از بازار فلزات پایه چه خبر؟

سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳

کیوان جعفری طهرانی امروز (سه شنبه) 30 مرداد مصادف با 20/08/2024 در ساعت 2:15 بعدازظهر در برنامه زنده سرای سرمایه رادیو اقتصاد به تشریح وضعیت بازار فلزات پایه در بورس‌های فلزات لندن و فلزات شانگهای پرداخت:

Copper

LME:

در بورس فلزات لندن قیمت مس در این هفته روند افزایشی داشت و با 226 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 19 آگوست به 9,252 دلار رسید. قیمت مس در این هفته تحت تاثیر داده های اقتصادی آمریکا از جمله تغییرات ارزش دلار، بهبود مسکن و کاهش احتمالی نرخ بهره آمریکا افزایش یافت. با این وجود افزایش ناگهانی موجودی انبار LME عامل محدود کننده افزایش قیمت در این هفته بوده است. موجودی انبار مس LME در بالاترین میزان خود در طی پنج سال اخیر قرار دارد.

SMM:
در بورس فلزات شانگهای قیمت مس با افزایش تقاضا صنایع پایین دستی افزایش یافت و با 274 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 20 آگوست به 10,331 دلار (شامل 13 درصد مالیات بر ارزش افزوده VAT) رسید. بر اساس آمارهای منتشر شده، تولید و فروش محصولات نهایی مس از جمله سیم، مفتول و کابل روبه افزایش است که باعث کاهش موجودی انبار مس در چین می شود. به دلیل تاخیر در ارسال محموله های دریایی از سوی آمریکای جنوبی، میزان بار ورودی در ادامه ماه آگوست کاهش خواهد یافت.

Aluminum

LME:

در بورس فلزات لندن قیمت آلومینیم در این هفته با کاهش موجودی انبار روند افزایشی داشت و با 140 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 19 آگوست به 2,445 دلار رسید. داده های اقتصادی آمریکا و روند بازار چین بر افزایش قیمت آلومینیوم موثر است.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت آلومینیم روند افزایشی داشت و با 85 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 20 آگوست به 2,725 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. در چین شاهد افزایش عرضه همراه با بهبود تقاضا صنایع پایین دستی هستیم. در ماه جولای تولید سیم و کابل آلومینیومی افزایش داشت. موجودی انبار این هفته آلومینیوم چین کاهش یافت. افزایش تولید آلومینا چین و بالا بودن قیمت آن عامل حمایتی قیمت آلومینیم است.

Lead

LME:

در بورس فلزات لندن، قیمت سرب تحت تاثیر بازار چین نوسان داشت و در نهایت با 8 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در 19 آگوست به 2,039 دلار رسید. موجودی انبار LME با شیب تند رو به کاهش است.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت سرب با 90 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته در 20 آگوست به 2,444 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. با افزایش موجودی شمش سرب در انبارهای چین و نیز افزایش تولید داخلی، بازار سرب با مازاد عرضه روبروست. با این وجود عرضه کننده ها قیمت را کاهش ندادند و خریداران نیز با احتیاط خرید می کنند. در هفته های آتی برخی از کارخانه ها تولید خود را کاهش خواهند داد.

Zinc

LME:

در بورس فلزات لندن قیمت روی در ابتدای هفته با افزایش 10 درصدی موجودی انبار کاهش یافت. اما در نهایت با افزایش معاملات و با 44 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 19 آگوست به 2,787 دلار رسید.

SMM:

در بورس فلزات شانگهای قیمت روی با کاهش موجودی انبار روند افزایشی داشت و با حدود 25 دلار افزایش نسبت هفته گذشته، در 20 آگوست به 3,234 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. به دلیل کمبود تقاضا، ورود محموله های دریایی به چین محدود است. کاهش عرضه داخلی روی در چین عامل حمایتی قیمت آن است. افت قیمت فلزات آهنی بر مصرف روی گالوانیزه اثر منفی داشت.

نمودار مقایسه قیمت در بورس فلزات لندن LME و بورس فلزات شانگهای SMM

دیدگاه ها