودیت ارز صادراتی مواجه بودیم. باید منتظر بود تا مناقصه های بعدی بازار ایران به چه شکل خواهد بود.

دیروز و پریروز (دوشنبه و سه شنبه 26 و 27 آگوست) افزایش قیمت بیلت داخل چین رخ داد و با رشد قابل توجه 70 یوانی (10 دلاری)، قیمت بیلت در تانگشان به 2970 یوان افزایش پیدا کرد، و امروز ظهر نیز با جهش قیمت 80 تا 90 یوانی (11 الی 13 دلاری) به 3,050-3,060 یوان رسید . با افزایش قیمت، پیشنهادهای صادراتی برای بیلت چین متوقف شد. امروز قیمت میلگرد چین به 3,160-3,260 یوان و مفتول به 3,440 رسید (ضریب تبدیل یوان به دلار 7.12 می باشد).

بیلت اندونزی 485 دلار CFR بود. این در حالی است که قیمت بیلت CIS در محدوده قیمت 460 تا 468 دلار فوب معامله می شود. آخرین معاملات ترکیه 480 دلار CFR بوده است. البته این قیمت های دونباس (Donbas) نیست. دونباس منطقه جدایی طلبان طرفدار روسیه در اوکراین است که از قدیم در اشغال روسیه قرار دارد و تعداد قابل توجه ای از فولادسازان روسیه از جمله Metinvest در آن منطقه قرار دارند و به علت تحریم ها مشکل صادراتی داشتند و اخیرا دولت روسیه برای تشویق در صادرات، فولادسازان این منطقه را معاف از عوارض صادراتی کرد. قیمت آهن قراضه نیز دیروز افزایش قیمت 3 دلاری داشت و به 363 دلار CFR ترکیه (محصول آمریکا) رسید.

با توجه به شرایط حال حاضر چین، کاهش موجودی انبار میلگرد و افزایش تقاضا در ماه سپتامبر باید دید آیا روند افزایش بازار ادامه خواهد داشت؟ همچنین از 25 سپتامبر و با اجرایی شدن استاندارد جدید میلگرد، دست کم 4 دلار افزایش قیمت ناشی از افزایش هزینه تولید خواهیم داشت.

قیمت سنگ آهن دیروز و پریروز (دوشنبه و سه شنبه 26 و 27 آگوست) در معاملات فیوچر و در بورس دالیان و سنگاپور شاهد افزایش 5 دلاری بود. اگرچه حجم معاملات در بورس دالیان و سنگاپور محدود بود.

قیمت های صادراتی میلگرد چین هم 4 دلار افزایش داشت و به 463 دلار فوب رسید. تقریبا در بازه 458-463 فوب از سوی کارخانه های مختلف عرضه می شود. قیمت HRC چین هم افزایش داشت و به 463 دلار فوب رسید. با وجود افزایش قیمت در بازار محصولات فولادی چین، اما هنوز حجم معامله قابل توجه روی اعداد دیده نمی شود.

قیمت زغال کک شو به شدت کاهش داشت به ویژه زغال کک شو روسیه که با قیمت 130 دلار فوب به فروش می رسد. بر اساس آمار منتشره در سال جدید میلادی میزان صادرات زغال کک شو روسیه به چین 17.8 میلیون تن بوده است که نسبت به سال های گذشته افزایش قابل توجهی را نشان می دهد. قیمت زغال کک شو استرالیا نیز به 195 دلار فوب رسید.

برای بررسی بازار لازم است روی دو نکته متمرکز شد. نکته اول اینکه اکثر کارخانه های تولید فولاد چین در زیان هستند که این موضوع بر بازار مواد اولیه خام از جمله زغال و سنگ آهن اثر خواهد داشت. نکته دوم بررسی سمت و سوی حرکت بازار مصرف نهایی است. در حال حاضر سرمایه گذاری در بخش مسکن چین نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش داشته است. اگر چه بعد از وعده کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، خوش بینی های در مورد فضای کلی اقتصاد جهانی به وجود آمده است.

با تعطیلات moon cake festival در هفته اول ماه اکتبر (11 تا 17 مهر) فاصله زیادی نداریم. معمولا بازار میزان موجودی را قبل از این بازه زمانی تنظیم میکند. باید دید بعد از این تعطیلات حرکت بازار به چه شکلی خواهد بود. در طی این مدت نیز استاندارد جدید چین برای میلگرد اجرایی می شود.

دیدگاه ها