از بازار فولاد و‌ مواد اولیه چه خبر؟

چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳

کیوان جعفری طهرانی امروز (چهارشنبه) ۲۴ مرداد مصادف با 14/08/2024 در ساعت 2:10 بعدازظهر در برنامه زنده سرای سرمایه رادیو اقتصاد به تشریح وضعیت بازار فولاد در زنجیره بالادستی، میانی و پایین دستی در بازار ایران و جهان پرداخت:

مناقصه فولاد خوزستان دیروز (23 مرداد ماه) بسته شد و قیمت آن احتمالا طی چند روز آینده مشخص خواهد شد. قیمت بیلت صادراتی ایران در هفته گذشته در محدوده 460 دلار گزارش شده است. اسلب صادراتی ایران هم 435 دلار قیمت خورد که 4.4% نسبت به میانگین ماهانه خود پایین تر معامله شده است.

در حال حاضر اکثر فولاد سازان هنوز درگیر تحویل محموله های قبلی خود هستند چراکه به دلیل قطعی برق مجبور به کاهش حجم عرضه خود شدند. برخی شرکت‌ها معتقدند امکان فروش بیلت ایران با قیمت بالای 470 دلار وجود دارد اما باید دید چه اتفاقی رخ خواهد داد.

بازار داخلی چین با تقاضای ضعیف به علت وضع استانداردهای جدید میلگرد از سوی سازمان استاندارد همچنان در رکود به سر ببرد. به طوری که شمش داخلی چین (تانگشان) به 3,030 یوان رسید که کمترین قیمت از فوریه 2020 یعنی زمان کرونا است.

تلاش تولیدکنندگان برای فروش موجودی میلگرد خود قبل از فرارسیدن تاریخ 25 سپتامبر (4 مهر) اعلامی دولت چین، سبب شده تا بازار با فشار فروش همراه باشد. ادامه فشار صنایع پایین دستی بر محصولات نهایی فولاد، سبب شده تا برخی کارخانه های فولادی قیمت های خود را برای جذب خریداران احتمالی کاهش دهند.

کاهش قیمت، کاهش سودآوری را به همراه دارد و منجر می شود کارخانه ها با کاهش تولید وارد فاز تعمیر و نگهداری شوند. در نتیجه فشار نزولی بر قیمت مواد خام افزایش می یابد. به گونه ای که در این هفته، قیمت سنگ آهن به زیر 100 دلار در تن رسیده است و در صورت ادامه این روند شاهد رسیدن قیمت سنگ آهن بطور موقتی به محدوده 90 الی 95 دلار در ادامه ماه آگوست خواهیم بود. همچنان معتقدم قیمت های مواد اولیه در نیمه دوم ماه سپتامبر افزایش خواهد یافت و از 100 دلار بطرف 110 دلار حرکت خواهد کرد.

در بازار جهانی، صادرات چین به ترکیه با حجم بالا انجام شد و قیمت‌های صادراتی به ترکیه 485 دلار CFR اعلام می شود و تقریبا FOB چین حدود 455 دلار است. به علت کاهش قیمت در بیلت وارداتی، قیمت قراضه ترکیه به زیر 370 دلار سقوط کرد. با کمبود تقاضا در ترکیه، پیشنهاد میلگرد این کشور به اتحادیه اروپا و یمن حدود 575 دلار در هر تن FOB بود.

در منطقه‌ی خلیج فارس هم بیلت با قیمت 480 دلار CFR خریداری شد و قیمت اسلب CIS با 5 دلار کاهش به 450 دلار رسید.

در نهایت مسئله مهم مربوط به وضعیت فولاد کشور است. به نظر میرسد شرایط صادرات فولاد برای ایران خیلی سخت خواهد بود. از یک طرف قوانین سختگیرانه، عوارض صادراتی و هزینه بالا تولید، و از سوی دیگر مازاد ظرفیت هایی که در زنجیره کشور ایجاد شده است همراه با کاهش تقاضای داخلی شرایط را پیچیده تر کرده است.

با افزایش قیمت دلار، قیمت بازار داخلی هم افزایشی خواهد شد. در حال حاضر، وضعیت صنعت فولاد ایران به نقطه حساسی رسیده است و با وضعیت قطعی برق، ارز نیمایی، عوارض صادراتی، قیمت های ایران از حالت رقابتی خود خارج شده است و شرکت ها فرصتی برای فروش نخواهند داشت. باید منتظر دولت جدید و تصمیمات و احتمالا راه حل هایی برای عبور از وضعیت بحران فعلی باشیم.

دیدگاه ها