از بازار فلزات پایه چه خبر؟

سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳

کیوان جعفری طهرانی امروز (سه شنبه) ۲۳ مرداد مصادف با 13/08/2024 در ساعت 2:10 بعدازظهر در برنامه زنده سرای سرمایه رادیو اقتصاد به تشریح وضعیت بازار فلزات پایه در بورس‌های فلزات لندن و فلزات شانگهای پرداخت:

Copper
LME:
در بورس فلزات لندن قیمت مس در این هفته روند افزایشی داشت و با 138 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته، در 12 آگوست به 9,026 دلار رسید. افزایش معاملات با امید بهبود پارامترهای اقتصاد کلان آمریکا از جمله نرخ بهره، و افزایش تنش های منطقه غرب آسیا عامل حمایتی قیمت مس بود. در این هفته افزایش 17 درصدی موجودی انبارهای LME به ویژه انبارهای آسیایی، موجب کاهش قیمت مس در میانه هفته گردید. موجودی انبار LME، در بیشترین میزان از سپتامبر 2019 قرار دارد.
SMM:
در بورس فلزات شانگهای قیمت مس با بهبود اندک تقاضا افزایش یافت و با 119 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته، در 13 آگوست به 10,057 دلار (شامل 13 درصد مالیات بر ارزش افزوده VAT) رسید. با افزایش فعالیت صنایع پایین دستی، موجودی انبار چین در این هفته کاهش یافت. با افزایش قیمت مس در چین، تخفیف ها به پریمیوم تبدیل شدند.

Aluminum
LME:
در بورس فلزات لندن قیمت آلومینیم در این هفته روند افزایشی داشت و با 55 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته، در 12 آگوست به 2,205 دلار رسید. موجودی انبار LME در این هفته کاهش یافت. سهم محموله های روسیه در انبار LME با افزایش 15 درصدی، به 65 درصد در ماه جولای رسید.
SMM:
در بورس فلزات شانگهای قیمت آلومینیم روند افزایشی داشت و با 27 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 13 آگوست به 2,640 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. در بازار نشانه هایی از افزایش مصرف دیده می شود. برای مثال تولید سلول های فوتوولتاییک در چین افزایش یافته است. به دلیل زمان قراردادهای طولانی مدت و نوسان قیمت، خرید کمتر صورت می گیرد و فروشندگان نیز قیمت را بالا نگه می دارند. در مجموع عرضه و تقاضا در تعادل است. موجودی انبار چین در این هفته کاهش یافت. بالا بودن قیمت آلومینا در چین عامل حمایتی قیمت آلومینیم است.

Lead
LME:
در بورس فلزات لندن، قیمت سرب با کاهش موجودی انبار و افزایش قیمت معاملات آتی افزایش یافت و با 117 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 12 آگوست به 2,047 دلار رسید.
SMM:
در بورس فلزات شانگهای قیمت سرب با 8 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 13 آگوست به 2,533 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. با افزایش تولید داخلی در هفته های قبل، در این هفته کارخانه ها مشغول تخلیه موجودی انبار خود هستند. از طرفی با کمبود تقاضا و کاهش معاملات، شاهد گستره متفاوتی از پریمیوم و تخفیف (از صفر تا ۲۰۰ یوان) هستیم.

Zinc
LME:
در بورس فلزات لندن قیمت روی با 110 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در 12 آگوست به 2,743 دلار رسید. قیمت روی در ابتدای هفته با افزایش ناگهانی موجودی انبار LME کاهش یافت اما در ادامه با کاهش موجودی انبار به دلیل نگرانی از احتمال کاهش عرضه و افزایش تنش های جهانی افزایش یافت.
SMM:
در بورس فلزات شانگهای قیمت روی روند افزایشی داشت و با حدود 108 دلار افزایش نسبت به هفته گذشته، در 13 آگوست به 3,210 دلار (شامل 13 درصد مالیات VAT) رسید. افزایش قیمت روی در چین با کاهش محموله های دریایی و کاهش موجودی انبار و همچنین با تاثیرپذیری از بازار LME افزایش یافت.

نمودار مقایسه قیمت در بورس فلزات لندن LME و بورس فلزات شانگهای SMM

دیدگاه ها