‌تغییر استاندارد ملی میلگرد چین و تاثیر آن بر بازار

چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳

مقدمه:
در 25 جون، اداره دولتی تنظیم بازار چین (SAMR) استانداردهای ملی جدیدی را برای میلگرد ساده (GB 1499.1-2024) و میلگرد تقویتی (GB 1499.2-2024) اعلام کرد، که از 25 سپتامبر 2024 به صورت اجباری به اجرا درخواهد آمد.  آیین نامه به آشکار بیان می کند که پس از اجرایی شدن استانداردهای جدید، میلگرد تولید شده با استانداردهای قدیمی مجاز به فروش نخواهد بود.
استاندارد یادشده، مواردی از جمله: رواداری (tolerance)، دقت، عملکرد خستگی، فرآیندهای ذوب، روش‌های آزمایش، خواص و بسته بندی میلگرد را برای افزایش کیفیت آن، به منظور بهبود ایمنی ساختمان‌ها و کاهش استفاده از فولاد نامرغوب در ساخت ‌و سازهای چین تنظیم خواهد کرد.
به عنوان مثال، رواداری میلگرد با قطرهای 6-12 میلی متر در استانداردهای 2024، 5.5 درصد است، در حالی که در نسخه 2018، 6 درصد است. رواداری میلگرد با قطر 14-20 میلی متر 4.5 درصد است در حالی که در نسخه 2018، 5 درصد است. و رواداری میلگرد با قطر 22-50 میلی متر 3.5 درصد در مقایسه با 4 درصد در نسخه 2018 خواهد بود.
همچنین در این استاندارد درجات پایین‌تر مقاومت (strength) حذف شده و سه استاندارد مقاومت بالا مجاز خواهد بود که به شرح زیر است:
درجه 3: با مقاومت 400 مگاپاسکال
درجه 4: با مقاومت 500 مگاپاسکال
درجه5: با مقاومت 600 مگاپاسکال
تجدید نظر در استانداردهای ملی میلگرد چین، تقاضا را برای وانادیم و سیلیکو منگنز افزایش می دهد.
برای نورد گرم میلگرد HS درجه 3 محتوای وانادیم 0.03 درصد، درجه 4، 0.06 درصد، و درجه 5 بیش از 0.1 درصد است.
افزایش هزینه های تولید برای تولیدکنندگان فولاد، موجب تغییر ساختار صنعت میلگرد در میانه رکود بخش زیرساخت و ساختمان چین می شود. پیش بینی می شود اجرای این استاندارد، هزینه‌های تولید را حدود 20 یوان (2.75 دلار) بر تن افزایش دهد.
بر اساس بررسی Mysteel، تا 31 جولای، در مجموع 38 کارخانه فولاد در چین، برنامه خود را برای تعمیر و نگهداری از میانه جون تا پایان آگوست اعلام کردند.

تاثیر استاندارد جدید بر بازار:
با نزدیک شدن به زمان اجرای این استاندارد، فعالان بازار اقدام به فروش سریع محصولات خود برای تخلیه موجودی‌های قبلی با کاهش قیمت میلگرد در بازار داخلی و صادراتی کردند. این اقدام، بازرا جهانی را برای حضور سایر کشورها سخت کرده است.
بر اساس داده های Mysteel، مجموع موجودی میلگرد چین در 25 جولای در 35 شهر چین و 137 کارخانه فولاد، 7.71 میلیون تن بوده است، در حالی که مصرف ظاهری میلگرد 2.31 میلیون تن ارزیابی شده است. با فرض اینکه تولید متوقف شود، تولیدکنندگان بیش از سه هفته زمان نیاز دارند تا موجودی خود را به فروش برسانند.
پیش بینی می شود با کاهش فشار از سوی چین، شرایط بازار در سه‌ماهه چهارم سال 2024 و یا ابتدای سال 2025 بهبود یابد. شایان ذکر است با توجه به  پیش بینی صندوق بین المللی پول مبنی بر کاهش  تولید ناخالص داخلی چین به میزان 3 تا 5 درصد در سال آینده، تمرکز چین بر زیرفروشی و رشد صادرات ادامه داشته باشد. همچنین، نتیجه انتخابات آمریکا میتواند نقش مهمی در بکارگیری استراتژی های آتی برای حضور در بازار بسیار مهم خواهد بود.
بعد از بازنگری استاندارد در سال 2018، بسیاری از کارخانه‌های بزرگ مقیاس میلگرد به تدریج فناوری‌های فولادسازی خود را بهبود بخشیدند و آلیاژهایی را برای مطابقت با استانداردها اضافه کردند. با اجرای اجباری استانداردها، تنها برخی از کارخانه‌های کوچک باید خود را به استاندارد برسانند. و احتمالا اکثر کارخانه های فولادی در اواسط آگوست عرضه محصولات استاندارد جدید را آغاز کنند. نظرسنجی های Mysteel نشان می‌دهد، پیش از اجرای استاندارد جدید، بسیاری از کارخانه‌های فولاد چین قیمت‌های بالاتری را برای میلگردهای مطابق با استانداردها اعلام کرده‌اند. برای مثال در برخی از استان های چین، خریداران باید حدود 30 تا 50 یوان بر تن بیشتر برای میلگردهای استاندارد مانند HRB400E بپردازند.
به طور کلی، این سیاست می تواند سود خالص برای بازارهای آلیاژ و میلگرد باشد، در حالی که هنوز چالش‌ها و نگرانی‌هایی وجود دارد. برای مثال: مازاد عرضه با اجرای استانداردهای جدید حل نخواهد شد، اما فشار نزولی بر قیمت ها اندکی کاهش خواهد یافت.

فرصت ها:
انتظار می رود اجرای دقیق استانداردهای جدید میلگرد باعث افزایش تقاضا برای وانادیم نیتراید و سیلیکو منگنز شود. پیش بینی می شود با اجرای استاندارد جدید میلگرد، ماهانه 900 تن وانادیوم نیتراید بیشتری مصرف شود.

چالش ها:
بر اساس گزارش اداره ملی آمار چین، تولید میلگرد این کشور در نیمه اول سال 2024 به 102.35 میلیون تن رسید که نسبت به 115.92 میلیون تن نسبت به سال قبل 11.7 درصد کاهش داشته است. همچنین، ارزیابی قیمت روزانه بازارهای Fastmarkets برای میلگرد داخلی چین، نشان داد قیمت میلگرد به پایین‌ترین حد در 7 سال گذشته بین 3240 تا 3260 یوان (446 تا 449 دلار) در هر تن در روز پنج‌شنبه 18 جولای رسید.
از سوی دیگر استفاده بیشتر از آلیاژ وانادیوم و منگنز برای مطابقت با استانداردها، هزینه‌های تولید کارخانه‌های میلگردی را که با حاشیه سود ناچیز کار می‌کنند، مرز ضرر هدایت کند. افزایش قیمت در برخی کارخانه ها تا 300 یوان بر تن نیز برآورد شده است.
افزون بر این، با افزایش هزینه تولید در استاندارد جدید، این سوال پیش می‌آید: چه کسی این هزینه اضافی را پرداخت می‌کند؟ کارخانه های فولاد یا مصرف کنندگان نهایی؟»

دیدگاه ها